פעמים רבות, ההיתקלות הראשונה והיחידה של אזרחים ישראלים עם הרשות השופטת היא בין כותלי בית המשפט לתעבורה, אשר מוסמך לדון בעבירות תעבורה בהתאם לפקודת התעבורה ותקנות התעבורה השונות.


בית המשפט דן בעבירות תעבורה קלות וחמורות ובתאונות דרכים, החל מעבירות ברירת משפט - קנסות שהוטלו בגין עבירות תנועה, אי ציות לתמרורים ורמזורים, אי חגירת חגרות ביטחון, דיבור בטלפון הסלולרי בזמן נהיגה וכדומה, ועד עבירות תנועה חמורות במיוחד כגון גרימת מוות ברשלנות, נהיגה בשכרות ותחת השפעת סמים, הפקרה, נהיגה בזמן שלילה ועוד.


בית המשפט לתעבורה יכול לסיים את המשפט בזיכוי או בהרשעה, ובסמכותו לגזור מגוון עונשים על אדם שהורשע בביצוע עבירת תנועה, כגון פסילת הרישיון בפועל או על תנאי למשך תקופה קצובה, הטלת קנס כספי ואף ריצוי עבודות לתועלת הציבור, עבודות שירות ומאסר בפועל, תלוי בחומרת העבירה ובנסיבות שבהן בוצעה העבירה.


מהם שלבי ההליך בבית המשפט לתעבורה?


באופן עקרוני, בדיוני בית המשפט יושב לתעבורה שופט אחד, עם סמכויות מקבילות לסמכויות השופטים בבתי משפט השלום. מצדו האחד של המתרס ניצבת התביעה, כאשר מדובר במחלקת התביעות המשטרתית או בפרקליטות, וזאת במקרים שבהם מדובר בתאונות דרכים קטלניות ובעבירות כגון הפקרה או הריגה. הפרקליטות מופיעה אף בשלבי הערעור במשפטי תעבורה, הן בבתי המשפט המחוזיים והן בבית המשפט העליון.


מצדו השני של המתרס ניצבת ההגנה. מדובר בנאשם עצמו שכנגדו הוגש כתב האישום, אשר יכול להיות מיוצג על ידי סנגור או לייצג את עצמו, וזאת על פי החלטתו.


תחילה יוקרא כתב האישום בפני הנאשם ויובהר כי הוא מבין אילו מעשים מיוחסים לו בכתב האישום. בשלב זה הנאשם יכול להודות באשמה, ואז למעשה משפט התעבורה עומד לפני סיום. הוא יורשע במעשים ובית המשפט לתעבורה יגזור את עונשו.


ניתן גם לכפור בעבירות המיוחסות לנאשם במסגרת כתב האישום, ובמקרה כזה יוצגו טענות הצדדים בפני בית המשפט והוא יכריע האם להרשיע או לזכות את הנאשם.


כדאי מאוד לקבל ייעוץ מעורך דין העוסק בדיני תעבורה לפני שמודים באשמה או כופרים באישום, כדי להבין את ההשלכות הצפויות מבחינת הענישה ולהבין מהן הזכויות במסגרת ההליך. ניתן אף לבקש לדחות את הדיון הראשון כדי להיוועץ עם עורך דין.


במקרה של הרשעה, יחל שלב הטיעונים לעונש, כאשר שני הצדדים ישמיעו את טענותיהם ויציגו ראיות בדבר נסיבות מיוחדות, עבר תעבורתי וכדומה. בתום שלב הטיעונים לעונש יוציא בית המשפט גזר דין הקובע את עונשו של המורשע.


עבירות ברירת משפט: האם כדאי לגשת למשפט בבית המשפט לתעבורה?


ישנן עבירות תנועה רבות שיכולות להסתיים בתשלום הדוח אשר הוטל, תשלום אשר מהווה למעשה הודאה באשמה, או לחלופין בהגשת בקשה להישפט בבית המשפט לתעבורה ובכפירה בעובדות האישום. במקרה של זיכוי בבית המשפט, הדוח יבוטל.

 

יש לך שאלה?

פורום הזמנה לדין במשפט תעבורה


לפני שמחליטים כל החלטה, חשוב לדעת כי ישנו עומס רב על בתי המשפט לתעבורה בכל רחבי הארץ, וכי במקרה של הרשעה, בית המשפט עלול להטיל על הנאשם עונשים חמורים יותר מהקנס אשר הוטל עליו מלכתחילה. על כן חשוב מאוד להתייעץ עם עורך דין בתחום התעבורה, לפני שמגיעים להחלטה מה כדאי לעשות.