על פי שיטת המיסוי הנהוגה בישראל, תושבים ישראלים חייבים לדווח ולשלם מסים על כלל ההכנסות שהם מפיקים, לרבות הכנסות מחו"ל, וגם אם עברו להתגורר ולעבוד בחו"ל למשך תקופה קצובה. כלומר, חלה חובת דיווח לרשויות מס הכנסה על כל אדם שמוגדר כתושב ישראל בהתאם לקביעה שמרכז חייו נמצא בישראל.


אי דיווח כדין לרשויות המס עלול להיחשב להעלמת מס או לניסיון להתחמק מתשלום המס הנדרש. במקרה כזה, עלולים להיפתח הליכים פליליים כנגד מי שלא דיווח על הכנסותיו מחו"ל, ולהוביל לענישה הן בפן הפלילי והן בפן האזרחי.


מבלי לדווח על ההכנסות שהופקו מחוץ לישראל, למעשה לא ניתן להעביר את הכספים לתחומי המדינה או להשתמש בהם בארץ וכן במדינות נוספות ב-OECD.


רשות המסים פועלת במישורים שונים לגילוי ואכיפת החוק בכל הנוגע להכנסות המופקות מחוץ לישראל, ובין היתר פועלת בשיתוף פעולה בין רשויות מס במדינות אחרות כדי לאסוף מידע על פעילותם של ישראלים באותן מדינות. מהן חובות הדיווח והמס, ומה ניתן לעשות אם עד עכשיו ההכנסות לא דווחו כדין?


הגשת דוח מקוצר או מלא לרשות המסים


מי שמחזיק נכסים או מפיק הכנסות בחו"ל, יכול במקרים מסוימים להגיש דיווח מקוצר לרשויות המס. זאת בתנאי שהופקו הכנסות בחו"ל אשר חלה בגינן חובת תשלום מסים, שאותו תושב ישראלי אינו מחויב להגיש למס הכנסה דוח שנתי ולשלם מקדמות, וכן שלא מדובר בתושב חוזר או בעולה חדש, מאחר שהכנסותיהם מחו"ל פטורות ממס למשך פרק זמן קצוב.


כמו כן מדובר על סוגי הכנסות מחו"ל כגון רווחים מהימורים או מהגרלות, מחלוקת דיווידנדים, מהשכרת נכסי מקרקעין או הכנסות מריבית.
לא בכל מקרה ניתן להגיש את הדוח המקוצר, ובמקרים מסוימים חלה חובה להגיש דיווח מלא לרשות המסים. מקרים אלו כוללים בין היתר הכנסות מחו"ל לבעלי שליטה בחברה או ארגון, לבעלי הכנסות פסיביות מחברה נשלטת זרה, לבעלי חשבונות בתאגידים בנקאיים זרים אשר היתרה בהם גבוהה מהתקרה שנקבעת מדי שנה, למי שהפיק רווחים מכספי נאמנות העולים על התקרה כפי שנקבעה בתקנות, וכן במקרים נוספים.


חידוש הליך גילוי מרצון על הכנסות מנכסים או פעילות עסקית בחו"ל


רשות המסים הפעילה עד סוף שנת 2016 נוהל לגילוי מרצון, אשר במסגרתו ניתן היה לדווח על הכנסות מחו"ל שלא דווחו כדין, ולהימנע מסנקציות פליליות. במסגרת ההליך הוגשו אלפי בקשות לגילוי מרצון ונחשפו סכומים של עשרות מיליארדי שקלים שלא דווחו עליהם לפני כן.


לאחרונה הודיעה רשות מס הכנסה כי לאור הצלחתו של נוהל גילוי מרצון, היא פועלת לחידוש ההליך מול הגורמים הרלוונטיים, וההליך החדש צפוי להתפרסם בחודש ספטמבר 2017. ההליך המחודש צפוי לכלול מסלול אנונימי המאפשר להגיש בקשה לגילוי מרצון בעילום שם.

 

יש לך שאלה?

פורום ביטקוין ומטבעות דיגיטליים | העברת כספי מסחר לבנקים


במסגרת הוראת השעה הקודמת להליך גילוי מרצון אשר כללה שלושה מסלולים, המסלול הירוק, המסלול האנונימי והמסלול המלא, התאפשר לאלפי תושבים ישראלים לדווח על ההון שצברו בחו"ל מבלי להיחשף לדין פלילי, להשתמש בכספים המדווחים ואף להעבירם לישראל. זאת כל עוד הבקשה לגילוי מרצון הוגשה באופן כנה ולא בעקבות בדיקות שביצעה רשות המסים.