גרמניה היא אחת המדינות המובילות באירופה. המוני תיירים ואנשי עסקים מבקרים בגרמניה בשל ההיסטוריה, התרבות וחיי המסחר הענפים שהיא מציעה. אזרחי המדינה נהנים ממערכת חינוך מובילה וכלכלה יציבה וחזקה. מלבד זאת, היות שגרמניה היא חלק מהאיחוד האירופי, אזרחות ודרכון גרמניים מאפשרים לקבל זכויות והטבות שונות הן בגרמניה והן בשאר מדינות האיחוד, כגון האפשרות להתגורר, לעבוד וללמוד במוסדות ההשכלה הגבוהה.


ההיסטוריה של העם היהודי וגרמניה מורכבת וטעונה, אך לעשרות אלפי אזרחים ישראלים יש זכאות לקבל אזרחות גרמנית וליהנות מכל היתרונות שבדרכון אירופי.


מהם הקריטריונים להוצאת אזרחות גרמנית?


באופן עקרוני, גרמניה מקנה אזרחות מקור לצאצאים של אזרחי גרמניה אשר אינה מבוססת על מקום הלידה או מקום המגורים, וכן מאפשרת קבלת אזרחות למי שמתגורר במדינה מספר שנים ועומד בתנאים שנקבעו להתאזרחות.


על פי החוק הגרמני, כאשר האב או האם מחזיקים באזרחות גרמנית, גם לילדיהם יש זכאות להוציא אזרחות גרמנית. כלומר, אזרחות גרמנית יכולה לעבור בירושה מדור לדור. עם זאת, רק בשנת 1953 תוקן החוק אשר קבע בעבר כי האזרחות עוברת בירושה רק מהאב אך לא מהאם. לכן, רק מי שנולד לאם בעלת אזרחות גרמנית משנת 1953 ואילך, יהיה זכאי להוציא אזרחות גרמנית על בסיס זה. זאת אם החזיק באזרחות גרמנית בעבר.


כמו כן, גם אם פוסחים על דור, עדיין לנכדים יש זכאות להוציא אזרחות גרמנית, וזאת גם במקרה שהאם או האב לא הוציאו אזרחות גרמנית על סמך הסבא או הסבתא, וגם אם מי שהחזיק באזרחות הגרמנית כבר הלך לעולמו.


ביתר פירוט, ילידי שנת 1975 והלאה יכולים להוציא אזרחות ודרכון גרמניים על פי אזרחות אחד מההורים, הן האב והן האם. ילדים לאב בעל אזרחות גרמנית יכולים לקבל אזרחות ללא קשר לשנת לידתם, וכן ילדים לאם חד הורית שהחזיקה באזרחות גרמנית.


כאשר מדובר בילדים שנולדו מחוץ למסגרת הנישואין, אין זכאות לקבל אזרחות לכל מי שנולד לפני חודש יולי בשנת 1993, אך מי שנולד לאחר תאריך זה יכול לקבל אזרחות, ובלבד שההורים נישאו זה לזה לפני חודש יולי בשנת 1998 והבקשה לקבלת האזרחות הוגשה עד גיל 23. כמו כן, כאשר אב בעל אזרחות גרמנית הסדיר את אבהותו לילד שנולד מחוץ למסגרת הנישואין לאחר 1998, הילד יהיה זכאי לקבל אזרחות גרמנית.


מקום הלידה אינו רלוונטי כאשר מממשים את האפשרות להפוך לאזרח גרמני על פי אחד ההורים. כמו כן חשוב לדעת כי לא מקבלים באופן אוטומטי אזרחות גרמנית על פי נישואים.


כיצד ניתן לקבל אזרחות גרמנית על סמך שהות בגרמניה?


מי שמתגורר ושוהה בגרמניה במשך שמונה שנים לכל הפחות, זכאי לעבור הליך התאזרחות שבסופו יהפוך לאזרח גרמני מן המניין. עם זאת חשוב לדעת שלא מספיק בשהות חוקית בשטח המדינה במשך שמונה שנים, אלא צריך להוכיח יכולות פיננסיות ולהציג קשר לתרבות הגרמנית וידיעת השפה.

 

יש לך שאלה?

פורום גרמניה | דרכון גרמני ונדל"ן בגרמניה


נישואין לאזרח גרמני מאפשרת לקצר את זמן השהות בגרמניה לשלוש שנים בלבד, וכן צאצאים להורים השייכים לאיחוד האירופי, יכולים לקבל אזרחות לאחר חמש שנות שהות בגרמניה. עם זאת חשוב מאוד לדעת כי נכון להיום, גרמניה אינה מאפשרת כפל אזרחות אלא רק במקרים שבהם הזכאות לאזרחות גרמנית היא על סמך הורים בעלי אזרחות. על כן, כדי להפוך לאזרח גרמני על סמך שהות במדינה, יש צורך לבטל את האזרחות המקורית.