מה קורה במצב שבו לאחר מותו של קרוב משפחה או חבר יקר, יש תחושה שהצוואה שהותיר אחריו אינה באמת מגלמת את רצונו האחרון של המנוח? מה אם עולה חשד כי המוריש היה נתון להשפעה או לחץ מצד אנשים אשר ניצלו את מצבו הנפשי או הרפואי כדי לזכות בירושה? מה קורה אם המנוח כתב את צוואתו בזמן שלא היה כשיר לכתוב אותה בשל מחלה קוגניטיבית או מצב רפואי קשה?


במקרה כזה, ניתן להגיש התנגדות לקיומה של הצוואה. מדובר בהליך משפטי מורכב אשר במסגרתו בוחן בית המשפט לענייני משפחה מה היה מצבו של המוריש כאשר כתב את צוואתו, ומה היה רצונו האמיתי לגבי אופן חלוקת הירושה לאחר מותו. אם בית המשפט יקבל את ההתנגדות, הצוואה למעשה תבוטל ולא יהיה לה עוד תוקף משפטי.


באילו עילות ניתן להגיש התנגדות לצו קיום צוואה?


קיימים שני סוגים שונים של עילות אשר בגינן ניתן להתנגד לצוואה: עילות מהותיות, אשר מתייחסות לנסיבות שבהן נכתבה הצוואה ולתוכנה, ועילות צורניות, אשר נוגעות לפגמים טכניים באופן שבו נערכה הצוואה.


למשל, ניתן לטעון להשפעה בלתי הוגנת על המצווה, אשר הוטעה או נאלץ לכתוב את צוואתו מתוך כפייה או איומים. אפשר גם לטעון כי העדים לצוואה אינם כשירים ולכן יש לפסול אותה, כי קיימת צוואה אשר המנוח כתב במועד מאוחר יותר ולכן היא מבטלת את תוקפה של הצוואה המוקדמת יותר, או כי אחד מהיורשים אשר מוזכרים בצוואה היה נוכח בעת עריכתה ועל כן יש חשש שסביר שהיא נערכה שלא באופן חופשי ועצמאי.


נוסף על כך אפשר לטעון כי מצבו הבריאותי של המוריש לא אפשר לו להיות מודע לצוואה שערך, לדוגמה בשל מחלת האלצהיימר, דמנציה וכדומה, אשר המוריש סבל ממנה במועד שבו נערכה הצוואה.


כמו כן אפשר לטעון כי הצוואה אינה עומדת בתנאים הצורניים שנקבעו בחוק הירושה. למשל, אם הצוואה לא נערכה בכתב ידו של המוריש, או שלא מופיעים בה חתימתו או התאריך שבו נערכה, בניגוד להוראות החוק.


מהם השלבים בהליך התנגדות לצוואה?


לאחר מותו של אדם אשר הותיר אחריו צוואה, יש להגיש בקשה לרשם הירושות לצורך קיום הצוואה. במועד זה מחויב הרשם לפרסם כי התקבלה בקשה לצו קיום הצוואה. לאחר פרסום הדברים, ניתן להגיש התנגדות לצו קיום הצוואה בתוך פרק זמן של שבועיים.


במקרה שהוגשה התנגדות, רשם הירושות יעביר את המשך הטיפול אל בית המשפט, או לחלופין, הרשם אף מוסמך לדחות על הסף את הטענות שהועלו במסגרת ההתנגדות ולהוציא צו לקיומה של הצוואה.


על כן חשוב מאוד להגיש התנגדות מנומקת ומפורטת, הכוללת את מלוא הסיבות אשר יכולות להצדיק את ביטול הצוואה.

 

יש לך שאלה?

פורום התנגדות לצוואה | ביטול צוואה


בין היתר ניתן לטעון כי המסמך עצמו אינו עומד בתנאים שנקבעו בחוק הירושה לאופן כתיבת הצוואה, או למשל כי לא נכתבה על ידי המצווה, כי נכתבה על ידי אדם שאינו כשיר לערוך צוואה כגון קטין, פסול דין או מי שמצבו הבריאותי אינו מאפשר לו להבין את משמעות עריכת הצוואה, כי הצוואה כוללת תנאים לא מוסריים, לא אפשריים או לא חוקיים, כי ישנה טעות טכנית בצוואה אשר אינה מאפשרת להבין מה היה רצונו של המוריש, כי היא נערכה תחת תרמית או איומים, כי אחד הזוכים היה עד לעריכת הצוואה בניגוד לדין ועוד.