כיצד הגדרת התושבות משליכה על חיוב במס? האם תושב ישראלי שעזב את ישראל למספר שנים לצורך רילוקיישן צריך לשלם מס הכנסה בארץ? האם יש לשלם מס הכנסה על עסקאות בינלאומיות? לקביעת תושבות לצורכי מס יש השלכות בעלות משמעות רבה לצורך תשלומי מסים, כאשר ההגדרה יכולה להיות שונה מהגדרת האזרחות של אותו אדם.


פקודת מס הכנסה קובעת מיהו תושב ישראל ומיהו תושב חוץ לצורך קביעת חבות המס, כאשר ההגדרה לא תמיד זהה למשמעות שניתנת למושג זה ברשויות אחרות. למשל, לא תמיד מי שמוגדר במשרד הפנים כתושב חוץ יהיה מוגדר כך גם ברשות המסים.


על פי שיטת המיסוי הפרסונלית הנהוגה בישראל, כל תושב ישראל מחויב לשלם מסים על מלוא הכנסותיו, בין שהכנסות אלה הופקו בישראל או במדינה אחרת. לעומת זאת, מי שמוגדר כתושב חוץ בישראל ישלם מסים על פי השיטה הטריטוריאלית, כלומר ישלם מס הכנסה בישראל רק על ההכנסות שהפיק בישראל.


מהו מבחן מרכז החיים וכיצד הוא משפיע על חבות המס בישראל?


כדי לקבוע את חבות המס של אדם מסוים, אחד הכלים המרכזיים הוא מבחן מרכז החיים. במילים פשוטות, אם מרכז חייו של אותו אדם נמצא בישראל, גם אם הוא עובד בחו"ל או מפיק את הכנסותיו במדינות אחרות הוא ייחשב לתושב ישראל וישלם מס הכנסה בהתאם.

 

לחלופין, אם אזרח ישראלי ניתק את תושבותו והעביר את מרכז חייו למדינה אחרת, הוא יכול להיחשב תושב חוץ לענייני מס ולא ישלם מס הכנסה בישראל.


לדוגמה, אזרח ישראלי שנוסע ללימודים בחו"ל למשך מספר שנים, עדיין יסווג כתושב ישראל על כל המשתמע מכך. אזרח ישראלי שנוסע למספר שנים לרילוקיישן ועובד עבור חברה זרה, ייתכן שניתק את תושבותו לצורכי מס, ולא יחויב במס בישראל עד שישוב לארץ.


מהם הקריטריונים לקביעת מרכז החיים?


כאשר בתי המשפט נדרשים להכריע בסוגיה, הם נעזרים במבחן מרכז החיים ובוחנים שני פרמטרים עיקריים: היכן האדם עצמו רואה את מרכז חייו, והיכן הוא נמצא בפועל.


בין היתר ייבחנו הקשרים המשמעותיים שמנהל אותו אדם מבחינה חברתית, משפחתית וכספית, היכן הוא מתגורר באופן קבע, האם הוא פעיל בארגונים או במוסדות שונים במדינה הזרה או בישראל, כמה ימים שהה במדינה הזרה ומהו מספר הימים שבהם שהה בישראל. כמו כן על פי הפסיקה, ניתן משקל משמעותי לכוונתו הסובייקטיבית של האדם לגבי מרכז חייו.


מלבד מבחן מרכז החיים המהווה מבחן מהותי לקביעת תושבותו של אדם, על פי פקודת מס הכנסה, אם בשנת המס שהה אותו אדם בישראל במשך 183 ימים לכל הפחות, או לחלופין אם שהה בארץ בשנת המס במשך 30 ימים אולם מספר הימים ששהה בארץ באותה שנה ובשנתיים שלפני כן מגיע ל-425 ימים באופן כולל, הדבר מהווה אינדיקציה ברורה לכך שמרכז החיים שלו נותר בישראל.

 

יש לך שאלה?

פורום מיסוי בינלאומי | גילוי מרצון | העברת כספים מחו"ל | רילוקיישן


ואולם, לא מדובר בתנאי קובע וניתן לסתור אותו ולקבוע באמצעות הצגת הוכחות אחרות כי מרכז חייב של אותו אדם נמצא במדינה אחרת.


בשל החשיבות הרבה שיש לקביעת התושבות בכל הנוגע לתשלום מס הכנסה בישראל, כדאי מאוד לבצע תכנון מס ולהתייעץ עם בעל מקצוע העוסק בתחום המיסוי הבינלאומי כדי לצמצם את תשלומי המס, אשר יכולים להגיע לסכומים משמעותיים.