בחודשי הקיץ הנוכחי צפויים לעבור בנמל התעופה בן גוריון כארבעה וחצי מיליון נוסעים, כאשר בכל שבוע אלפי ישראלים נוסעים לחופשה בחו"ל. ללא מעט מהאנשים צפויה אכזבה או עוגמת נפש עד שיגיעו ליעדם או כשיחזרו ממנו, בעקבות עיכובים של שעות ארוכות בטיסה. מהן זכויות הנוסעים אשר חופשתם נפגמה בעקבות עיכוב בטיסה?


איחור משמעותי של יותר משמונה שעות בטיסה? חברת התעופה חייבת לפצות


בשנת 2012 נכנס לתוקפו חוק שירותי תעופה, המכונה גם חוק טיבי, אשר קובע כי עיכוב או שינוי לא סביר בתנאי הטיסה יכולים לזכות את הטסים בפיצויים. החוק אשר מבוסס על חוקים דומים באירופה, קובע באילו נסיבות תחויב חברת תעופה לזכות את הנוסעים בהטבות או בפיצויים. זאת בעקבות אובר בוקינג, ביטולי טיסות, דחייה משמעותית בזמן הטיסה, עיכובים בטיסת קונקשיין, עיכובים בהמראה ועוד.


על פי החוק, משך הזמן שבו אולצו הנוסעים להמתין והנסיבות שהובילו לעיכוב או לביטול הטיסה יקבעו את גובה סכום הפיצוי שיקבלו מחברת התעופה.


אילו פיצויים והטבות מגיעים לנוסעים, ומתי לא ניתן לקבל פיצויים למרות העיכוב בטיסה?


באופן עקרוני, ישנם שלושה סוגים של הטבות או פיצויים אשר חברת התעופה חייבת להעניק לנוסעים שניזוקו בעקבות ביטול הטיסה או עיכובים משמעותיים בהמראה. סוג הפיצוי ייקבע על פי פרק הזמן שבו חל העיכוב. לדוגמה, כאשר חלה דחייה של יותר משעתיים בטיסה, הנוסעים זכאים לכיבוד, תקשורת ואף לינה במקרים מסוימים.


אם העיכוב חל במשך יותר מחמש שעות מהמועד שנקבע, אך לא יותר משמונה שעות, זכותם של הנוסעים לקבל את עלות כרטיס הטיסה או להמשיך את נסיעתם באמצעות טיסה חלופית שתממן חברת התעופה. כאשר מדובר על איחור שנמשך יותר משמונה שעות, או על ביטול הטיסה, ניתן לקבל בחזרה את עלות הכרטיס, ונוסף על כך לקבל פיצויים בסכום של עד 3,000 שקלים, וזאת ללא צורך להוכיח את הנזק שנגרם.


עם זאת, ישנן נסיבות חריגות אשר בגינן הנוסעים לא יהיו זכאים לקבל פיצוי, וזאת כאשר הביטול או העיכוב התרחשו בשל נסיבות שאינן באחריותה של החברה. למשל, בעקבות מזג אוויר, שביתה, תקלות טכניות שלא ניתן היה למנוע מראש וכדומה.


באילו מקרים ניתן לקבל פיצוי על פי חוקי תעופה זרים?


אמנם על פי חוק התעופה הישראלי, ניתן לקבל פיצוי בגין עיכוב של שמונה שעות לכל הפחות, אולם מי שטס באמצעות חברת תעופה זרה יוכל במקרים מסוימים לקבל פיצויים בהתאם לחוקי התעופה במדינות היעד או על פי אמנות בינלאומיות שונות.


למשל, חוק התעופה באירופה קובע כי חברת התעופה תפצה נוסעים כבר בגין שלוש שעות של עיכוב, אובר בוקינג או ביטול הטיסה, ואף בגין תקלות טכניות. החוק חל על כל חברות התעופה האירופיות ללא קשר למיקום ההמראה, וכן על טיסות של כל חברות התעופה אשר ממריאות מאירופה. סכום הפיצויים נקבע בהתאם למרחק הטיסה, ויכול להגיע עד 600 אירו כאשר מדובר בטיסה של יותר מ-3,500 ק"מ.

 

יש לך שאלה?

מימוש זכויות נוסעים עקב עיכוב בטיסה או עקב ביטול טיסה


נוסעים ישראלים אשר טיסתם בחברת תעופה אירופית התעכבה או בוטלה, יכולים לבחור לקבל פיצויים על פי חוק התעופה האירופי. רק לאחרונה חייב בית משפט בהולנד את חברת אל על לפצות שני נוסעים ישראלים בשל עיכוב בטיסה על פי חוק זה, אף שהוראות החוק הישראלי לא זיכו אותם בפיצויים בהתאם לנסיבות המקרה, שבו הטיסה עוכבה יותר משלוש שעות אך פחות משמונה שעות.