העברת משק חקלאי בירושה אינה זהה לדרך שבה מעבירים בירושה כל נכס מקרקעין אחר, משום שירושת משק כוללת את הזכויות באגודה השיתופית במושב, אשר חתומה על הסכם חכירה כזה או אחר עם מנהל מקרקעי ישראל עבור הקרקע.

 

בעל זכויות במשק חקלאי אשר מעוניין להוריש את זכויותיו בבוא היום, כפוף לתנאים שנקבעו בהסכם המשבצת שבין האגודה למנהל מקרקעי ישראל, בין שמדובר בהסכם חכירה ישיר של בעל המשק עם המנהל, בהסכם דו צדדי או בהסכם משולש.

 

כיצד מעבירים בירושה זכויות במשק חקלאי?

 

בעל המשק החקלאי יכול למנות עוד בחייו "בן ממשיך", אשר יקבל את זכויותיו במשק לאחר מותו. הליך מינוי הבן הממשיך דורש קבלת אישור מהסוכנות והמושב. במקרה שלא מונה בן ממשיך, עם פטירתו של בעל הנחלה החקלאית, המשק לא יפוצל ורק אחד מהיורשים יוכל להמשיך את המשק ולקבל את זכויותיו של המנוח.

 

בדרך כלל נהוג להגיע להסדר עם שאר היורשים לתשלום פיצויים עבור קבלת הזכויות. ניתן גם להגיע להסדר הקובע שהיורש יקבל את הזכויות במשק מבלי לשלם תמורה לשאר היורשים, או להסדר שלפיו הזכויות במשק יימכרו והתמורה תחולק שווה בשווה בין היורשים. מה קורה כאשר בעל המשק אינו ממנה בן ממשיך, והיורשים אינם מצליחים להגיע להסכמה ביניהם?

 

האח או האחות: מי יקבל את הזכויות במשק החקלאי?

 

דוגמה לסכסוך משפחתי שנוצר בין היורשים בנוגע לקבלת הזכויות במשק חקלאי נדון לאחרונה בבית המשפט לענייני משפחה בתל אביב. מדובר באח ובאחות מתוך חמישה אחים, שתבעו את הזכויות בנחלה לעצמם לאחר מות הוריהם. ההורים הלכו לעולמם לפני שמינו בן ממשיך למשק שהחזיקו במושב חקלאי.

 

במושב המדובר נחתם הסכם הדו צדדי עם מנהל מקרקעי ישראל, אשר במסגרתו נקבע כי רק יורש אחד יוכל להמשיך ולקיים את המשק, ולא ניתן לפצל את הנחלה. כמו כן קובע ההסכם כי אם היורשים אינם מצליחים להסכים ביניהם לגבי ירושת הנחלה, בית המשפט יכריע מי מהם יקבל את הזכויות.

 

במקרה הזה, הן האח והן האחות דרשו לקבל ולהמשיך לקיים את המשק לאחר פטירת הוריהם, כאשר שלושת האחים האחרים הצטרפו אל תביעתו של האח וביקשו למנות אותו כבעל הזכויות במשק.

 

השופטת הציגה את השיקולים השונים שבחנה לצורך קבלת הכרעה, והזכירה כי בימינו כבר לא ניתן משקל רב להמשך המשק מבחינה חקלאית, יחסית לשיקולים הכלכליים, איכות החיים הנדל"נית והפוטנציאל הכספי הטמון במשק.

 

מאחר שנראה כי ההורים עצמם לא העדיפו את אחד האחים על פני האחר אלא רק ביקשו לחלק את רכושם באופן שווה בין חמשת הילדים, וכמו כן שני האחים השקיעו בתחזוקת ובבניית המשק באופן דומה, בסופו של דבר החלטת השופטת התבססה על דרך התנהלותם במסגרת ההליכים המשפטיים.

 

יש לך שאלה?

פורום דיני מושבים וקיבוצים אגודות שיתופיות | בן ממשיך

 

בעוד התנהלותו של האח הייתה כוחנית ולא תקינה מבחינתה של השופטת, התנהלותה של האחות הייתה סבירה יותר, וזאת חרף העובדה שגם היא לא התנהלה לאורך כל הדרך בתום לב מלא. כמו כן, שלא כמו אחיה, האחות הציעה ליתר האחים פיצויים תמורת קבלת הזכויות במשק.

 

על כן קבעה השופטת כי האחות תקבל את הזכויות במשק תמורת העברת 20% משווי המשק לכל אחד משאר היורשים, וסיכמה כי מדובר ברע במיעוטו. ארבעת האחים האחרים חויבו בתשלום הוצאות המשפט ובשכר טרחת עורכי הדין של האחות, בסכום כולל של 40 אלף שקלים.

 

תמ"ש 40442-03-13
תמ"ש 1498-05-13