הסוגיה הכואבת והמורכבת של המזונות שיש לשלם לאחר הגירושין עלולה להמשיך ואף להנציח את המחלוקות בין בני זוג שהתגרשו, גם לאחר שחתמו על הסכם גירושין. עם זאת, קיימת מגמה הולכת וגוברת של שוויון בין ההורים הגרושים, אשר יכולה להשליך גם על סכסוכי מזונות.


ביותר ויותר מקרים נקבעת אחריות הורית שווה בין האם והאב הגרושים, אשר מעוניינים לחלוק משמורת משותפת על הילדים. כמו כן, הפסיקה התקדימית של בית המשפט העליון, שלפיה במקרים של משמורת משותפת, הורים גרושים יחויבו במזונות ילדים בני שש עד 15 באופן שווה בהתבסס על יכולתם הכלכלית, מצביעה בבירור על ההכרה בשוויון בחלוקת נטל ההוצאות של גידול הילדים.


איך נקבעים סכומי המזונות בישראל?


ישנן שתי דרכים שבהן אפשר לקבוע את גובה המזונות: הדרך הראשונה היא באמצעות הכרעת בית המשפט לענייני משפחה, והדרך השנייה היא על ידי הגעה להסכמות משותפות לגבי סכום המזונות, מועד התשלום החודשי וכדומה.


בני זוג פרודים עם ילדים משותפים יכולים להגיע בעצמם להסכמות כוללות הקשורות בגירושין ולחתום על הסכם גירושין במסגרת הליך גישור, מחוץ לכותלי בית המשפט. ניתן אף לחתום על הסכם מזונות בלבד, ולהותיר את יתר הנושאים להכרעתו של בית המשפט.


על פי חוק המזונות, החובה לתשלום מזונות נקבעת על פי הדין האישי. כאשר מדובר בבני זוג יהודים - על פי הדין העברי, אשר מטיל את מלוא האחריות לזון את הילדים הקטנים עד גיל שש על כתפיו של האב בלבד, וזאת ללא קשר למידת יכולתה של האם לכלכל את ילדיה.


מגיל שש ועד גיל 15, מחויב האב לשלם מזונות הכרחיים: בגדים, קורת גג, לימודים וכדומה. עם זאת, חיוב זה עתיד להשתנות לאור פסיקתו של בית המשפט העליון בעניין. עד כה, חובתה של האישה להשתתף בתשלום המזונות חלה רק מגיל 15 ועד 18, עבור מזונות מדין צדקה.


על כן, במרבית המקרים שנדונו עד היום בבית המשפט, האב חויב לשלם את המזונות ללא קשר להכנסתה של האישה, גם במקרים של משמורת משותפת.


הסכם מזונות ילדים: מהם היתרונות בחתימה על הסכם במסגרת הליך גישור?


במהלך הליך הגישור, ההורים יכולים להגיע להסכם גם אם אינו תואם את הדין העברי, הסכם אשר מבוסס על רצונם וצורכיהם הספציפיים. הקריטריונים לקביעת גובה המזונות וחלוקת האחריות הכלכלית בין שני הצדדים יכולים להיקבע בדרך של הסכמה, ללא צורך במאבק משפטי ממושך, יקר וכואב בבית המשפט.


ניתן להגיע לפתרונות בתהליך הגישור שאינם תלויים בהוראות החוק, המותאמים לצורכיהם האמיתיים של הילדים ושל הצדדים, ולפעול בשיתוף פעולה כדי להגן על טובתם של הילדים.


כאשר חותמים על הסכם מזונות ניתן להגיע לכל הסכמה שהיא ולהתעלם לחלוטין מהוראות החוק, כל עוד זכותם של הילדים לקבל מזונות לא תיפגע. עם זאת חשוב לדעת כי הסכם מזונות שנחתם בין ההורים אינו מחייב את הילדים, והם זכאים להגיש תביעת מזונות במקרים מסוימים למרות קיומו של הסכם בין הוריהם.

 

יש לך שאלה?

פורום גישור משפחתי | גירושין בהסכמה - הכנה לגירושין


את הסכם המזונות יש להגיש לאישורו של בית המשפט או בית הדין הרבני, ורק לאחר אישורו יינתן לו תוקף משפטי המחייב את הצדדים. גם אם ניתן פסק דין המאשר את הסכם המזונות, אפשר בעתיד לפתוח את ההסכם מחדש ולשנות אותו אם הנסיבות ישתנו.