במסגרת הליך פשיטת רגל, אדם שנוצרו לו חובות והוא אינו מסוגל לפרוע אותם מגיע להסדר חוב עם הנושים באמצעות מימוש נכסיו, ובסיום ההליך הוא יקבל צו הפטר על החובות. לאחר קבלת ההפטר יוכל החייב לפתוח דף חדש, נקי ונטול חובות.


בקשה לפשיטת רגל: מהם הקריטריונים?


הליך פשיטת הרגל נפתח לאחר שהחייב מגיש בקשה לבית המשפט, או לחלופין בעקבות בקשה שהוגשה לבית המשפט דווקא על ידי הנושים אשר מעוניינים לקבל את כספם בחזרה. אולם ישנם מספר קריטריונים שיש לעמוד בהם כדי שבית המשפט יכריז על אדם כפושט רגל, כגון אזרחות ישראלית, גיל 18 ומעלה וחובות בסכום מינימלי אשר משתנה מפעם לפעם בחוק פשיטת הרגל.


אם סך החובות נמוך מהרף אשר קבוע בחוק, החייב לא יוכל להתחיל בהליך פשיטת רגל אך יוכל למצוא חלופות אחרות להגיע להסדר חוב, למשל איחוד תיקים בהוצאה לפועל.


חשוב להבין כי עמידה בתנאי הסף להגשת הבקשה אינה מחייבת את בית המשפט להכריז על החייב כפושט רגל, או כי יקבל צו פשיטת רגל או צו כינוס נכסים, אלא רק מאפשרת להתחיל בהליך באמצעות הגשת הבקשה לבית המשפט.


במהלך פשיטת הרגל ימונה נאמן אשר ירכז את נכסיו של החייב לצורך מימושם וחלוקת תמורתם לנושים, כל זאת בתוך פרק זמן מהיר ככל האפשר. לאחר הסדר חוב בין החייב לנושים או פירעון חובותיו, ההליך יסתיים והחייב יקבל הפטר.


אילו מסמכים צריך לצרף לבקשה לפתיחת הליך פשיטת רגל?


אל הבקשה המוגשת לבית המשפט יש לצרף דוח המפרט את נכסי החייב, התחייבויות שונות, הכנסות והוצאות, מצבו הפיננסי של בן הזוג וכל מסמך אחר אשר רלוונטי להצגת מצבו הכלכלי האמיתי של החייב.


כמו כן יש לצרף הסכמה על ויתור סודיות, כדי שהמנהל או הכונס יוכלו לברר מהו מצבו של החייב גם מגורמים בנקאיים ואחרים. בדרך כלל החייב מצרף גם את השתלשלות האירועים אשר הובילו למצבו הנוכחי, התחייבות לקיים את חובותיו ועוד.


לפני שהליך פשיטת הרגל יחל בבית המשפט, כונס הנכסים הרשמי יבדוק את הבקשה ויצרף את חוות דעתו בנוגע לאישור או דחיית הבקשה.


צו כינוס נכסים ועיכוב הליכים כנגד החייב


בדרך כלל, לפני שמגישים בקשה לפשיטת רגל מגישים בקשה לצו כינוס נכסים, הן כדי שהנושים לא יממשו אותם באופן עצמאי במסגרת ההוצאה לפועל והן כדי שהחייב לא יעלים את הנכסים. מרגע זה יעוכבו ההליכים שנפתחו כנגד החייב.


לאחר מכן ייקבע תאריך לדיון בהליך פשיטת הרגל בחלוף כחצי שנה. בפרק זמן הזה הנושים מגישים תביעות חוב לכונס הנכסים. כונס הנכסים יזמן את הנושים לאסיפה, שבמסגרתה ייקבע הנאמן ויוחלט על המשך ההליך.


בית המשפט יכריז על פשיטת רגל במקרים האלה: לאור החלטת הנושים לאחר שניתן צו כינוס נכסים, במקרים שבהם הנושים לא הגיעו כלל להחלטה, במקרים שבהם נדחה ההסדר שהציע החייב, במקרים שבהם החייב לא דיווח לכונס הרשמי על הכנסותיו והוצאותיו ללא הצדקה, ובמקרים נוספים אחרים.

 

יש לך שאלה?

פורום פשיטת רגל | חדלות פירעון ונתוני אשראי


אחרי שבית המשפט יכריז על החייב כפושט רגל, ההכרזה תפורסם בתקשורת וברשומות. הליך פשיטת הרגל ימשיך עד שיינתן הפטר על ידי בית המשפט או עד שיושג הסדר חוב בין החייב והנושים.