חקירות מצ"ח רבות מתבצעות בשל חשד לביצוע עבירות סמים שונות, בין שבמהלך חופשה מהצבא ובין שבבסיס הצבאי. ישנם כמה גורמים המובילים לפתיחת חקירה על ידי המשטרה הצבאית החוקרת. לעתים מדובר בהפללה של החייל החשוד על ידי חייל אחר, או מציאת ראיות מפלילות בחפציו או בטלפון הסלולרי, כגון תמונות, התכתבויות וכדומה.


במקרים אחרים, המשטרה הצבאית תמשיך בחקירה ותעצור חיילים לאחר שנתפסו על ידי המשטרה האזרחית מחזיקים או משתמשים בסמים במהלך החופשה מהצבא, למשל ברחוב, במסיבה, בדירה של חברים ועוד.


נוסף על כך, חקירת מצ"ח תיפתח בעקבות מידע מודיעיני שהתקבל על צריכה עצמית, סחר בסמים או גידול סמים על ידי חיילים, וכן בעקבות תלונה. מלבד זאת נוהגת המשטרה הצבאית לבצע ביקורות יזומות לאיתור סמים בבסיסי צה"ל באמצעות בדיקות שתן לזיהוי סמים.


סירוב לבדיקת שתן בצבא: מהן ההשלכות?


מפעם לפעם מבצעת המשטרה הצבאית מבצעים לצורך איתור חיילים שמשתמשים בסמים. במסגרת זו מגיעים שוטרים צבאיים לבסיסי צה"ל ודורשים מהחיילים לבצע בדיקות שתן. תוצאה חיובית תוביל לחקירה צבאית ובהמשך יוחלט האם להעמיד את החייל לדין פלילי בגין עבירת סמים.


חשוב לדעת כי חייל רשאי לסרב לבצע בדיקת שתן, מבלי שהדבר ייחשב לסירוב פקודה או עבירה. ניתן לחייב חייל לבצע בדיקת שתן רק באמצעות צו קש"ב, אשר ניתן על ידי קצין בכיר במשטרה הצבאית רק במקרים שבהם התקבל מידע מודיעיני או שקיים חשד ממשי לביצוע עבירת סמים.


מהם העונשים בגין עבירות סמים בצבא?


לעומת עבירות סמים באזרחות, עבירות סמים בצבא נתפסות כחמורות יותר, ובהתאם עלולות לגרום עונשים קשים יותר. מלבד פגיעה בהמשך השירות כגון הורדה בדרגה והדחה מבסיסים ויחידות מסוימים, הרשעה בעבירת סמים בצבא עלולה להוביל למאסר בפועל ואף תותיר רישום פלילי גם לאחר השחרור.


על כן חשוב כבר לפני שלב החקירה להתייעץ עם עורך דין העוסק בתחום העבירות הפליליות בצבא, כדי למזער את הנזק ככל שניתן. בניגוד לחקירה במשטרה, עורך הדין אינו יכול להיות נוכח בחקירה צבאית, ולכן יש חשיבות רבה לקבל ייעוץ משפטי לפני כן.


כיצד חייל שהסכים לחיפוש בטלפון הנייד זוכה מעבירות סמים?


לאחרונה קבע בית המשפט העליון כי אף על פי שחייל אשר נחשד בעבירות סמים אישר לחוקר מצ"ח לבצע חיפוש בטלפון הנייד שלו, החיפוש לא היה חוקי מכיוון שלא התקבל צו חיפוש מבית המשפט. אי לכך הוחלט לזכות את החייל מהעבירות שיוחסו לו.


החיפוש שהתבצע בטלפון הנייד של החייל במהלך החקירה של המשטרה הצבאית העלה ראיות חד משמעיות על כך שסייע לחברתו לרכוש סמים מסוג קנאביס. על כן הוא הורשע בבית הדין הצבאי ונקבע לו עונש מאסר על תנאי והורדה בדרגה.

 

יש לך שאלה?

פורום דיני צבא | משפט פלילי צבאי


אולם לאחר מכן הגיש החייל ערעור בטענה שהחיפוש היה אסור ללא צו חיפוש. ערעורו התקבל על ידי בית הדין הצבאי לערעורים, אשר קבע כי לא ניתן לבצע חיפוש במעבדה ולאתר מידע שכבר נמחק מהטלפון, גם אם החייל הסכים באופן כללי לביצוע החיפוש. זאת בניגוד לחיפוש ידני אשר באמצעותו ניתן למצוא מידע שלא נמחק, אשר מותר לבצע גם ללא צו חיפוש מבית המשפט.


התביעה הצבאית ערערה על החלטה זו לבית המשפט העליון, אך הוא כאמור קבע שמדובר בחיפוש פסול ואישר את זיכויו של החייל.


רע"פ 9446-16