למרבה הצער, אלימות במשפחה היא תופעה נרחבת וידועה בישראל, המתרחשת בכל פלחי האוכלוסייה ובכל המגזרים. הגדרת המושג כוללת מקרים של אלימות פיזית, מינית, מילולית או נפשית כלפי קרוב משפחה - אחים, ילדים או בני זוג. במרבית המקרים מדובר באלימות כלפי האישה, בת הזוג או הילדים מצד הבעל או האב.


מי שחווה אלימות מצד בן הזוג או קרוב משפחה יכול להתגונן באמצעות כלים משפטיים שונים, החל מהגשת תלונה במשטרה והוצאת צו הרחקה או צו הגנה, ועד קבלת עזרה בגירושין ובמציאת דיור חלופי. כנגד הצד המואשם באלימות תיפתח חקירה משטרתית, שבסופה יוחלט האם להעמיד אותו לדין פלילי.


כיצד תלונה על אלימות במשפחה משליכה על מי שהואשם באלימות?


מי שמורשע בביצוע עבירות אלימות צפוי למגוון עונשים, החל מעבודות שירות ועד מאסר בפועל לתקופות ממושכות. הוא עלול להיות מורחק מביתו, מילדיו ומבן הזוג, ולמצוא עצמו במעצר גם אם לא יוגש נגדו כתב אישום בסופו של דבר.


ואולם, פעמים רבות אדם נענש בכך שהוא יושב במעצר או מורחק ממקום מגוריו ואינו מורשה להתקרב לילדיו מבלי שהוכח כלל כי פעל באלימות. לעתים מדובר בתלונת שווא שהוגשה על ידי קרוב משפחתו או בת הזוג בחוסר תום לב ומבלי שעשה דבר, מתוך מניעים של נקמנות או השגת יתרונות משפטיים במסגרת סכסוך גירושין.


כמו כן, מי שמואשם בהתנהגות אלימה עלול להפסיד את המשמורת על הילדים ולשלם פיצויים לצד המתלונן. הרשעה הליך הפלילי אף תוביל לפגיעה בפרנסה ובכל צעד בהמשך החיים.


איך אפשר להתגונן מפני אישומים בגין אלימות מצד בן הזוג?


כדאי לפנות לייעוץ משפטי כבר מהרגע שבו הוגשה תלונה במשטרה, כדי להתנהל בחקירה באופן מושכל ולהימנע מהנזקים הצפויים בעקבות התלונה. אם ניתן להוכיח שמדובר בתלונת שווא, אפשר לפעול לביטול צו ההרחקה או צו ההגנה, ובמקביל לדרוש פיצויים מהצד שהגיש את התלונה.


בעל שדחף את רעייתו הועמד לדין בגין אלימות במשפחה. מה הוביל להחלטה לזכותו?


גם אם לאחר החקירה מוגש כתב אישום בגין אלימות במשפחה, לא בכל מקרה הנאשם יורשע. למשל, במקרה שנדון לאחרונה בבית משפט השלום בירושלים, זוכה בעל מהאישום אשר ייחס לו התנהגות אלימה כלפי אשתו. זאת לאור תסקיר של שירות המבחן אשר הוגש לבית המשפט אשר לפיו בני הזוג מנהלים מערכת יחסים זוגית תקינה, וכי הבעל דחף את רעייתו כשהיה נתון בהתקף חרדה.


בית המשפט הגדיר את הדחיפה כקלת ערך וקבע כי במקרה זה אין הצדקה להרשיע את הגבר ולהכתים אותה בפלילים.


מדובר בבני זוג לא צעירים, אשר נשואים כ-25 שנה וגידלו יחדיו שמונה ילדים. המשפחה נקלעה למצב כלכלי קשה, ולאחר אסון שפקד אותה נקלע הבעל להתקף חרדה. האישה אשר הבחינה במצבו הנפשי הקשה ניסתה להרגיע אותו, אך הוא בתגובה דחף אותה בחוזקה. עם זאת, האישה לא נחבלה.


המשטרה אשר הוזעקה למקום החליטה לפתוח בחקירה נגדו והמליצה להעמידו לדין פלילי בגין תקיפת אשתו. זאת למרות החרטה שהביע כבר באותו רגע. תסקיר שירות המבחן שהוגש בעניינו תיאר זוגיות תקינה לחלוטין ויחסים שלא נפגעו גם לאחר האירוע. מדובר היה באירוע חריג, קבע קצין המבחן, אשר התרחש על רקע המצוקה הנפשית שחווה הבעל.

 

יש לך שאלה?

פורום זכויות הגבר | זכויות הגבר במשפחה


קצין המבחן המליץ שהבעל ייקח תרופות שיקלו עליו להתמודד עם מצבים נפשיים של חרדה ולחץ, אולם הבעל הפסיק את הטיפול התרופתי בתמיכת רעייתו. בעקבות זאת התביעה לא סגרה את התיק והגישה כתב אישום כנגדו, בטענה שקיים חשש שיפעל שוב באלימות כלפי אשתו אם יחווה התקף חרדה נוסף בעתיד.


ואולם, בית המשפט השתכנע כי בנסיבות המקרה יש לזכות את הבעל מהאישומים כנגדו, אם כי השופט הדגיש כי דחיפת האישה לא הייתה מוצדקת בשום אופן.


ת"פ 55920-05-15