הכתובה אשר עליה חותמים במעמד הנישואין היא מסמך משפטי בעל השלכות של ממש במקרה של גירושין, אשר בא להבטיח את זכויותיה של האישה במקרה שבני הזוג יתגרשו בעתיד.

 

ההלכה קובעת כי כל זכויותיה הממוניות של האישה יוסדרו במסגרת הכתובה, אולם חוק יחסי ממון אשר נוגע לחלוקת רכוש בין בני זוג שלא על פי חוקי ההלכה, קובע כי כל הרכוש המשותף יחולק באופן שוויוני בין בני הזוג, ללא קשר לכתובה. מסיבה זו, באופן עקרוני, האישה יכולה לקבל את הסכום שנקבע בכתובה ונוסף על כך לקבל זכויות רכושיות נוספות בהתאם לחוק יחסי ממון. 

 

האם אישה יכולה לקבל את מלוא סכום הכתובה ובמקביל את מלוא זכויותיה במסגרת חלוקת הרכוש?

 

אף על פי שחלוקת הרכוש אינה תלויה בתביעת הכתובה, ישנם מקרים שבהם הסכום אשר מגיע לאישה במסגרת איזון המשאבים על פי חוק יחסי ממון יקוזז מסכום הכתובה. למשל, כאשר האישה מקבלת סכומים שהיא אינה זכאית להם בהתאם לדין תורה, אשר גבוהים מסכום הכתובה, בתי הדין הרבניים נוטים לקזז את הסכומים הללו מהכתובה.

 

עם זאת, במקרים אחרים שבהם הוגשו תביעות מקבילות לבית הדין הרבני ולבית המשפט לענייני משפחה בענייני רכוש וממון, נקבע שהאישה זכאית לקבל את כתובתה ובמקביל לזכות במחצית מהרכוש המשותף.

 

האם ניתן להסדיר את הגט לפני דיון בתביעת כתובה?

 

לאחרונה נדון בבית הדין הרבני האזורי בחיפה סכסוך גירושין, שבו המחלוקת העיקרית בין בני זוג שהגישו תביעת גירושין הדדית, הייתה האם להסדיר תחילה את הגט ולאחר מכן לדון בכתובה, כפי שהבעל דרש, או שמא יש להסדיר את הכתובה לפני מתן הגט, כפי שהאישה דרשה.

 

בית המשפט האזרחי לדיני משפחה דן בענייני חלוקת הרכוש של בני הזוג, לרבות בתביעה לפירוק שיתוף והסדר איזון משאבים בהתאם לחוות דעת אקטוארית. בעוד התביעה הרכושית מתבררת בבית המשפט, דרש הבעל מבית הדין הרבני להסדיר את הגט באופן מיידי. אולם האישה סירבה לקבל את הגט לפני שבית הדין ידון ויחליט בנוגע לכתובה. סכום הכתובה עמד על 540 אלף שקלים.

 

שלושת הדיינים בבית הדין הזכירו כי על פי הנוהג המקובל, האישה אינה זכאית לקבל את כספי הכתובה במקרה שכבר קיבלה זכויות כלכליות שונות בבית המשפט האזרחי, שלא על פי דין תורה. עם זאת, הם מצאו מספר טעמים לעכב את הסדרת הגט, בניגוד לבקשתו של הבעל, עד אשר יוסדרו זכויותיה הכספיות של האישה, כלומר עד שידונו בתשלום הכתובה.

 

בין היתר ועל פי יחסם של פוסקים ידועים בנושא זה, הזכירו הדיינים כי קיים חשש שאם הגט יוסדר לפני הכתובה, הבעל לא ישלם את הכתובה בעתיד. כמו כן הוזכר כי על פי ההלכה, תשלום סכום הכתובה לאישה על ידי הבעל בא במקום תשלום דמי המזונות. אם הגבר לא ישלם את כתובתו עכשיו, אולי מאוחר יותר יפתח דף חדש עם אישה חדשה ואף ילדים, ולא יוכל עוד לעמוד בתשלומים.

 

בסופו של דבר נקבע בבית הדין הרבני כי אחרי שחלוקת הרכוש תיקבע על ידי בית המשפט לענייני משפחה, ולאחר שהאישה תקבל את הכספים והרכוש אשר מגיעים לה על פי אותה פסיקה, לא תהיה מניעה מלהסדיר את הגט גם לפני הכרעה בעניין הכתובה. זאת גם אם הסכום שיוכרע בבית המשפט יהיה נמוך יותר מסכום הכתובה, אך גבוה מהסכום שנוהגים לגבות עבור עיקר הכתובה.

 

יש לך שאלה?

פורום טוען רבני | סרבנות גט | כתובה - יש לך שאלה?

 

כלומר, על פי החלטת בית הדין, ניתן יהיה להסדיר את הגט מיד לאחר ההכרעה בענייני הרכוש שתתקבל בבית המשפט לענייני משפחה. לחלופין, בית הדין ידון בכתובה כבר במועד זה. לאחר החלטה זו, הגיעו הצדדים להסכם כולל במסגרת הדיון, שבמסגרתו האישה קיבלה את כתובתה, ורכשה את חלקו של הבעל בבית.

 

תיק 575141/19