שיעור העסקאות אשר מבוצעות בכל רחבי העולם באמצעות אתרים בינלאומיים הולך וגדל משנה לשנה. כיום ניתן לבצע עסקאות גלובליות בלחיצת כפתור פשוטה וקלה, ולכן מוכרים וקונים רבים מנצלים את אפשרויות המסחר הגלובליות הרבות והמגוונות אשר טמונות באינטרנט.


ישנן השלכות מיסוי רבות שחייבים להתייחס אליהן לפני שמחליטים לסחור באינטרנט. למשל, אם תושב ישראלי מוכר מוצר באינטרנט לתושב זר, אילו מסים יחולו ובאיזו מדינה? האם מיקום העסק משנה כאשר מדובר במסחר אלקטרוני? האם ניתן לבצע תכנון מס ולהפחית בתשלומים? וכמה מע"מ צריך לשלם?


האם צריך לשלם מס הכנסה על הכנסות ממסחר אלקטרוני?


חוקי המס בישראל מחייבים כל תושב ישראלי לשלם מס הכנסה על מלוא ההכנסות שהוא מפיק, גם כאלו שהופקו במדינות אחרות או באינטרנט. למשל, אם מוכרים באמצעות אמזון מוצר מסוים, חובה לדווח על ההכנסה ולשלם בגינה מס בהתאם, גם אם מוכרים את המוצר לתושב זר במדינה אחרת.


חובת המיסוי חלה גם אם מדובר בעסקה חד פעמית, היא אינה קשורה לאופן שבו בוצע התשלום ובאיזה מטבע התבצעה העסקה - לרבות ביטקוין או מטבעות וירטואליים אחרים, וגם אם לא מדובר בהכנסה משמעותית.


כאשר מדובר בחברה אשר עוסקת מישראל במסחר אלקטרוני, אם מיקומה הפיזי הוא בישראל או שיש לה נוכחות משמעותית פיננסית בארץ, היא תחויב במס הכנסה בישראל.


חשוב לזכור כי במקרים שבהם משלמים מס הכנסה, ניתן לקזז הוצאות הקשורות בעסקה שבוצעה, למשל עלויות משלוח, עלויות המרת מטבע, הוצאות על מחשוב, הוצאות על ייבוא הטובין לישראל לפני מכירתם וכדומה.


מתי צריך לשלם מע"מ על מכירות באינטרנט באתרים בינלאומיים?


תחום המע"מ במסחר אלקטרוני הוא נושא מורכב ויכול להיות תלוי בגורמים שונים, ובין היתר בסוג המוצר שנמכר, בתושבותו של הצרכן הסופי, במיקומו של המוכר ועוד.


חוק מס ערך מוסף בישראל מחייב חברות זרות אשר פועלות מישראל או מוכרות מוצרים מהארץ למנות נציג ברשויות מע"מ אשר יפעל בשמן, וזאת בתוך חודש ימים מתחילת הפעילות בארץ. כך רשות המס תפעל לגביית המע"מ במקרים הרלוונטיים. חשוב להדגיש שכי החבות בתשלום מע"מ בישראל יכולה להיקבע גם על בסיס נוכחות פיננסית בארץ ולאו דווקא נוכחות פיזית.


כאשר מדובר בתושב ישראלי יחיד שמעוניין לסחור באינטרנט ולא בחברה, עליו לפתוח תיק עוסק פטור או תיק עוסק מורשה ברשויות מע"מ, וזאת על פי מחזור העסקאות הצפוי ושיקולי מס נוספים.


כאשר מייבאים מוצרים לישראל חלה חובת תשלום מע"מ גם אם המוצרים פטורים ממכס. במרבית המקרים של ייצוא מוצרים מישראל למדינות אחרות, יחול מע"מ בשיעור אפס על העסקה. כלומר, למעשה לא צריך לשלם מע"מ, אולם חשוב לבדוק זאת באופן פרטני. חשוב להבין כי במקרה כזה חלה חובה על עוסק מורשה להוציא חשבונית מס בשיעור אפס, המחייבת גם הוצאת רשימון ייצוא.

 

יש לך שאלה?

פורום ביטקוין ומטבעות דיגיטליים | העברת כספי מסחר לבנקים


כאשר מדובר בעסקת תיווך במסחר אלקטרוני, אם המוצר נרכש במדינה אחרת על ידי תושב זר, לא תחול חבות במע"מ. זאת מכיוון שהמוצר כלל לא מיובא לישראל או מיוצא ממנה.