רכיבתה של הדוגמנית שלומית מלכה על קורקינט ממונע בשדרות רוטשילד בתל אביב, הסתיימה היום באורח קשה ומצער. הדוגמנית נפלה מהקורקינט במהלך הנסיעה, ופונתה לבית החולים כשהיא מורדמת ומונשמת בעקבות חבלות ראש ופגיעות בגפיים.


למרבה הצער, מספר הפציעות הקשות אשר נגרמות עקב תאונות עם קורקינטים חשמליים ואופניים ממונעים הולך ועולה, ועומד על מאות מקרים בכל שנה. בתאונות הקשות אף מעורבים לא פעם ילדים קטנים מתחת לגיל 16, שהוא הגיל המינימלי המותר לרכיבה על כלי התחבורה החשמליים.


רכיבה על קורקינט חשמלי: מה אסור ומה מותר על פי החוק?


מעבר להגבלת הגיל ואיסור על רכיבה מתחת גיל 16, על פי תקנות התעבורה המתייחסות לרכיבה על אופניים חשמליים וקורקינטים ממונעים, חובה לחבוש קסדה במהלך הנסיעה, אסור לנסוע במדרכות אלא רק בשבילי אופניים ייעודיים ובכביש, יש לרכוב עם אפוד זוהר בשעות הערב והלילה, וכן חל איסור להרכיב נוסעים נוספים.


המהירות המקסימלית של קורקינט ממונע עומדת על 25 קמ"ש, ואסור לרכוב על קורקינט אשר כולל מנוע עם הספק הגדול יותר מ-250 וואט. עם זאת, אין חובה לבטח את הקורקינט בפוליסת ביטוח חובה, משום שהוא אינו מוגדר כרכב מנועי כגון אופנוע או רכב.


במקרה של נפילה אשר גורמת לחבלות שונות במהלך רכיבה על קורקינט ממונע, ממי אפשר לקבל פיצויים? את מי אפשר לתבוע במקרה של תאונת דרכים עם קורקינט חשמלי? ואיך ניתן לפעול ללא פוליסת ביטוח?


האם אפשר לתבוע פיצויים בעקבות החלקה בשטח ציבורי או נפילה בעקבות מפגע?


העירייה או הרשות המקומית אחראיות לשמור על תחזוקה תקינה של הכבישים, המדרכות ושבילי האופניים המצויים בשטחן. על כן, במקרה של חבלה שנגרמה במהלך נסיעה על קורקינט חשמלי כתוצאה מהחלקה על משטח רטוב או שמנוני, היתקלות בבור או במכסה ביוב בולט, תאורה לא תקינה או ריצוף משובש, ניתן להגיש תביעת נזיקין כנגד העירייה בגין רשלנות.


זכות זו מוקנית לרוכבי קורקינטים חשמליים בדיוק כמו הולכי רגל או רכבי אופניים שנפצעים כתוצאה ממפגעים על המדרכות והשבילים. עם זאת, לא בכל מקרה של נפילה בשטח ציבורי, הסיבה לכך היא רשלנות של הרשות המקומית. למשל, החלקה על שביל ביום גשום וסוער אינה מקימה עילה לתביעת פיצויים בגין רשלנות.


באילו מקרים ניתן לקבל פיצויים כנפגע תאונת דרכים?


כאשר רוכב קורקינט ממונע נפגע בתאונת דרכים עם כלי רכב, הוא יוכל לקבל פיצויים מפוליסת הביטוח של הרכב, וזאת ללא קשר למידת אשמתו או של נהג הרכב בתאונה. חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים קובע כי גם אם הנפגע גרם לתאונת הדרכים, הדבר אינו פוגע בזכאותו לקבל פיצויים.

 

יש לך שאלה?

פורום תאונת אופנוע | אופניים חשמליים | קורקינט חשמלי


במקרה שרוכב קורקינט חשמלי נפגע בתאונת פגע וברח, כאשר נהג הרכב הפוגע המשיך בדרכו מבלי להשאיר פרטים, הוא יוכל לקבל פיצויים מ"קרנית" - הקרן אשר משלמת פיצויים לנפגעי תאונות דרכים כאשר לא ניתן לתבוע את פוליסת הביטוח של נהג הרכב הפוגע.


מכל מקום חשוב לזכור שנפילה מקורקינט חשמלי עלולה להסתיים בפציעה קשה. לכן חשוב לנהוג על פי כללי הזהירות והוראות החוק, לא לנסוע במהירות ולחבוש קסדה.