ביצוע הפרשות חודשיות לקופת הפנסיה של העובדים היא חובה חוקית המוטלת על כלל המעסיקים במשק הישראלי. ההפרשות כוללות תשלומים שמנוכים משכרם של העובדים ותשלומים נוספים על חשבון המעסיק.


מה קורה אם המעסיק לא מעביר כספים על חשבונו לקרן הפנסיה, או מנכה את התשלומים מהעובד מבלי להעבירם לביטוח הפנסיוני? מה אם התשלומים כן מועברים, אולם באיחור ניכר?


חוק הגנת השכר קובע כי אי העברת הכספים לקרנות הפנסיה נחשבות להלנת שכר, וזאת אם ההפרשות הפנסיוניות לא הועברו עד לתום החודש שלאחר החודש אשר בגינו הן אמורות להיות משולמות. במקרה כזה העובד יוכל לקבל פיצויים בגין הלנת שכר.


באילו נסיבות ניתן להגיש תביעה בגין אי תשלום פנסיה?


כאשר המעסיק מנכה את תשלומי הפנסיה משכרו של העובד אך אינו מעביר את הכספים אל קרן הפנסיה, מדובר כבר בעבירה פלילית לכל דבר ועניין.


בכל מקרה של הפרת החובה אשר חלה על המעסיק לבצע הפרשות פנסיוניות, העובד זכאי להגיש תביעה לפיצויים עבור אובדן הפנסיה והזכויות הפנסיוניות, וכן להגיש תביעה כנגד חברת הביטוח, בשל האחריות החלה עליה לוודא שההפרשות הפנסיוניות מועברות אליה כדין.


נוסף על כך, עובד שמעסיקו לא שילם לו פנסיה כדין, זכאי להתפטר בדין מפוטר. משמעות הדבר היא כי אי ההפרשות הפנסיוניות מהווה הרעת תנאים מוחשית בתנאי העבודה, ובנסיבות כאלה העובד רשאי להתפטר ולקבל את מלוא פיצויי הפיטורין, כאילו פוטר מהעבודה.


העובד התפטר עקב פיגורים חוזרים ונשנים בהפרשות הפנסיוניות, ויקבל פיצויי פיטורין בסך 67 אלף שקלים


לאחרונה התקבלה תביעתו של עובד בבית הדין לעבודה בנצרת, ונקבע כי לאור מחדלים חוזרים ונשנים בהפרשות הפנסיוניות שלו מצד המעסיקה - חברת תריסים, ומאחר שהעובד התריע בפניה על המחדל לא פעם, התפטרותו מוצדקת ומגיעות לו מלוא הזכויות של עובד אשר פוטר. המעסיקה תשלם לו פיצויי פיטורין וזכויות נוספות בסכום של 67 אלף שקלים, וכמו כן היא חויבה בהוצאות המשפט בסכום נוסף של כ-8,000 שקלים.


העובד שתבע פיצויי פיטורין ממעסיקתו לשעבר, טען כי התשלומים לקופת הפנסיה לא הועברו בצורה סדירה. בתנאים אלה ואף על פי שפנה שוב ושוב למעסיקה וגם לחברת הביטוח אך ללא הועיל, הוא נאלץ להודיע על הפסקת עבודתו, וזאת לאחר יותר מעשר שנים בחברה.


המעסיקה טענה כי התשלומים הועברו באופן מסודר ותקין לחברת הביטוח, והטילה את האחריות למחדלים על חברת הביטוח. כמו כן טענה כי סיבת ההתפטרות של העובד הייתה מעבר לעבודה אצל מעסיק אחר כיוון שלא היה מרוצה ממשכורתו.


שופט בית הדין בחן את הראיות השונות והשתכנע כי בנסיבות העניין, העובד התפטר בדין מפוטר עקב אי ההפרשות לקרן הפנסיה. השופט ציין כי אין ראיות אשר מצביעות על מחדלים מבחינת חברת הביטוח כפי שטענה המעסיקה, ובנסיבות שבהן העובד פנה אל החברה שוב ושוב והתריע כי קיימות בעיות בקופת הפנסיה אולם החברה לא פעלה לתיקון המחדל, הוא רשאי היה להתפטר וזכאי לקבל פיצויי פיטורין.

 

יש לך שאלה?

פורום דיני פנסיה | פרישה מעבודה


על כן נקבע כי החברה תשלם לו פיצויי פיטורין והפרשים עבור שעות נוספות בסכום כולל של 67 אלף שקלים. כמו כן חויבה המעסיקה לשאת בהוצאות המשפט בסך של כ-8,000 שקלים.


סע"ש 24401-01-16