מדובר באחת החוויות שכל אדם חושש ממנה, גם אם הוא שומר חוק ומעולם לא עבר עבירה או ביצע כל פשע: להישאל ולהיחקר בתחנת המשטרה על ידי חוקרי משטרה אינה חוויה נעימה, גם כאשר מדובר רק במתן עדות או בחקירה לאחר תאונת דרכים.


כאשר מתרחש אירוע שלאחריו נדרש איסוף נתונים ובחינת הנסיבות שהובילו לקרות אותו אירוע, למשל קטטה, תאונה עם נפגעים, פיגוע חבלני וכדומה, כאשר מוגשת תלונה על אלימות, איומים ועוד, או כאשר מתעורר חשד שבוצעה עבירה פלילית כזו או אחרת, המשטרה פותחת בחקירה. אם בסיומה של החקירה המשטרתית מצטברות ראיות ועדויות המצביעות על כך שאכן נעברה עבירה, תעביר המשטרה את תיק החקירה אל הפרקליטות וזו תגבש כתב אישום כנגד החשוד.


פעמים רבות אחרות, החקירה מסתיימת בסגירת התיק. אולם עדיין יכול להיות רישום משטרתי גם לאחר שתיק החקירה נסגר, וזאת במקרים שבהם החקירה נסגרת עקב חוסר ראיות או מחוסר עניין לציבור, אבל לא עקב חוסר אשמה.


כמה זמן נמשכת חקירה במשטרה?


כאמור, המשטרה מתחילה בחקירה בעקבות תלונה או חשד שבוצעה עבירה פלילית. מדובר בהליך שיכול להימשך שעות רבות ואף ימים שלמים, אשר מתבצע תוך תשאול החשוד ועדי ראייה, הרכבת קלסתרונים, לקיחה דגימות מזירת האירוע, בדיקות פוליגרף ועוד.


כל מי שעומד להגיע לחקירה במשטרה זכאי להגיע בליווי עורך דין או להתייעץ עם עורך דין לפני כן. אחת מזכויותיו הבסיסיות של הנחקר היא להבין האם הוא חשוד בביצוע עבירה או זומן לחקירה לצורך מתן עדות. על פי חוק, ניתן לסרב להגיע לחקירה ללא צו מבית משפט, גם אם מקבלים זימון טלפוני או בדואר להתייצב לחקירה.


חקירה של אדם אשר נחשד בביצוע מעשים פליליים היא למעשה חקירה תחת אזהרה. בתחילתה יש להבהיר לחשוד מהם החשדות כנגדו ולהסביר לו כי אינו חייב לומר דברים שעלולים להפליל אותו. זכותו של החשוד לשמור על שתיקה במהלך כל החקירה, מאחר שכל מה שיגיד עלול לשמש כראיה כנגדו אם יוגש בעתיד כתב אישום.


כמו כן, הנחקר רשאי לבקש להקליט את החקירה, ואף להקליט את החקירה בעצמו, אולם זאת תוך הבהרה לחוקרים על עצם ההקלטה. ניתן לדרוש את נוכחותו של עורך הדין בכל משך החקירה. מלבד זאת, ניתן להפסיק את החקירה בכל שלב במקרה שהנחקר אינו חש בטוב וזקוק לראות רופא. כמו כן, אם הנחקר נוטל תרופות, על החוקרים לאפשר לו ליטול אותן. על החקירה להתבצע בשפתו של הנחקר או בשפה שאותה הוא מבין היטב.


כיצד מסתיימת החקירה?


לאחר החקירה תחליט המשטרה האם למסור את המידע לפרקליטות לצורך העמדת החשוד לדין פלילי, או לסגור את תיק החקירה באופן שיותיר רישום משטרתי, או שמא באופן שלא ייוותר כל רישום במחשבי המשטרה.

 

יש לך שאלה?

פורום חקירות משטרה | חקירה פלילית


אם החקירה נסגרת בעילה של חוסר אשמה, לא ייוותר כל רישום. ואולם, אם התיק נסגר עקב היעדר ראיות או חוסר עניין לציבור, ייוותר רישום משטרתי. אמנם לא מדובר ברישום פלילי, אולם גם רישום משטרתי עלול להציב קשיים בקבלה לעבודות מסוימות, בקבלת אשרות למדינות מסוימות או בקבלת רישיון מקצועי כזה או אחר. במקרה כזה, ניתן להגיש בקשה למחיקת הרישום המשטרתי.