הכללים וההוראות המסדירים את שאלת העברתם של שחקני כדורגל בין קבוצות שונות, נקבעו בעיקרם על ידי ארגוני הספורט. עם זאת, חוק הספורט קובע הוראות נוספות בתחום זה, וכן על שחקני כדורגל ומועדוני הספורט חלים דיני העבודה הכלליים, שבמסגרתם מוגדרת מערכת היחסים בין הצדדים כיחסי עבודה, ומקנה לשחקני הכדורגל זכויות שונות, כגון פיצויי פיטורין וכדומה.


במקרים מסוימים, כאשר שחקן כדורגל עובר בין קבוצות, המועדון שבו שיחק בצעירותו יקבל פיצויים המכונים פיצויי הכשרה, וזאת עבור השנים שבהן טיפח, קידם, אימן ו"השביח" את השחקן הצעיר.


מאחר שהתנאים להעברת שחקנים עלולים להגביל את חופש העיסוק והבחירה של השחקנים עצמם, נקבעו הגבלות שונות שנועדו להגן על זכויותיהם של קטינים, לאפשר התפתחות מקצועית של כדורגלנים ולדאוג לתחרות הוגנת, כגון קביעת החובה לתשלום פיצויים לקבוצה המעבירה, קביעת פרק זמן מסוים - חלון העברות - שרק בו תתאפשר העברת שחקנים ועוד.


מהם הנהלים וההגבלות למעבר כדורגלן בין מועדונים?


על פי הכללים שנקבעו על ידי ההתאחדות לכדורגל בישראל, כאשר מדובר במעבר שחקן מקבוצה לא מקצועית לקבוצה מקצועית, הוא רשאי לעבור גם אם הקבוצה המעבירה מסרבת למעבר. כאשר מדובר בשחקן צעיר בקבוצה מקצועית בגיל 15-17, הוא רשאי לעבור לקבוצה אחרת מבלי שקבוצתו תאשר את המעבר מיד בסיום העונה.


בגילאים 17-21, השחקן יוכל לעזוב את קבוצתו לקבוצה אחרת רק אחרי תקופת הסגר של 12 חודשים, שבמסגרתה לא יוכל לקחת חלק פעיל בתחרויות בישראל ובחו"ל. אם מדובר בשחקן המבוגר מגיל 21, מיד בתום החוזה עם קבוצתו הוא רשאי לעבור למועדון אחר.


כמו כן, ההתאחדות לכדורגל הקימה את המוסד למעמד השחקן, כדי לקבוע מה יהיה גובה פיצויי ההכשרה שתיאלץ לשלם הקבוצה שאליה עבר השחקן לקבוצה המעבירה.


האם שחקן יכול לעבור לקבוצה אחרת באמצע החוזה?


באופן עקרוני, ניתן לעבור לקבוצה אחרת רק באישור הקבוצה שעמה חתום הכדורגלן על חוזה. עם זאת, הקבוצה שמעוניינת בו יכולה להציע לקבוצה המקורית תשלום תמורת שחרורו מהחוזה לפני הזמן.


מלבד תשלום זה, ישנם מקרים שבהם הקבוצה אשר מעוניינת לשחרר את השחקן מהחוזה מתחייבת להעביר לקבוצה המעבירה תוספת תשלום אם תרוויח בעתיד מהעברת השחקן, וכן תשלומים נוספים אם השחקן יגיע ליעדים שיגדירו הקבוצות ביניהן מראש.


לפני חתימה על חוזה שחקן, כדאי לשקול להוסיף בחוזה סעיף שחרור, שבמסגרתו יוכל השחקן להשתחרר מההסכם לפני הזמן תמורת תשלום כספי מסוים. סעיף זה יכול להגן על זכויותיו במקרה שירצה להשתחרר מהחוזה גם ללא הסכמתה של הקבוצה אשר עמה הוא חתום על חוזה.


עם סיומו של החוזה בין הכדורגלן והקבוצה, לא תחול עליו כל הגבלה מבחינת מעבר לקבוצה אחרת, מבלי שיצטרך לקבל את אישורה של קבוצתו הנוכחית. שחקן שאינו חתום על חוזה יכול לחתום על הסכם עם קבוצה חדשה ללא קשר לתקופת חלון ההעברות.


מלבד זאת, ישנה אפשרות להשאיל שחקן לקבוצה אחרת למשך פרק זמן מוגבל, אשר בתומו ישוב הכדורגלן לקבוצתו המקורית. גם השאלת שחקן ניתן לבצע רק בפרק זמן מוגדר.

 

יש לך שאלה?

פורום דיני ספורט - ייצוג ספורטאים


התנאים בין הקבוצה המשאילה והקבוצה שמעוניינת בשחקן בכל הנוגע להשאלתו תלויים בהסכמות שיגיעו אליהן, כאשר התמורה יכולה להיות תשלום שכרו של השחקן, תשלום כספי נוסף לקבוצה המקורית וכן תשלום שכרו על ידי הקבוצה המשאילה.