פגיעה בעבודה עלולה לקרות כתוצאה מתאונה במקום העבודה, מצב רפואי אשר מוגדר כמחלת מקצוע או פגיעת מיקרוטראומה, אשר נגרמת כתוצאה מפעולות חוזרות ונשנות שמבצע העובד כחלק מעבודתו במשך תקופה ממושכת, אשר לבסוף יוצרות נזק רפואי של ממש.


מורים, עובדי הוראה, גננות ויתר עובדי משרד החינוך אשר נפגעו במהלך עבודתם, אם בשטח בית הספר או גן הילדים, אם במסגרת טיול שנתי, אם בדרך לעבודה או בדרכם חזרה הביתה, בעקבות תקיפה ובמקרים נוספים אחרים, זכאים לקבל דמי פגיעה ממשרד החינוך, אשר יגיש בשמם תביעה למוסד לביטוח לאומי.


לא פעם מוכרות גם פגיעות במיתרי הקול או צרידות, דליות ברגליים, בעיות גב ועוד כפגיעה בעבודה למורים ועובדי הוראה, מאחר שהפגיעה נגרמה עקב אופי העבודה.


מה צריך לעשות כדי לקבל דמי פגיעה מהמוסד לביטוח לאומי?


מורה שנפגע בתאונה צריך להודיע על כך באופן מיידי למזכירות בית הספר, ולגשת לטיפול רפואי עם הפניה שיקבל מהמזכירות. כדאי אף לתעד את מקום הפגיעה ונסיבותיה לצורך התביעה. יש להגיש את התביעה למוסד לביטוח לאומי בתוך פרק זמן של 12 חודשים, ולצרף את מלוא המסמכים הרפואיים הרלוונטיים. חשוב לשמור את כל הקבלות הקשורות בהוצאות שנגרמו עקב התאונה.


במקרה של דחיית התביעה לדמי פגיעה על ידי הביטוח הלאומי, ניתן להגיש ערעור על ההחלטה אל בית הדין לעבודה.


בית הדין לעבודה קבע: המורה שמיתרי קולה נפגעו תוכר כנפגעת עבודה


לאחרונה קיבל בית הדין לעבודה בתל אביב את תביעתה של מורה הסובלת מצרידות ויבלות במיתרי הקול, וזאת לאחר שהביטוח הלאומי דחה את תביעתה להכרה במחלת מקצוע.


המורה שתביעתה נדחתה על ידי המוסד לביטוח לאומי בשנת 2014, החלה לעבוד כתשע שנים לפני כן בכיתות לחינוך מיוחד הכוללות כ-40 ילדים. מטבע הדברים, הרמת הקול מפעם לפעם לצורך השתלטות על הכיתה הייתה חלק אינטגרלי מעבודתה.


כאשר החלה לסבול מצרידות, ניגשה לבצע בדיקות רפואיות וגילתה כי נוצרו לה יבלות במיתרי הקול. רופא המומחה בכירורגיה של מיתרי הקול קבע כי הפגיעה נוצרה בעקבות שימוש מוגזם במיתרי הקול, ובלית ברירה היא נאלצה להפחית את אחוזי משרתה.


למרות הרקע לצרידות שממנה היא סובלת, הביטוח הלאומי החליט לדחות את תביעתה להכרה בפגיעה בעבודה, והיא פנתה אל בית הדין האזורי לעבודה. בית הדין מינה רופא מומחה כדי שיגיש חוות דעת לגבי נסיבות הפגיעה והאם יש להן קשר לעבודתה.


בחוות דעתו ציין הרופא כי הצרידות הופיעה כתוצאה ממאמץ יתר במיתרי הקול במהלך עבודתה של המורה. על פי חוות הדעת, שני הגורמים העיקריים לפגיעה במיתרי הקול הם שימוש מופרז במיתרי הקול ועישון. מאחר שהמורה אינה מעשנת, הגורם שהוביל לפגיעה במיתרי הקול הוא השימוש המופרז במיתרי הקול במהלך עבודתה.


המוסד לביטוח לאומי טען שבמקרה זה אין הוכחה למיקרוטראומה, כלומר לפגיעות קטנות ומצטברות שהובילו לנזק הרפואי של המורה, אך השופט קיבל את חוות דעתו של הרופא שמונה על ידי בית הדין.

 

יש לך שאלה?

פורום תאונת עבודה


על כן הוחלט לקבל את תביעתה של המורה כנגד המוסד לביטוח לאומי ולהכיר בה כנפגעת עבודה. מלבד זאת חויב המוסד לביטוח לאומי לשאת בהוצאות המשפט ולשלם את שכר טרחת עורך דינה של התובעת, בסכום של 5,000 שקלים.


ב"ל 64030-02-15
 


עודכן ב: 14/05/2018