חוק זכויות יוצרים מגן על יצירות מקוריות וקניין רוחני גם ברחבי הרשת. כלומר, כאשר עסק או אדם פרטי מקימים אתר אינטרנט או מפרסמים תכנים ברשתות החברתיות, התכנים מוגנים מפני העתקות, וכל שימוש בעיצוב, במאמרים, בתמונות וכדומה ללא קבלת אישור מבעלי הזכויות, בין שמדובר במי שיצר את התכנים או בבעלים של אתר האינטרנט, מהווה הפרת זכויות יוצרים.


למי שייכות זכויות היוצרים באתר אינטרנט, ולמה חשוב לקבוע תקנון באתר?


תחילה חשוב לדעת כי הדומיין של אתר האינטרנט יכול להיות מוגן כסימן מסחרי. מדובר בזכות שימוש בלעדית למי שרשם את הדומיין כסימן מסחרי, אשר מספקת הגנה מפני שימוש באותו סימן על ידי גורם אחר ללא הסכמת הבעלים. הפרת הדומיין ושימוש בדומיין זהה ללא קבלת אישור הם עילה מוצדקת להגשת תביעה לפיצויים והוצאת צו מניעה על ידי בית המשפט.


מלבד זאת, באופן עקרוני זכות היוצרים שייכת באופן אוטומטי לאדם שיצר את היצירה, בין שמדובר במעצב גרפי, בצלם, בכותב מאמרים או אפילו במתכנת במקרים מסוימים. על כן כדאי להבהיר מראש, כבר בעת הקמת האתר, למי שייכות זכויות היוצרים - האם לנותני השירות השונים או לבעל האתר עצמו. ללא חוזה מפורש הקובע כי זכויות היוצרים שייכות לבעל האתר, הזכויות שייכות לנותני השירות.


כמו כן, מומלץ לקבוע תקנון באתר אשר יסדיר סוגיות משפטיות לשימוש בתכנים באתר על ידי הגולשים, הנוגעות בין היתר גם לזכויות יוצרים, בעיקר כאשר גם הגולשים יכולים להעלות תכנים שיצרו בעצמם.


בית המשפט קבע: העתקת תכנים וטקסטים מאתר אינטרנט מהווה הפרה של זכויות יוצרים


פסקי דין רבים כבר הכירו בזכויות היוצרים השונות באתרי אינטרנט, לרבות התמונות המופיעות בו, הטקסטים שנכתבו בו, עיצוב האתר והטקסטים ועוד. רק לאחרונה קיבל בית משפט השלום בתל אביב באופן חלקי תביעה של חברת מוצרי קוסמטיקה בגין הפרת זכויות יוצרים, שהוגשה כנגד אדם שמכר את מוצרי החברה תוך שהעלה ללא קבלת רשות טקסטים וצילומים מקוריים השייכים לחברה. במקרה זה נפסקו לטובת החברה פיצויים בסכום של 63 אלף שקלים.


חברת הקוסמטיקה אשר מייצרת מוצרים שונים מים המלח, דרשה פיצויים עבור 46 הפרות שונות שביצע הנתבע, בסכום של מיליון שקלים. אחרי שהגישה את התביעה, הנתבע אמנם לא הסכים עם הטענה שמדובר בצילומים וטקסטים מקוריים, אולם דאג להסיר אותם מאתר האינטרנט שלו.


לטענתו, תמונות וטקסטים פשוטים וטכניים של המוצרים כלל אינם נכנסים להגדרת "יצירה מוגנת", ולכן ניתן להשתמש בהם גם ללא קבלת רשות. מלבד זאת הזכיר כי כל השימוש שעשה באותם תכנים היה לצורך קידומם של מוצרי החברה, ולכן טען כי פעל בתום לב.


מנגד טענה החברה כי אף על פי שאולי מדובר בטקסטים ותמונות פשוטים, הושקעו בהם מחשבה, מאמץ וזמן, ולכן הם מוגנים כיצירה מקורית על פי חוק זכויות יוצרים.


עם טענה זו של החברה הסכים השופט, בקובעו כי אכן ניכרת השקעה יצירתית בתמונות ובטקסטים. למרות זאת, החברה כלל לא הוכיחה שהיא מחזיקה בזכויות היוצרים עבור התמונות, ולכן בנושא זה תביעתה נדחתה.

 

יש לך שאלה?

פורום זכויות יוצרים במוזיקה ואמנות


באשר לטקסטים, השופט קיבל את התביעה וקבע כי הנתבע הפר את זכויות היוצרים של החברה במקרה זה. גובה הפיצוי בסכום של 63 אלף שקלים נקבע על פי מספר ההפרות שנקבעו בבית המשפט - 21 במספר. כמו כן נקבע כי הנתבע יישא בהוצאות המשפט בסכום נוסף של 15 אלף שקלים.


ת"א 964-12-13