צו עיכוב יציאה מהארץ הוא צו שניתן לפרק זמן קצוב, במטרה למנוע מאדם לעזוב את ישראל בתקופה שבה תלויים כנגדו הליכים משפטיים שונים. לא פעם משתמשים בצו זה במסגרת הליכי גירושין, למשל כדי להבטיח תשלומי מזונות, לסכל ניסיונות להברחת או הסתרת נכסים משותפים, או כאשר יש חשש שהבעל יעזוב את הארץ מבלי לתת את הגט ובכך יותיר את אשתו עגונה.


כאשר לבני הזוג יש ילדים קטינים, אפשר אף להוציא צווי עיכוב לילדים כדי למנוע את האפשרות שאחד הצדדים יעזוב איתם למדינה אחרת. כאשר עורכים הסכם גירושין, נהוג לכלול בו איסור על יציאת הילדים הקטינים מישראל עד שימלאו להם 18 שנים, וכאשר אחד ההורים ירצה לצאת לנופש בחו"ל עם הילדים יוסר הצו באופן זמני כפוף להצבת ערבות.


איך מוציאים צו עיכוב יציאה מהארץ וכיצד ניתן לבטל את הצו?


הן בית הדין הרבני והן בית המשפט לענייני משפחה מוסמכים להוציא צו עיכוב יציאה מהארץ במהלך הליכי גירושין, במקרים שבהם השתכנעו כי אם אותו אדם ייצא לחו"ל הדבר יקשה על המשך הליכי המשפט או ביצוע פסק הדין.


כאשר מדובר בחוב מזונות אשר נפתח בגינו תיק בהוצאה לפועל ויש חשש שיציאה מהארץ תסכל את גבייתו, ניתן לאסור על יציאה מהארץ גם באמצעות פנייה אל מנהל ההוצאה לפועל.


אם מעוניינים לבטל את הצו, אפשר להגיש בקשה מתאימה אל בית המשפט ולהציע ערבות לצורך הסרת הצו.


הבן ביקש לטוס לאמסטרדם עם חברים לפני הגיוס לצבא, האב לא הסכים להסיר את צו עיכוב היציאה מהארץ


האם אב גרוש יכול לאסור על בנו בן ה-17 לטוס עם חבריו לאמסטרדם באמצעות צו איסור יציאה מהארץ, שיצא כנגד הבן כאשר הוריו התגרשו כעשר שנים לפני כן? לאחרונה דן בית המשפט לענייני משפחה בראשון לציון בבקשה שהגיש הנער לביטול הצו למרות התנגדות אביו, והחליט לקבל את בקשתו ולאפשר לו להוכיח כי הוא בוגר ואחראי דיו כדי לטוס לבדו.


כדי לבטל את הצו נדרשת הסכמה של שני ההורים, אולם במקרה זה האב סירב לכך. הנער אשר ביקש לטייל עם חבריו בבירת הולנד לפני הגיוס לצה"ל, ביקש להסיר את הצו בשל הפגיעה החמורה שנגרמת לזכותו היסודית לחופש תנועה.


האב טען בבית המשפט כי סירובו נובע מחשש לבנו, אשר מטופל בתרופות פסיכיאטריות בשל בעיות נפשיות, וכי הוא דואג מכך שהנער יתפתה לעשן סמים קלים במקום שמאפשר לעשות זאת בצורה קלה וחופשית כל כך. לעומת אביו, אמו של הקטין דווקא הביעה את בטחונה המלא ביכולתו של בנה לדאוג לעצמו גם באמסטרדם.


לאחר שבחנה את התצהירים ואת טענות הצדדים, השופטת הסכימה עם האם והנער, וציינה כי עצם פנייתו לטיפול בבעיותיו הנפשיות והעובדה כי הוא נוטל כדורים מראה על בגרותו ואחריותו. מסקנתה של השופטת הייתה כי ניצב בפניה נער נבון שיודע מה טוב עבורו, אשר יעמוד בהתחייבותו שלא לעשן סמים במהלך נסיעתו לחו"ל.

 

יש לך שאלה?

פורום גירושין


בסיום דבריה הזכירה השופטת כי בתי המשפט משתדלים להתערב במידה פחותה ככל שניתן ביחסים שבין הורים וילדיהם הקטינים, אך ישנם מקרים המצדיקים התערבות, כגון מקרה זה. היא אישרה לקטין לטייל על חבריו באמסטרדם על אף סירובו של אביו, וקבעה כי יש לתת לו את האפשרות להוכיח כי הוא מסוגל לנהוג באחריות. צו עיכוב היציאה מהארץ בוטל.


תמ"ש 32610-03