נהיגה בשכרות היא אחת מעבירות התעבורה החמורות ביותר, והעונשים הניתנים בגינה חמורים בהתאם, החל משלילת רישיון הנהיגה לתקופת מינימום של שנתיים ועד עונשי מאסר בפועל. כדי לנסות ולמגר את התופעה, ניתנה למשטרה סמכות נרחבת לזהות נהגים שיכורים ולהוריד אותם מן הכביש באופן מיידי, וכן לבתי המשפט אשר קובעים עונשים חמורים בניסיון להרתיע נהגים אחרים לבצע את העבירה.


על פי פקודת התעבורה, בסמכות המשטרה לעצור ולעכב כל נהג החשוד כי הוא נוסע בשכרות או תחת השפעת אלכוהול או סמים, ולדרוש כי יבצע בדיקה לשכרות. לדרישה זו הנהג מחויב להסכים, ואם יסרב, הוא עלול להיחשב לאשם בביצוע העבירה.


בדיקת השכרות יכולה לכלול בדיקה באמצעות מכשיר הינשוף, בדיקת דם אשר נחשבת לבדיקה המדויקת ביותר, וכן בדיקת מאפיינים אשר נועדה לבחון את התנהגותו של הנהג והאם אפשר לייחס לו שכרות.


מה כוללת בדיקת המאפיינים, והאם היא מספיקה כדי להרשיע בנהיגה בשכרות?


במבחן השכרות המכונה בדיקת מאפיינים, בוחן השוטר האם התנהלותו של הנהג מרמזת על שכרות. היא כוללת שאלות אשר נועדו לבחון האם הנהג עונה תשובות עקביות וקוהרנטיות, ודרישה מהנהג לעמוד כדי לוודא האם הוא עומד יציב ואיתן או זקוק לתמיכה של אדם אחר. לאחר מכן יידרש הנהג ללכת על קו ישר ולגעת עם אצבעו באפו כאשר עיניו עצומות.


מאחר שיציבותו של אדם שיכור רעועה, כל הבדיקות הללו נועדו לבחון את יציבותו של הנהג החשוד כי נהג תחת השפעת אלכוהול. אף על פי שלא מדובר בבדיקה מדעית אלא במידת התרשמותו של השוטר לגבי מצבו של הנהג, לא פעם מורשעים נהגים בנהיגה בשכרות על בסיס העובדה שנכשלו בבדיקת המאפיינים.


למעשה, ניתן להרשיע אדם בנהיגה בשכרות אך ורק על בסיס בדיקה זו, גם ללא בדיקת הינשוף ובדיקת הדם. עם זאת, במקרים מסוימים ניתן לערער על קביעתו של השוטר אשר בדק את הנהג.


כיצד נהג זוכה מאישום בגין נהיגה בשכרות, אף על פי שלא עבר את בדיקת המאפיינים?


אמנם במרבית המקרים, נהג אשר נכשל בבדיקת מאפיינים צפוי להיות מורשע בנהיגה בשכרות, אך ישנם מקרים שבהם למרות זאת ניתן להגיע לזיכוי. רק לאחרונה זיכה בית משפט השלום לתעבורה בבאר שבע נהג שנכשל במבחני המאפיינים מחמת הספק, וזאת למרות טענות התביעה כי לא עמד במבחן העמידה, במבחן ההצבעה על אפו וכן במבחן הצעידה בקו ישר.


התביעה אף הוסיפה וטענה כי מלבד כישלונו של הנהג בבדיקת המאפיינים, הוא עצמו הסביר לשוטרים כי הוא נוטל תרופות אשר דומות בהשפעתן להרואין, ולכן מכל מקום לא היה כשיר לנהיגה.


מנגד טען הנהג להגנתו כי נכשל בבדיקת המאפיינים אך ורק בגלל התרופות שהוא נוטל, אולם הדבר אינו מצביע בהכרח על העובדה שלא היה כשיר לנהיגה. הוא הוסיף כי אפילו לשוטר עצמו לא הייתה מסקנה חד משמעית לגבי שכרותו.

 

יש לך שאלה?

פורום נהיגה בשכרות


טענתה של התביעה לגבי התרופות ואי כשירותו של הנהג לנהוג נדחתה על ידי השופט, משום שלא הוצגה כל ראיה כי נאסר עליו לנהוג בהשפעת הכדורים שהוא נוטל. כמו כן, ממצאי בדיקת המאפיינים הראו כי בחלק מהמבחנים הנהג עמד באופן תקין, וכי השוטר הבוחן לא הצליח לקבוע כי נהג בשכרות באופן ודאי. מסיבה זו הוחלט לזכות אותו מחמת הספק.


פ"ל 2780-03-15