על פי חוק, ניתן לעצור אדם אשר חשוד כי ביצע עבירה כלשהיא רק לאחר קבלת צו מעצר משופט. עם זאת, מכיוון שלא פעם מתעורר הצורך לבצע מעצר באופן מהיר ודחוף יותר, המשטרה מוסמכת לבצע מעצר של 24 שעות באופן מיידי גם ללא צו, כדי למנוע מהחשוד לבצע עבירות נוספות או לברוח מחקירה. לאחר פרק זמן זה יש לקבל צו מעצר מבית משפט או לשחרר את החשוד לאלתר.


חוק סדר הדין הפלילי קובע באופן מדויק מהן סמכויות המעצר של המשטרה. כל מעצר אשר מבוצע שלא על בסיס הכללים המפורשים בחוק, הוא למעשה מעצר בלתי חוקי, עובדה המצדיקה התנגדות למעצר באופן סביר ואף יכולה להביא לזיכוי בהמשך הדרך, גם אם לא ניתן למנוע את המעצר בפועל.


עילות מעצר ללא צו: מהי עבירה בת מעצר ומהו חשד סביר?


אחד התנאים לביצוע מעצר ללא צו היא שמדובר בעבירה בת מעצר: מדובר בכל עבירה, מלבד עבירות אשר העונש אשר מוטל בגינן קצר משלושה חודשים. כלומר, אם המעצר מתבצע בגין עבירה שעונשה אינו מגיעה לשלושה חודשים - מדובר במעצר לא חוקי אשר מקים עילה להתנגד לו. כמו כן, צריך להתקיים חשד סביר לביצוע המעצר.


כל עוד שני התנאים הללו מתקיימים, יש סמכות לבצע מעצר, וזאת במצבים שבהם העבירה בוצעה בפניו של השוטר, והובילה אותו למסקנה כי מבצע העבירה מהווה סכנה לציבור.


כך גם במקרים שבהם יש חשש סביר כי מבצע העבירה לא יתייצב לחקירה במשטרה, יגרום לשיבוש הליכי משפט, יסכן את בטחונו של אדם ספציפי או את בטחון המדינה, כאשר יש חשד שמדובר בעבירות חמורות כגון עבירות אלימות קשות או עבירות סמים שאינן לשימוש עצמי, וכן במקרים שבהם החשוד מסרב לעיכובו על ידי המשטרה.


נעצר בתחנת המשטרה, הואשם באיומים והפרעה לשוטרים - וזוכה בבית המשפט


לאחרונה זיכה בית משפט השלום בחדרה אדם אשר הוגש נגדו כתב אישום בגין איומים והפרעה לשוטרים, אחרי שנעצר בתחנת המשטרה שאליה הגיע לאחר שאחיו הקטן נעלם. השופטת העדיפה את גרסתו של הנאשם על פני גרסת השוטרים, והעבירה ביקורת קשה על התנהלות המשטרה באירוע המדובר.


על פי כתב האישום, הנאשם וקרובי משפחתו הגיעו לתחנת המשטרה, התפתח ויכוח בינו לבין אחד השוטרים שבמהלכו איים על השוטר כי יפגע בו ובמשפחתו, ולאחר מכן הוא נאבק בכוח בשוטרים שניסו לעצור אותו. שישה שוטרים העידו כעדי ראייה כנגד הנאשם.


להגנתו טען הנאשם כי אמנם הרים את קולו וקילל, אך זאת מכיוון שהיה נתון בסערת רגשות עזה היות שאחיו הקטן לא נמצא בבית. עם זאת טען כי הוא זה שהותקף על ידי השוטרים, אף על פי שכלל לא התנגד למעצר. הוא התנצל על הקללות שנאמרו על ידו במהלך האירוע.

 

יש לך שאלה?

פורום מעצר - זכויות עצורים ושחרור ממעצר


השופטת אשר בחנה את העדויות והראיות העדיפה את גרסתו של הנאשם, וכבר בתחילת דבריה העבירה ביקורת נוקבת על התנהלותם הלקויה של השוטרים, שהגיעה עד כדי העמדתו של הנאשם בהליכים פליליים. עדויות השוטרים נמצאו בלתי מהימנות וסתרו זו את זו, בעוד מצלמות האבטחה הראו כי השוטרים ניסו להוציא את הנאשם וקרובי משפחתו מתחנת המשטרה תוך דחיפתם. על כן הוחלט לזכות את הנאשם מכל העבירות אשר יוחסו לו בכתב האישום.