לא מעט אנשים נקלעים למצב לא נעים מול הבנק, כאשר הם נתקלים בקשיים לעמוד בהחזרי הלוואה או משכנתא שנטלו, והחובות מתחילים לצבור ריביות והפרשי הצמדה ולהתנפח.


זה מתחיל בסדרת טלפונים מאיימת מפקיד הבנק אשר דורש להשיב את החוב באופן מיידי, ממשיך בניהול משא ומתן מול הבנק על פריסת החובות לצורך פירעונם, וללא הגעה להסדר - הבנק לא יהסס לנקוט הליכים משפטיים לגביית החוב, כגון תביעה בהוצאה לפועל.


מהן הדרכים האפשריות להתמודדות מול הבנק וכיצד אפשר להגיע להסדר חוב אשר יאפשר לחייב להמשיך בחייו ולפתוח דף חדש ללא חובות?


כיצד יפעל הבנק לצורך גביית החוב?


בפני הבנק עומדות מספר אפשרויות לפעולה לצורך קבלת הכספים מהחייב, לרבות הטלת הגבלות שונות על חשבון הבנק, הגשת תביעה כנגדו בבית המשפט, פתיחת תיק בהוצאה לפועל ונקיטת הגבלות כגון צו עיקול או עיכוב יציאה מהארץ, הגשת בקשה אל בית המשפט להכריז על החייב כפושט רגל ועוד.


כאשר הבנק מתרשם כי החייב אינו משלם את החוב באופן מיידי, הוא שולח מכתב התראה. ללא הסדרת החוב, הבנק יכול להגיש תביעה ישירה כנגד החייב בהוצאה לפועל או תביעה בבית המשפט בהליך המכונה סדר דין מקוצר.


במסגרת זו החייב צריך להגיש בקשה אל בית המשפט להגשת כתב הגנה, ואם בקשה שכזו לא הוגשה בתוך פרק זמן של חודש ימים מהמועד שבו הוגשה התביעה - בית המשפט יכול להוציא פסק דין כנגד החייב, אשר באמצעותו יוכל הבנק לנקוט אמצעי גבייה שונים בהוצאה לפועל.


עם זאת, ישנה אפשרות של ממש להגיע להסדר חוב עוד לפני שהבנק מגיש תביעות משפטיות. בייחוד במקרים שבהם יכולת ההחזר של החייב אינה גבוהה.


מה כולל הסדר חוב עם הבנק ואיך ניתן להגיע למחיקת החוב?


גם אם הליכי הגבייה כבר הגיעו לשלב מתקדם בטיפולו של עורך דין מטעם הבנק, עדיין ניתן לגשת למשא ומתן במטרה להגיע לעמק השווה ולפריסת החוב באופן שיהיה מקובל על הבנק ואפשרי מבחינתו של החייב.


בניגוד לדעה הרווחת, הבנקים אינם מעוניינים לגשת להליכים משפטיים מיותרים אשר כרוכים בעלויות כספיות לא מבוטלות. למעשה, הבנקים מקדמים הגעה להסדרי חוב מול חייבים, במטרה לקבל בחזרה לפחות חלק מהחוב שנוצר כלפיהם.


הסדר החוב יכול לכלול פריסת החזרים על פני תקופה המאפשרת לחייב להמשיך בחייו מבלי לחשוש מהליכי גבייה אימתניים, עיקולים והגבלות על החשבון, או הסכם על העברת סכום משמעותי מהחוב תמורת הפחתתו ועוד.


חשוב לטפל בהסדר החוב בשלב מוקדם ככל האפשר, ולא לתת לחוב להתנפח, לצבור ריביות והפרשים ולהיקלע לסיטואציות לא נעימות בבתי המשפט או בלשכת ההוצאה לפועל. את המשא ומתן עם הבנק יכול החייב לנהל בעצמו או באמצעות עורך דין עם ידע וניסיון בתחום זה.

 

יש לך שאלה?

פורום הסדר חוב | מחיקת חובות


למרות זאת, גם אם כבר נפתח תיק בהוצאה לפועל על ידי הבנק לאחר פסק דין, אפשר להגיע להסדר החוב אף בשלב זה. אין פתרון אחד שמתאים לכל המקרים, ולכן כדאי לקבל ייעוץ מקצועי לגבי יכולת ההחזר ודרכי הפעולה האפשריות לצורך הגעה למחיקת החובות המיוחלת. ייעוץ מקצועי יכול לייעל ולקצר את הפרוצדורה, ולהביא להסדר חוב אשר חוסך בעלויות ובהוצאות גבוהות.