נהיגה בשכרות נתפסת כעבירת תעבורה חמורה, לצד עבירות כמו נהיגה במהירות מופרזת או עבירת תנועה אשר מובילה לגרימת תאונת דרכים, וזאת בשל ההשלכות ההרסניות שעלולות להתרחש כאשר נהג מחליט לעלות על הכביש לאחר ששתה אלכוהול בכמויות מופרזות.


אחת מהבדיקות הנפוצות לאיתור נהגים שיכורים היא באמצעות מכשיר הינשוף, אשר מודד את הימצאותו של האלכוהול בבדיקת נשיפה. מכשיר הינשוף נחשב ליעיל ואמין מצד אחד, אולם מצד שני ניתן לערער על אמינות הבדיקה במקרים רבים, כך שלא כל כישלון בבדיקת הינשוף מוביל בהכרח להרשעה בעבירת נהיגה בשכרות.


האם איתור אלכוהול בבדיקת ינשוף בהכרח תוביל לפסילת הרישיון על ידי קצין משטרה?


נהג אשר קיימות כנגדו ראיות לכאורה כי נסע תחת השפעת אלכוהול על פי בדיקת הינשוף, יוזמן לשימוע אצל קצין משטרה. לקצין המשטרה יש סמכות לשלול את רישיון הנהיגה לפרק זמן מוגבל, באופן מיידי ועוד לפני הגשת כתב האישום. זאת במטרה למנוע מהנהג אשר עלול לסכן את הציבור לחזור לכביש עד שתתברר אשמתו בבית המשפט.


הפסילה המנהלית ניתנת בהתאם לחומרת העבירה המיוחסת לנהג, ויכולה לנוע בין 30 ימים ועד 90 ימים. כאשר מדובר בעבירת נהיגה בשכרות שלא גרמה לתאונת דרכים או לנזק, הפסילה לרוב תחול לתקופה של חודש ימים.


עם זאת, ניתן לערער על החלטת קצין המשטרה לבצע פסילה מנהלית של רישיון הנהיגה, וזאת באמצעות הגשת בקשה לביטול הפסילה המנהלית בבית משפט לתעבורה. במסגרת הבקשה יבחן בית המשפט את מידת מסוכנותו של הנהג בלבד, ולא את מידת אשמתו בעבירה המיוחסת לו, אם כי החלטתו בנוגע למידת המסוכנות תתבסס בין היתר גם על קיומן של ראיות לכאורה לכך שאמנם נהג בשכרות.


בית המשפט יכול לבטל את הפסילה המנהלית אשר הושתה על הנהג, אם השתכנע כי ביטולה אינו מסכן את ביטחון הציבור והמשתמשים בדרך. כמו כן בית המשפט יכול להחליט על קיצור תקופת הפסילה או לחלופין על הארכתה, הכול בהתאם לנסיבות העניין.


בית המשפט ביטל פסילה מנהלית לנהג משאית - אף שבבדיקת הינשוף התברר כי שתה אלכוהול לפני הנסיעה


לאחרונה הוחלט בבית המשפט לתעבורה באשדוד להשיב לנהג המשאית את רישיון הנהיגה שלו, אשר נפסל ל-30 ימים על ידי קצין משטרה לאור כישלונו בבדיקת ינשוף. ממצאיה של הבדיקה הצביעו על כך שנהג תחת השפעת אלכוהול בכמות העולה על המותר בחוק - 300 מק"ג אלכוהול בליטר אוויר.


במסגרת הבקשה שהגיש לבית המשפט לביטול הפסילה המנהלית, טען הנהג כי אמנם שתה מעט משקאות אלכוהוליים באירוע משפחתי, אולם לא ברמה שהשפיעה עליו - כראיה לכך, ציין שעבר בהצלחה את בדיקת המאפיינים שבוצעה לו. מלבד זאת ציין כי בשל עיסוקו כנהג משאית, הפסילה המנהלית עלולה לגרום לפיטוריו ולהשליך בצורה קשה עליו ועל כל בני משפחתו, לאור העובדה שהוא המפרנס היחיד של התא המשפחתי.


מצדו השני של המתרס טענה המדינה כי קצין המשטרה פעל בצדק לשלילת רישיונו של הנהג, מאחר שקיימות ראיות לכאורה כי נהג תחת השפעת אלכוהול מעבר למידה המותרת בחוק.

 

יש לך שאלה?

פורום נהיגה בשכרות


השופטת התרשמה מעברו התעבורתי כי באופן עקרוני מדובר בנהג זהיר אשר אינו מהווה סכנה לציבור הנהגים והולכי הרגל. מה עוד שבמקרה זה הוא לא התנהג כשיכור וענה לשוטרים תשובות ממוקדות. על כן הוחלט לקבל את הבקשה, ולהשיב לנהג את רישיונו עוד באותו היום.