אמירות שאינן במקומן, שימוש במילים בעלות קונוטציות מיניות וניבולי פה הקשורים במין או במיניות הם חלק בלתי נפרד מחיינו: לא פעם נחשפים למילים פוגעניות בעלות תוכן מיני ברחוב, באוטובוס, במקומות העבודה, בבילויים חברתיים, בצבא, באוניברסיטה ובכל מקום ציבורי אחר.


לא כולם מבינים שגם אם לא מדובר בהצעות מיניות או באיומים על רקע מיני, גם התבטאויות מילוליות אחרות מהוות הטרה מינית לכל דבר ועניין.


מה נחשב להטרדה מינית מילולית ובאילו נסיבות מדובר בעילה להגשת תביעה לפיצויים?


החוק למניעת הטרדה מינית קובע אילו מעשים פיזיים או מילוליים מהווים הטרדה מינית, ועלולים להסתיים בהליכים פליליים ועונשי מאסר, ובמקביל בתביעות אזרחיות לפיצויים. על פי החוק, הטרדה מינית מילולית היא התייחסות מינית מבזה או משפילה, לרבות התייחסות למיניות או לנטייה מינית.


גם מצבים של התייחסות חוזרת ונשנית או הצעות מיניות חוזרות ונשנות כלפי מי שהבהיר כי אינו מעוניין לשתף פעולה או לקבל הערות מיניות, מהווים הטרדה מינית לכל דבר ועניין.


הטרדות מיניות מילוליות יכולות להתבטא במחמאות פיזיות, באיומים הקשורים במעשים מיניים או בניצול יחסי מרות, בהצעות טורדניות למפגשים מיניים, באמירות או בבדיחות גסות, בהתייחסות כלפי איברים כאלו ואחרים בגופו של המוטרד, בשימוש במילות גנאי הקשורות לנטיות מיניות ועוד.


האם המילה "זנזונת" והתייחסות הרומזת להתנהגות מינית מופקרת מהווה הטרדה מינית מילולית?


לאחרונה קבע בית משפט השלום בכפר סבא כי בעל יחידת דיור אשר תקף את הצעירה ששכרה את דירתו וקרא לה זנזונת, אשם בהטרדה מינית ובלשון הרע, מלבד הפרת חוזה השכירות. זאת מכיוון שאמירותיו רמזו להתנהגות מופקרת של הדיירת ופגעו בזכויותיה היסודיות. הוא חויב בסך הכול לשלם פיצויים ותשלום עבור הוצאות המשפט בסכום של כ-55 אלף שקלים.


הדיירת אשר שכרה את יחידת הדיור בהיותה סטודנטית הגישה תביעה לבית המשפט, בטענה שכבר שבועיים לאחר שחתמה על החוזה, התייצב המשכיר בפתח הדירה, צעק עליה כי היא שקרנית וזנזונת בנוכחותם של חבריה אשר התארחו אצלה באותה עת, ודרש ממנה לפנות את הדירה. כעבור מספר ימים אף תקף אותה פיזית ודחף אותה בנוכחותו של חבר ושל שוטר שהגיע לדירה.


בעל הדירה ורעייתו הגישו תביעה נגדית כנגד השוכרת, בטענה שהפרה את החוזה היות שהכניסה שותפים ליחידת הדיור בניגוד לתנאי החוזה. כמו כן טענו כי היא זו שאיימה ותקפה.


ואולם, על בסיס הראיות והעדויות השונות, קבע השופט כי העובדה שחבריה של השוכרת לנו מספר ימים בדירה אינה מהווה הפרה של חוזה השכירות, וכי לא מצא כל ראיה לטענתו של בעל הדירה בנוגע לקיום מסיבות רועשות ורוויות אלכוהול בדירה השכורה.


מלבד זאת הובהר על ידי השופט כי בעל הדירה אשם בלשון הרע - משום שכינה אותה שקרנית, וכן בהטרדה מינית - מכיוון שקרא לה זנזונת. על פי הצילומים ממצלמת האבטחה, השופט אף קבע באופן חד משמעי כי בעל הדירה הוא זה שתקף את הדיירת באופן ברוטלי ומבלי שעשתה דבר.

 

יש לך שאלה?

פורום הטרדה מינית - פגיעה מינית


בנסיבות אלה קיבל השופט את תביעתה של השוכרת ודחה את התביעה הנגדית שהוגשה כנגדה. בעל הדירה חויב לשלם לה פיצויים בסכום של 15 אלף שקלים בגין לשון הרע והטרדה מינית, 20 אלף שקלים בגין תקיפה, וכ-7,000 שקלים נוספים עבור הפרת חוזה השכירות.


ת"א 13525-11-15, ת"א 7710-08-15