חובת תשלום מס שבח חלה על כל מי שמוכר דירת מגורים, נכס מסחרי, קרקע או כל זכות אחרת במקרקעין. המס מוטל על הרווחים שנוצרו מהמכירה, תוך ניכוי הוצאות כגון עלויות שמאי ועורכי דין, השבחה, מס רכישה ועוד.


שומת מס השבח אשר קובעת את גובה המס שיש לשלם נקבעת על פי חישובו של המוכר עצמו, אשר מוגש לאישורו של מנהל מס שבח - שומה עצמית, או על פי חישובו של המנהל - שומה על פי מיטב השפיטה. באילו מקרים ניתן לערער על השומה שנקבעה ומהם שלבי הערעור?


השגה על השומה והגשת ערר: כך ניתן לערער על קביעת מס שבח


מוכר זכות במקרקעין שמעוניין לחלוק על גובה מס השבח שנקבע בשומה, יכול להגיש השגה לרשויות מיסוי מקרקעין בתוך פרק זמן של 30 ימים. גם על החלטת מנהל מיסוי מקרקעין בהשגה אפשר לחלוק, וזאת באמצעות הגשת ערר.


ערר על שומת מס שבח מוגש אל ועדת ערר אשר ממוקמת בסמוך לבית המשפט המחוזי. יש להגישו בתוך תקופה מוגדרת של חודש ימים מהרגע שהתקבלה ההחלטה בהשגה על ידי מנהל מיסוי מקרקעין.


בסמכותה של ועדת הערר, אשר מורכבת משופט ושני חברי ועדה נוספים, לדחות את הערר ולהשאיר את שומת מס השבח על כנה, לקבל את הערר ולבטל את השומה, וכן להקטין את גובה הסכום שנקבע או להגדילו.


גם על החלטתה של ועדת הערר ניתן להתנגד, וזאת באמצעות הגשת ערעור אל בית המשפט העליון. חשוב לציין שהערעור לבית המשפט העליון יכול להתייחס אך ורק לסוגיות משפטיות.


הערר התקבל: ההוצאות ששולמו עבור דמי ניהול ודמי ניהול יקוזזו משומת מס השבח של מוכרי הקרקע


לאחרונה התקבל ערר על שומת מס שבח שנקבעה על ידי רשויות המס בוועדת ערר לפי חוק מיסוי מקרקעין הסמוכה לבית המשפט המחוזי בנצרת. הערר הוגש על ידי ארבעה קרובי משפחה מחו"ל אשר מכרו מגרש בעפולה, בטענה שיש לנכות משומת מס השבח הוצאות ששולמו על ידי הרוכשים, אולם הם אלו שנשאו בהן בפועל. חברי הוועדה ובראשם שופטת קבעו כי יש לחשב את השומה מחדש, וכן חייבו את רשות המסים לשאת בהוצאות המשפט בסכום של 15 אלף שקלים.


הקרקע נמכרה תמורת סכום של כשני מיליון שקלים, ואילו בחישוב השומה הוחלט על ידי רשויות מיסוי מקרקעין שלא לאשר קיזוז הוצאות תשלומי דמי ניהול לאפוטרופוס הכללי ודמי פינוי למושב בלפוריה, בסכום של כ-400 אלף שקלים.


לטענת המוכרים, הם אלו שנשאו בתשלומים הללו וכך נקבע גם בהסכם המכר. מכיוון שהם מתגוררים בחו"ל, אמנם הרוכשים שילמו את התשלומים אולם אלו קוזזו מהתמורה שהועברה למוכרים, כך שלמעשה הם אלו שנשאו בתשלומים. מצדו השני של המתרס טענה רשות המסים כי הרוכשים הם אלו שהעבירו את הסכומים האמורים, ולכן אין אפשרות לקזז אותם בחישוב מס השבח שהוטל על המוכרים.

 

יש לך שאלה?

פורום מיסוי מקרקעין


לאחר בחינת הראיות, החליטו חברי הוועדה לקבל את טענותיהם של המוכרים. השופטת הדגישה כי לצורך גביית מס על הרווח האמיתי שנוצר ממכירת המגרש, יש לבחון מי אכן נשא בעלויות - המוכרים או הקונים. מכיוון שהסכומים קוזזו מהתמורה שהועברה למוכרים, אף שהרוכשים הם אלו ששילמו בפועל, הלכה למעשה המוכרים הם אלו שנשאו בהוצאות הללו.


על כן הערר התקבל, והוועדה קבעה שיש לחשב את השומה מחדש תוך קיזוז הסכומים ששולמו למושב ולאפוטרופוס הכללי.


ע"מ 63797-05-16