כיצד האזרח הקטן יכול להילחם במפגעים סביבתיים באזור מגוריו או במקום עבודתו? אמנם ישנם חוקים סביבתיים רבים אשר נחקקו במטרה למנוע ולטפל במזהמים שונים, אולם מה ניתן לעשות אם הרשויות אינן מטפלות בבעיה או אינן מצליחות לאכוף את החוקים?


מטרדים סביבתיים רבים מקיפים אותנו - בין שמדובר ברעש לא סביר, בארובות הפולטות מזהמים שונים לאוויר או במכוניות הפולטות עשן, בהררי אשפה ופסולת בקרבת מקום המגורים ועוד ועוד. מפגעים אלו אשר מזהמים את האוויר, הקרקע והמים פוגעים לא רק בסביבה, אלא גם בבריאות הציבור ובאיכות החיים.


הגשת תביעה אזרחית למניעת מפגעים סביבתיים: מהם התנאים?


מאחר שלא ניתן לתבוע פיצויים לפי פקודת הנזיקין כנגד מזהמים, וזאת מכיוון שיש להוכיח נזק וקשר סיבתי בין המפגע לבין הנזק שנגרם כדי להגיש תביעת נזיקין, הדרך להתמודד עם מטרדים סביבתיים שונים היא באמצעות הליכים אזרחיים.


בהתאם לחוק למניעת מפגעים סביבתיים, ניתן לפנות לבית משפט השלום בהליך אזרחי כנגד גורמים מזהמים או מי שעלול לגרום למפגעים כאלה, ובית המשפט מוסמך להוציא צווי מניעה וצווי עשה במטרה להפסיק את המטרד לאלתר, למנוע אותו או לתקן את הנזק שנגרם בגינו.


ישנן מספר אפשרויות לפעול כנגד מפגעים סביבתיים. האפשרות הראשונה היא באמצעות הגשת תביעה אזרחית פרטית, כאשר התובע נפגע ישירות ובאופן אישי כתוצאה מהמפגע. בתביעה מסוג זה ניתן להוציא צו מניעה במטרה להפסיק את המטרד, וכן צו עשה לצורך השבת המצב לקדמותו.


הדרך השנייה היא הגשת תביעה קבוצתית, על ידי קבוצת אנשים שנגרמו לה נזקים כתוצאה מהמפגע הסביבתי. באמצעות תביעה זו ניתן להוציא צווי מניעה וצווי עשה להפסקת המטרד, אולם בדרך כלל לא ניתן לקבל במסגרת זו פיצויים. האפשרות השלישית היא הגשת תביעה ייצוגית.


עם זאת, לפני שפונים לבית המשפט בתביעה אזרחית, תחילה יש לפנות לגורם המזהם ולרשויות בדרישה להפסקת המפגע, ורק אם לא נעשה דבר להפסקת המטרד ניתן לפנות אל בית המשפט.


איך צריך לפעול כדי להתמודד עם מטרד סביבתי?


תחילה, מומלץ לתעד את המפגע ככל שניתן וכן את הגורם להיווצרותו, ולאחר מכן לפנות לרשות המקומית כדי שתפעל לפתרון הבעיה ולמניעת המטרד. במקביל, יש לפנות לגורם המזהם ולדרוש את סילוק המפגע ולהתריע כי אם הבעיה לא תטופל תוגש נגדו תביעה בבית המשפט.


אם הפעולות הללו לא הובילו לתוצאה הראויה והמזהם עדיין ממשיך לפגוע בסביבה ובבריאות הציבור, יש לפנות למשרד להגנת הסביבה ולהתריע בפניו על המפגע.


אם עדיין לא ננקטו צעדים לסילוק המטרד בתוך פרק זמן של חודשיים, אפשר לפנות אל בית המשפט בתביעה אזרחית. לפני נקיטת הליכים בבית המשפט, חשוב לפנות לעורך דין אשר עוסק בתחום המשפט הסביבתי כדי להעריך את סיכויי התביעה ולוודא שכל דרכי הפעולה למניעת המפגע הסביבתי התבצעו כדין ומוצו כל האפשרויות.

 

יש לך שאלה?

פורום דיני איכות הסביבה ורגולציה סביבתית


חשוב לדעת כי בחלוף שנתיים לאחר שניתן צו מניעה, במקרה שהמפגע הסביבתי עדיין לא סולק או הופסק ואז חזר שוב, אפשר לתבוע בשנית מבלי להתריע קודם לכן. במקרה כזה של מפגע סביבתי חוזר, ניתן אף לקבל פיצויים.