מי שמעוניין לגבות חוב אשר לא נפרע במועד, יכול לפתוח תיק כנגד החייב בלשכת ההוצאה לפועל. החייב יקבל אזהרה על פתיחת התיק כנגדו תוך דרישה לפרוע את החוב בתוך תקופה מסוימת, וכן יזומן לחקירת יכולת.


אי תשלום החוב במסגרת פרק הזמן הקצוב שנקבע עלול לגרום להטלת סנקציות שונות על החייב, אשר נועדו לגרום לו להסדיר את חובו. הליכי הגבייה שננקטים על ידי ההוצאה לפועל כוללים עיקולים, הגבלות על רישיון הנהיגה, עיכוב יציאה מהארץ, צווי מאסר ועוד.


לחייב יש זכות להגיש בקשה להתנגדות לתביעת החוב, והוא רשאי להגיש אותה מיד לאחר שקיבל את הודעת האזהרה על פתיחת התיק ובתוך פרק זמן של 20 יום.


מתי צריך להגיש בקשת התנגדות לתיק בהוצאה לפועל?


שלא כמו טענת פרעתי, אשר במסגרתה טוען החייב כי החוב שבגינו נתבע כבר שולם, התנגדות לתביעת חוב בהוצאה לפועל מוגשת כאשר החוב הנטען אינו נכון או מבוסס על שטרות ללא חתימתו של החייב או עם זיוף חתימתו.


יש להגיש את הבקשה בתוך פרק זמן של 20 יום ממועד הודעת האזהרה על פתיחת התיק, בצירוף תצהיר המאומת על ידי עורך דין אשר מפרט את הראיות שבגינן יש לאשר את ההתנגדות. באמצעות הגשת בקשת ההתנגדות ניתן לעכב את הליכי הגבייה ולמנוע הטלת סנקציות על החייב, אם כי לא ניתן לבטל הליכי גבייה שכבר ננקטו.


אם כבר חלף פרק זמן של 20 יום, החייב יכול לבקש להאריך את מועד הגשת ההתנגדות, בצירוף תצהיר שהו הוא מפרט מדוע יש לאפשר לו להגיש את ההתנגדות בעיכוב.


על ידי בקשת ההתנגדות, החייב למעשה מבקש רשות להתגונן מפני תביעת החוב בדיון מקוצר בפני ראש ההוצאה לפועל, אשר מוסמך לקבוע כי יש לחייב יש זכות להתגונן, ולהעביר את המשך הדיון אל בין כותלי בית המשפט.


במקרה שהתיק בהוצאה לפועל נפתח לצורך ביצוע שטר, החייב רשאי להגיש בקשת התנגדות לביצוע שטר. כאשר מדובר על תביעת חוב על סכום קצוב שהוגשה בהוצאה לפועל כנגד החייב, הוא יכול להגיש בקשה לצורך התנגדות לתביעה על הסכום הקצוב.


דיון בהתנגדות לתיק הוצאה לפועל בבית המשפט


לאחר הגשת הבקשה להתנגדות וקביעת זכאותו של החייב להתנגד לפתיחת התיק נגדו, יעביר ראש ההוצאה לפועל את כתב ההתנגדות אל בית המשפט, אשר ידון בהתנגדות בהליך סדר דין מקוצר. אם בית המשפט יאשר את ההתנגדות, תביעת החוב תימחק. במקרה של דחיית ההתנגדות, בין שבמלואה ובין שבאופן חלקי, יימשכו הליכי הגבייה בלשכת ההוצאה לפועל.

 

יש לך שאלה?

פורום התנגדות לביצוע שטר - התנגדות בהוצאה לפועל


אם החוב שבגינו נפתח התיק בהוצאה לפועל כנגד החייב נוצר בעקבות פסיקה של בית משפט, החייב רשאי לערער על פסק הדין במסגרת פרק זמן קצוב כפי שקבוע בחוק. מאחר שהגשת ערעור על פסק דין אינה מונעת את המשך הליכי הגבייה והטלת הסנקציות, החייב יכול אף להגיש בקשה לעיכוב ביצוע פסק הדין או לעיכוב הליכים.


נוסף על כך, החייב יכול להגיש בקשה לביטול פסק הדין, וזאת במקרים שבהם נקבע פסק הדין במעמד צד אחד, ללא שהוצג כתב הגנה מצדו של החייב.