הגיוס לשירות בצה"ל מתחיל למעשה כאשר המועמד לשירות מתייצב לצו הראשון, ועובר במסגרתו שורה של בדיקות רפואיות. מידת ההתאמה הנפשית, הפיזית והרפואית נקבעת על ידי ועדה רפואית, ויכולה לנוע בין פרופיל 21 - אשר קובע כי המלש"ב אינו יכול לשרת בצה"ל מסיבות נפשיות או בריאותיות, ועד פרופיל 97 - אשר מעיד על בריאות תקינה ואינו מונע שירות בכל יחידה מיחידות צה"ל, לרבות שירות קרבי ביחידה מובחרת.


לקביעת הפרופיל הרפואי יש השפעה מכרעת על אופי השירות הצה"לי, ולכן לא פעם מועמדים לשירות הביטחון מבקשים לשנות את הפרופיל, להעלות או להוריד אותו. כדי לערער על קביעתה של הוועדה הרפואית, יש להציג חוות דעת רפואית נוספת, אלא אם כן נקבע כי המלש"ב אינו כשיר כלל להתגייס לצה"ל.


מה בודקת הוועדה הרפואית הצבאית בצו הראשון, ומהי משמעותם של סימוני הפרופיל הצבאי?


בצו הראשון מתבצעות בדיקות רפואיות מקיפות, הכוללות בדיקה גופנית מלאה, בדיקות ראייה, דופק ולחץ דם, משקל, בדיקות שתן ואף בדיקות דם במקרים מסוימים, על פי החלטת הרופא. ייתכן שהרופא אף ישלח את המועמד לשירות לבצע בדיקות נוספות. כאשר המועמד סובל מבעיה נפשית או פסיכיאטרית, ייתכן שיקבל זימון לקב"ן.


כאמור, הפרופיל הרפואי יכול לנוע בסולם שבין 21 ועד 97. פרופיל 21 מצביע על אי כשירות מוחלטת לשרת בצה"ל, וזאת על רקע רפואי או נפשי. פרופיל 24 ייקבע למלש"ב שאינו יכול לשרת בצה"ל לתקופה זמנית. לדוגמה, בעקבות פרוצדורה רפואית. פרופיל 25 יינתן למי שנקבע כי הוא אינו כשיר לשרת, אולם החליט להתגייס כמתנדב.


פרופיל 45 ייקבע בעקבות מצב רפואי המאפשר שירות צבאי אך ורק בתפקיד עורפי. מי שנקבע לו פרופיל 64 כבר יכול לשרת כלוחם אך רק במערך תומך לחימה כגון מג"ב, מ"כ, לוחם בפיקוד העורף וכדומה.


פרופיל 72 מעיד על בעיה רפואית קלה אשר אינה מונעת שירות קרבי, למעט סיירות ויחידות חי"ר. פרופיל 82 מעיד על מגבלה קלה בלבד, אשר אינה מונעת שירות קרבי ביחידות השונות, בהתאם לסעיף הליקוי. פרופיל 97 הוא הגבוה ביותר, והוא מעיד על בריאות תקינה לחלוטין ללא מניעה משירות קרבי בכל החילות והיחידות בצה"ל, לרבות ביחידות המובחרות.


איך מערערים על פרופיל צבאי?


לאחר קביעת הפרופיל הצבאי על ידי הוועדה הרפואית, ניתן לערער עליו. זאת במקרים שבהם הפרופיל אינו תואם את כשירותו האמיתית של המלש"ב לשירות הצבאי, אם מכיוון שהוא גבוה מדי ואם מכיוון שהוא נמוך מדי. כך גם במקרה של קביעת אי התאמה מוחלטת לשירות צבאי, כאשר המועמד מעוניין להתגייס לצבא ולשרת, וסבור כי הפרופיל שנקבע אינו תואם את מידת התאמתו לשירות.


את הערעור יש להגיש בתוך חודש ימים מהמועד שבו נקבע הפרופיל, בצירוף כל המסמכים והרשומות הרפואיים הרלוונטיים, לרבות חוות דעת של רופאים מומחים. במסגרת הערעור יש לפרט מהן העילות לשינוי הפרופיל ומדוע חלה טעות בקביעתה של הוועדה הרפואית. אם הבקשה לערעור מתקבלת, יזומן המועמד לשירות לבדיקה נוספת אצל קב"ן או ועדה רפואית.

 

יש לך שאלה?

פורום פוסט טראומה | הלם קרב | PTSD


ניתן לערער הן על פרופיל נמוך מדי שאינו מאפשר שירות צבאי ביחידה קרבית, או לחלופין לערער על פרופיל גבוה במטרה להורידו. מומלץ לפנות לעורך דין העוסק בתחום זה, עם ניסיון בהגשת ערעורים לערכאות הצבאיות לצורך שינוי הפרופיל, וזאת כדי להגדיל את הסיכויים שהערעור יתקבל.