החל משנת 2015, בעקבות תיקון שהתבצע בחוקה הפורטוגלית, יהודים וישראלים אשר יש בידיהם הוכחות לכך שהם צאצאי יהדות פורטוגל או ספרד זכאים לקבל אזרחות פורטוגלית. עם קבלת האזרחות הפורטוגלית ניתן להוציא דרכון פורטוגלי, אשר מהווה למעשה דרכון אירופאי לכל דבר ועניין.


כאזרח האיחוד האירופאי, מי שמחזיק בדרכון פורטוגלי זכאי לעבוד, לסחור, לעבור בין המדינות השונות באירופה, ללמוד ולזכות להטבות ומענקים שונים בכל המדינות השייכות לאיחוד. הדרכון הפורטוגלי מאפשר לטוס לארצות הברית ללא צורך בבקשת אשרה, לזכות בלימודים גבוהים חינם או במחיר זול מאוד, לרכוש נכסים בחופשיות ועוד.


מי זכאי להוציא אזרחות פורטוגלית, והאם היא עדיפה מאזרחות ספרדית?


למעשה, על פי חוקי ספרד ופורטוגל, כמעט כל מי שמקורו ביהדות ספרד זכאי להוציא אזרחות ספרדית או פורטוגלית, אם יעמוד בתנאים מסוימים. אולם הדרך להוצאת דרכון פורטוגלי פחות מורכבת ונחשבת מהירה יותר, היות שבניגוד לדרישות החוק הספרדי, אין צורך להגיע למדינה או להישבע למלך, לדעת את השפה על בוריה או להוכיח זיקה למדינה באמצעות ידע היסטורי ותרבותי מקיף.


בשנת 1492 גורשו יהודים בכפייה מספרד, ורבים מהם הגיעו אל פורטוגל השכנה. ואולם, בחלוף מספר שנים גורשו היהודים גם מממלכת פורטוגל או אולצו להתנצר. מפורטוגל היגרו היהודים לארצות רבות, ובין היתר התמקמו בארצות הבלקן, ביוון, טורקיה, בולגריה, הודו, מצרים, לוב, מרוקו, ירדן, סוריה, תוניס, אלג'יר, ברזיל, ארגנטינה, אנגליה, הולנד, איטליה, קרואטיה ובמדינות נוספות.


לאחר תיקון החוקה הפורטוגלית, כל יהודי אשר יוכל להוכיח את מוצאו הספרדי ושם משפחתו מופיע ברשימת השמות שפורסמה, זכאי להגיש בקשה לקבלת אזרחות פורטוגלית, ובלבד שאין לו עבר פלילי והוא מעל גיל 18.


כדי להוכיח את הקשר ליהדות ספרד או פורטוגל, יש לפנות לקהילה היהודית בפורטוגל אשר אחראית על איתור הקשר, להציג מסמכים כגון תעודות לידה או נישואין, להוכיח כי בני המשפחה דיברו לדינו, להציג חוות דעת גנאלוגית ועוד.


כיצד מוציאים אזרחות ודרכון פורטוגלים?


הליך הוצאת האזרחות מתחיל בהגשת המסמכים הקיימים לקהילה היהודית בפורטוגל. לאחר קבלת אישור עקרוני על הקשר ליהדות פורטוגל, יש להוכיח קשר היסטורי, גנאלוגי ותרבותי ליהדות פורטוגל, ולשלוח מסמכים מקוריים ומתורגמים לפורטוגלית למשרד המשפטים הפורטוגלי, עם חתימת אפוסטיל ונוטריון. משרד המשפטים בוחן את המסמכים ומחליט האם לאשר או לדחות את הבקשה.


דרכון אירופאי מגלם יתרונות רבים וברורים. בין היתר, ניתן באמצעות הדרכון הפורטוגלי לשהות, להתגורר ולעבוד בכל אחת ממדינות האיחוד האירופאי באופן חוקי, והדרכון מאפשר מעבר קל יותר בין מדינות, לרבות ארצות הברית, ואף להיכנס למדינות שאינן מאפשרות כניסה באמצעות דרכון ישראלי.


כמו כן, באמצעות הדרכון הפורטוגלי ניתן לקבל מימון והלוואות מבנקים באירופה, וזאת לצורך השקעה בנכסי נדל"ן, פתיחת עסקים ועוד. תוקפה של האזרחות הפורטוגלית ניתן לכל החיים.

 

יש לך שאלה?

פורום דרכון יווני ואזרחות בולגרית יגוסלאבית, מרוקאית, וסורית לצאצאי המדינות


ולמי ששוקל להתגורר בפורטוגל - מדובר במדינה שמאוד נוח לשהות בה מבחינה כלכלית, והיא מאפשרת לימודים בחינם במגוון מסלולי לימוד במוסדותיה האקדמיים, בדומה למדינות רבות אחרות של האיחוד האירופאי. כדאי לפנות לעורך דין העוסק בתחום כדי לברר את הזכויות להוצאת אזרחות פורטוגלית, הסיכויים לקבלה וההוצאות הכרוכות בהליך.