אילו תקבולים חייבים לרשום בפנקסי העסק, כיצד מנפיקים חשבוניות מס וקבלות ואיך מנהלים את החשבונות? אילו סוגי ספרים מתאימים לעסק הספציפי, כיצד מתפעלים קופה רושמת באופן תקין ואיך סוג העיסוק, מספר העובדים ומחזור ההכנסות משפיעים על אופן ניהול הספרים? כל התנאים מפורטים בהוראות ניהול ספרים.


כדי שרשות המסים תוכל לפקח על פעילותם של עסקים ולוודא כי לא נופחו בהם הוצאות או לא דווחו הכנסות לצורך התחמקות מתשלום מס על פי חוק, הוסמך מנהל רשות המסים על ידי פקודת מס הכנסה לקבוע כיצד יש לנהל חשבונות בכל עסק ועסק, מי מחויב לנהל מעקב אחר ספקים ולנהל רשימת מלאי.


כלל העסקים מחויבים לנהל את פנקסי החשבונות בדיוק לפי הוראות מס הכנסה (ניהול פנקסי חשבונות), והתוספות המנויות בהן, כאשר אי עמידה בהוראות עלולה להשליך באופן משמעותי על פעילות העסק.


מי חייב לנהל ספרים, ומה נחשב ניהול ספרים לא תקין?


הוראות ניהול ספרים מגדירות אילו סוגי מסמכים נדרשים לצורך ניהול חשבונות תקין, כגון חשבונית מס, קבלה, תעודת משלוח, כרטיסים ועוד. כל בעל עסק נדרש לנהל את ספריו בהתאם להוראות ולתוספת אשר חלה על עסקו.


חובת ניהול הספרים חלה על כל ההכנסות בעסק, מלבד הכנסות בגין מתן שירותים אשר הוצאו בגינן חשבוניות מס עצמיות, הכנסות אשר לא נדרשו הוצאות בגינן וכן הכנסות אשר נוכה בגינן מס במקור בשיעור של 40% לכל הפחות.


מי שרשום כעוסק פטור אינו מחויב לנהל ספרים, אלא נדרש להנפיק קבלות בלבד. הוראות ניהול ספרים כוללות תוספות אשר מחלקות את סוגי הספרים לפי קטגוריות שונות. כל עוסק מורשה נדרש לנהל את הספרים בהתאם לתוספת אשר אליה הוא שייך.


מלבד זאת, ישנם עוסקים אשר נדרשים לנהל את עסקם באמצעות מערכת חשבונאית כפולה, וזאת בהתאם למספר העובדים בעסק, מחזור ההכנסות וסוג העיסוק הספציפי של העסק.


אי הקפדה על ההוראות עלולה להוביל להשלכות חמורות על המשך ניהול העסק, ובייחוד כשמדובר בליקוי מהותי או בסטייה מהותית מההוראות, כגון רישום לא נכון, השמטת הכנסות מהפנקסים, אי עמידה בכללי החשבונאות, אי ניהול פנקסי קבלות, הנפקת חשבוניות מס פיקטיביות, אי ניהול קופה רושמת, אי רישום תקבולים ועוד.


מהן הסנקציות בגין אי ניהול ספרים כדין?


כאשר מתגלה ליקוי חמור באופן ניהול הספרים, פקיד השומה יכול לפסול אותם לפי ראות עיניו ונסיבות המקרה. לפסילת הספרים יש השלכות שונות בדרגות חומרה מגוונות. למשל, קביעת שומה לפי החלטתו של פקיד השומה - שומה לפי מיטב השפיטה, קביעת שיעור מס מינימלי של 30% לכל הפחות, אי אפשרות לקזז הפסדים, אי אפשרות להכיר בהוצאות בעסק ועוד.


כמו כן, כאשר הליקויים מצביעים על עבירה פלילית כגון העלמת הכנסות, העוסק עלול לעמוד בפני הליכים פליליים ולהיענש בחומרה באמצעות קנסות משמעותיים ואף מאסר בפועל.

 

יש לך שאלה?

פורום עבירות מס


ליקויים בספרים מתגלים בדרך כלל כאשר מתבצעת ביקורת פתע בעסק, או כאשר פקיד השומה דורש לעיין בספרים ומוצא בהם טעויות. כנגד פסילת הספרים, העוסק יכול להציג את טענותיו במסגרת הליך שימוע ברשות המסים, ולנסות להוכיח מדוע לא חלו ליקויים בספרים, או מהן הסיבות לכך שהתקבול לא נרשם וכדומה.