מה ניתן לעשות אם לאחר שבית המשפט לענייני משפחה או בית הדין הרבני מוציא פסק דין המחייב בן זוג לשעבר לשלם מזונות, אולם הוא מתעכב בהעברת התשלומים או לא מבצע כלל את פסק הדין ולא משלם את תשלומי המזונות כלל?


במקרה כזה, האישה יכולה לדרוש את המזונות מהמוסד לביטוח לאומי, אשר במקרים מסוימים יכול להיכנס לנעלי החייב במזונות, וזאת כדי לספק מענה לאישה ולילדים שזקוקים לתשלומי המזונות לצורכי היומיום הבסיסיים ביותר שלהם.


עם זאת, לעתים האישה כלל לא זכאית לקבל את המזונות מהביטוח הלאומי, או שהיא זכאית לקבל דמי מזונות חלקיים בלבד. במקרה כזה, ניתן לגשת ללשכת ההוצאה לפועל ולהגיש בקשה לגביית חוב המזונות. ניתן גם מראש לפנות להוצאה לפועל, מבלי לדרוש את המזונות תחילה מהמוסד לביטוח לאומי. ההחלטה נתונה בידי האישה ותלויה בנסיבות כל מקרה ומקרה.


חוב מזונות בהוצאה לפועל: כיצד מגישים בקשה לביצוע פסק דין אשר קובע תשלום מזונות?


בכל מקרה שבו פוסק בית המשפט כי צד אחד ישלם לצד האחר, ניתן לגשת להוצאה לפועל לגביית התשלום במצבים שבהם פסק הדין אינו מבוצע. כאשר מדובר בתביעה לתשלום דמי מזונות, לא צריך להמתין לפני שניגשים ללשכת ההוצאה לפועל, מלבד מקרים שבהם פסק הדין כולל תאריך לביצועו.


את הבקשה ניתן להגיש בכל אחת מלשכות ההוצאה לפועל, כאשר אפשר לבחור בין גביית החוב במסלול הרגיל או בין גבייתו במסגרת מסלול המזונות, אך אין אפשרות להגיש את תביעת החוב במסגרת ההליך המקוצר. באופן עקרוני, המסלול המיוחד לגביית המזונות מיועד לגביית החוב ונקיטת צעדי הגבייה השונים תוך התערבות מינימלית מצד הזוכה.


מהם ההבדלים בין המסלול הרגיל ומסלול המזונות בהוצאה לפועל?


ההבדל המהותי שבין המסלול הרגיל לבין מסלול המזונות, הוא שבמסלול המזונות אין צורך לבצע פעולות נוספות לאחר הגשת הבקשה לפתיחת תיק כנגד החייב, ולמעשה רשם ההוצאה לפועל מבצע את פעולות הגבייה בעצמו.


במסגרת המסלול הרגיל, יש להגיש בקשה ללשכת ההוצאה לפועל, והחייב יקבל הודעה המתריעה כי בתוך פרק זמן של 20 יום עליו לשלם את חובו, ואם לא יעמוד בתשלומיו יוטלו עליו הגבלות. במשך פרק זמן זה החייב יכול להעביר את התשלומים או להגיש טענת "פרעתי". כמו כן הוא יכול להגיש בקשה לעיכוב ההליכים אם הוא מעוניין לערער על פסק הדין שניתן לחיובו בתשלום מזונות בבית המשפט או בבית הדין הרבני.


במסגרת מסלול המזונות, אם החייב לא ישלם את חובו במסגרת פרק הזמן שהוקצב לו לכך, רשם ההוצאה לפועל מוסמך לנקוט נגדו הליכי גבייה והגבלות שונים, ובין היתר עיקול הרכב, עיקול המשכורת ועיקול נכסים אחרים, מימוש נכס שעוקל (למעט דירת מגורים), צו עיכוב יציאה מהארץ, הגבלות על הדרכון, שלילת רישיון נהיגה, הגבלות על שימוש בכרטיסי חיוב, ומגבלות נוספות לרבות צו מאסר.

 

יש לך שאלה?

פורום גביית חובות


החייב רשאי להתגונן כנגד תיק המזונות שנפתח בעניינו בהוצאה לפועל כמו כל חייב בתיק אחר בהוצאה לפועל, אולם הוא אינו יכול להגיש בקשה להכרזה כחייב מוגבל באמצעים, להגיש בקשה לקבלת צו תשלומים, לבקש איחוד תיקים או לעכב את מועד תשלום החוב באמצעות בקשה לביצוע חקירת יכולת.