לא כל אחד רוצה להקים עסק חדש מאפס. מדובר בהרפתקה כלכלית גדולה, המלווה בחוסר ודאות גדול ובסיכונים רבים, לפחות בשנים הראשונות של העסק. מסיבה זו ישנם יזמים רבים שמעדיפים לרכוש עסק קיים שכבר פועל במשך פרק זמן מסוים, עם קהל לקוחות קיים, מוניטין, עובדים, ספקים ונותני שירותים וכן נתונים כלכליים שניתן לבדוק כגון מחזורי הכנסות, עלויות תפעול וכדומה.


עם זאת, גם ברכישת עסק קיים טמונות סכנות, וחשוב לבחון היטב מדוע העסק עומד למכירה, האם נצברו בו חובות, האם פעילותו העסקית אכן רווחית, מהי התחרות העסקית הקיימת ועוד ועוד. כיצד רוכשים עסק קיים ואילו בדיקות חייבים לבצע לפני הרכישה?


לקנות עסק פעיל: מהם היתרונות והחסרונות?


מאחר שמרבית העסקים נסגרים בשנות הפעילות הראשונות שלהם, רכישת עסק קיים יכולה לדלג על השלבים ההתחלתיים המסוכנים, ובכך טמון יתרון גדול. כמו כן, יזם שרוכש עסק חדש יכול להגדיל את מחזור הרווחים שלו או להוציא אותו ממצב של קיפאון, מאחר שהוא מסתכל על העסק במבט חדש ורענן.


מלבד זאת, כאשר רוכשים עסק קיים ופעיל אשר מצבו יציב, אין צורך לנהל מלחמת הישרדות יומיומית כפי שקורה במרבית העסקים החדשים, וניתן באמת להתרכז בהגדלת הרווחיות ובנקיטת צעדים כלכליים שיועילו להמשך הצמיחה.


מצד שני, לעתים עסקים קיימים עלולים לצבור מוניטין לא טוב, שלא תמיד ניתן להציל על ידי בעלות והנהלה חדשה. העסקים הפעילים יכולים להגיע עם חובות שנצברו במשך תקופה ארוכה, לקוחות רבים שנטשו עם השנים, תחרות שהפכה קשה יותר ויותר, ציוד מיושן ועוד.


בדרך כלל, קיימת סיבה טובה לכך שעסק קיים עומד למכירה. לכן חשוב לוודא מהו מצבו של העסק מזוויות שונות: משפטית, חשבונאית, עסקית ופיננסית.


בדיקת כדאיות לעסק קיים: מה חייבים לבדוק לפני שרוכשים עסק?


לפני שרוכשים עסק פעיל, אסור לוותר על בדיקות מדוקדקות של העסק כדי לוודא מהו מצבו האמיתי והאם ניתן להפיק ממנו רווחים. חשוב לבצע בדיקות עסקיות ולבדוק מיהם הספקים, מיהם הלקוחות, מה היה המחזור העסקי של העסק מהיום שהוקם ועוד.


חשוב לבדוק את הדוחות החשבונאיים של העסק בשנים האחרונות, את התשלומים שהועברו לרשויות המס, את ההלוואות שנלקחו מהבנקים, את מצב האשראי של העסק, מהו מצב המלאי וכן לבחון האם יש לו בעיות תזרימיות והאם הבנקים יאשרו הלוואות נוספות במקרה הצורך.


יש לבצע הערכות של הסיכונים והפוטנציאל הרווחי בעסק, ולקבל הערכה האם המחיר שבו הוא נמכר אכן משקף את המציאות. מבחינה משפטית, יש לבחון את מלוא ההסכמים והחוזים של העסק, לבדוק שרישיון העסק בתוקף ומה הוא כולל, מהם הסכמי ההעסקה עם העובדים והאם הם מקבלים את כל מה שמגיע להם, מהו חוזה השכירות של העסק ועד מתי הוא בתוקף, לוודא את קיומן של תביעות משפטיות כנגד העסק, מהם ההסכמים עם נותני השירות והספקים וכדומה.


מלבד זאת, יש לבחון בקפידה את חוזה המכר, ולברר מה בדיוק קונים. למשל, האם רכישת העסק כוללת את המוניטין שלו, את המלאי, פטנטים או סימני מסחר הרשומים על העסק, ציוד, חשבון בנק עסקי, אישורים שונים, רשימת לקוחות, ספקים, עובדים ועוד.

 

יש לך שאלה?

פורום יזמות עסקית, משפט עסקי מסחרי וליווי לעסקים


אם העסק הנמכר כולל גם חובות, חשוב לוודא שלא קיימים חובות נוספים והאם ניתן להציל את העסק ולשקם אותו. כדאי לקבל ייעוץ מאנשי מקצוע העוסקים בתחום היזמות העסקית, כגון רואי חשבון ועורכי דין, אשר יוכלו ללוות את תהליך הבדיקות המקדמיות ולחוות את דעתם באשר לפוטנציאל העסקי הטמון בעסק והאפשרויות הכלכליות שבו.