במסגרת תאונת דרכים קטלנית שאירעה בשנת 2014 ליד מחלף אבו גוש, התהפך רכב כתוצאה מאובדן שליטה, ובתוכו הנהג ושלושה נוסעים שהיו עמו. בעקבות התהפכות הרכב, הנוסע שישב ליד הנהג נהרג, ושני הנוסעים במושב האחורי נפצעו. הנהג אשר ניסה לחלץ את חבריו הפצועים שהיו לכודים ברכב, נפצע בידו תוך כדי החילוץ.


לאחר שחברת הביטוח סירבה לשלם לו פיצויים על פי חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים, בטענה שהוא לא נפצע בתאונה עצמה ולכן אינו זכאי לפיצויים, הגיש הנהג תביעה לבית משפט השלום בתל אביב כנגד החלטתה. תביעתו התקבלה וחברת הביטוח חויבה לפצותו בסכום של 424 אלף שקלים, בתוספת הוצאות המשפט השונות בסכום נוסף של 5,000 שקלים.


בית המשפט: עמדתה של חברת הביטוח אינה עולה בקנה אחד עם החוק ואינה מתיישבת עם עקרונות המוסר הבסיסיים


הפציעה בידו של הנהג הייתה חמורה ומשמעותית: הוא נאלץ לעבור ניתוח בעקבות קרע בגיד ופגיעה עצבית, ונותר במשך פרק זמן ארוך לאחר מכן - כשבעה חודשים - ללא יכולת לעבוד. בית המשפט מינה מומחה רפואי שיעריך את שיעור הנכות הצמיתה שנותרה לו בעקבות הפציעה, והוא העמיד אותה על 14.5%, תוך שהוא קובע כי נותרו לו נזקים תחושתיים ועצביים וכן הגבלה ביכולת להזיז את האגודל. ההערכה היא כי מצב זה לא יחמיר אך גם לא ישתפר בעתיד.


טענתה של חברת הביטוח כי חילוץ הנוסעים שנפצעו בעקבות התאונה אינו נחשב לפציעה במהלך תאונת דרכים על פי הגדרות החוק, וזאת מכיוון שכל מה שאירע לאחר התאונה אינו מהווה חלק מהנסיעה ואינו נחשב לשימוש ברכב מנועי לצורך תחבורה, נדחתה על ידי השופט.


במקרה הזה, קבע השופט, בהחלט ניתן לקבוע כי נעשה שימוש ברכב למטרת תחבורה, וזאת מכיוון שהתובע נהג ברכב לפני שהתהפך. העובדה שחילץ את הנוסעים הפצועים היא המשך ישיר של השימוש ברכב. על כן, פציעתו של הנהג נחשבת לפציעה שאירעה בעקבות תאונת דרכים.


השופט הזכיר כי פגיעות שאירעו בעת חילוץ נפצעים או לכודים ברכבים בעקבות תאונות דרכים כבר הוכרו בפסיקה כפגיעות במסגרת תאונת דרכים. כמו כן הבהיר כי הפרשנות הראויה של לשון החוק מחייבת להכיר בזכאותם לפיצוי של אנשים שנפצעו כשניסו לחלץ פצועים, ובכך העמידו את חייהם בסכנה. כל קביעה אחרת אשר שוללת את הפיצוי, המשיך השופט, עלולה להרתיע אחרים מלנסות ולסייע לאנשים שנפגעו בתאונת דרכים.


לאחר קביעה חד משמעית זו, פירט השופט את הנזקים שנגרמו לנהג לצורך קביעת גובה הפיצויים. נכותו התפקודית הועמדה על שיעור של 10%, על פי שיקולים כגון גילו, השכלתו וההשלכה של הפגיעה על אפשרויות התעסוקה שלו.

 

יש לך שאלה?

פורום תאונות דרכים | פיצויים לנפגעי תאונות דרכים


ראשי הנזק שלפיהם נקבעו הפיצויים הם הפסדי ההשתכרות שנגרמו לו לעבר ולעתיד, ההוצאות הרפואיות שהוצאו בעקבות הפציעה, העזרה שלה נזקק מבני משפחתו וכן הכאב והסבל שנגרמו לו. סך כל הפיצוי נקבע על 424 אלף שקלים, וכמו כן חויבה חברת הביטוח בהוצאות המשפט והוצאות עבור שכר טרחת עורכי הדין בסכום נוסף של 5,000 שקלים.


ת"א 53782-06-15