בהכרעת דין שניתנה לאחרונה בבית משפט השלום לתעבורה בפתח תקווה, זוכה נהג מאישום בגין נהיגה תחת השפעת סמים מחמת הספק, וזאת מאחר שהתגלו מספר טעויות בהוכחת הראיות על ידי המשטרה במסגרת בדיקת השתן שבוצעה לו. לבסוף הורשע הנהג בעבירה חמורה פחות באופן משמעותי של אי ציות לתמרור עצור וזכות קדימה.


כתב האישום אשר כלל עבירה של נהיגה בשכרות הוגש כנגד הנהג לאחר שתוצאות בדיקת השתן שביצע גילו בגופו שרידי סם MDMA. על פי עדויות הבלשים שצילמו את הנהג וביצעו לו בדיקת מאפיינים ובדיקת שתן, הוא עוכב על פי מידע מודיעיני שהתקבל מראש. אחד השוטרים העיד כי הנהג הודה בפניו שהוא נוהג להשתמש בסמים, אולם הפעם האחרונה הייתה מספר ימים לפני כן.


הנהג עצמו כפר בעובדות כתב האישום, לרבות בעובדה שנהג ברכב באותו מועד, והעיד בבית המשפט כי נעצר על ידי המשטרה כשהיה בדרכו לעבודה. ארבעה ימים לפני שעוכב למתן בדיקת השתן, טען, בילה במסיבת רווקים שהתרחשה בבית מלון, אשר חלק מהחוגגים בה צרכו סמים. באותה מסיבה הוא לגם מכוס וודקה, ולאחר מכן הרגיש רע. במסגרת עדותו טען כי אינו יודע כיצד אותו סם מצא את דרכו לגופו.


בהודעה שמסר במשטרה לפני כן, כאשר מסר את בדיקת השתן, סיפר כי היה במסיבת יום הולדת שבמהלכה שתה מאחד הבקבוקים, ולאחר שחש בסחרחורת הבין שככל הנראה צרך סמים בטעות. בהמשך החקירה החליט לשמור על זכות השתיקה.


ממסמכי המשטרה והמעבדה לא היה ברור מי קיבל לידיו את דגימות הבדיקה ולמי היא שייכת


מאחר שבסרטון שצולם על ידי המשטרה נראה הנהג בבירור יוצא מדלת הנהג, השופטת קבעה כי עצם הנהיגה הוכח. כמו כן קבעה כי לשוטרים הייתה סמכות לדרוש מהנהג בדיקת שתן בשל חשד סביר שהתעורר בעקבות המידע המודיעיני שקיבלו.


נוסף על כך, דחתה השופטת את טענת ההגנה כי הנהג לא קיבל הסבר על זכותו לסרב לחיפוש ועל המטרה אשר לשמה הוא נדרש לבצע בדיקת שתן. זאת מכיוון שחתם על מסמך הסכמה על מתן דגימת שתן, על סמך עדותו וכן על פי עדויות השוטרים.


עם זאת, הספק התעורר בלבה של השופטת בעקבות כשלים בהוכחת שרשרת הראיות להימצאות הסם בבדיקת השתן של הנהג. במסמכים התגלתה סתירה בדבר זהות השוטר אשר קיבל לידיו את מבחנות השתן, כאשר במסמך אחד צוין שמו של שוטר אחד ובמסמך אחר צוין שם אחר. מהמסמכים ומהעדויות לא ניתן היה להסיק בוודאות מי קיבל לידיו את הדגימות.


גם במסמכי העברת הדגימה אל המעבדה התגלו טעויות, וכן אחד מבודקי המעבדה אשר היה חתום על המסמכים לא התייצב לתת עדות, ולא ניתן היה לתחקר אותו מי נתן לו את המבחנות.

 

יש לך שאלה?

פורום נהיגה בשכרות


לאור מספר הטעויות שהתגלו, קבעה השופטת כי אי אפשר להשלים איתן, ולכן נוצר ספק סביר באשר לבדיקת דגימות השתן. היא החליטה לזכות את הנאשם מהעבירה שייחסה לו נהיגה תחת השפעת סמים מסיבה זו. מאחר שניתן היה לראות בסרטון שצולם על ידי השוטרים כי אכן לא עצר בתמרור עצור וזכות קדימה, הוא הורשע בביצוע עבירה זו בלבד.