אנשים רבים עובדים כפרילנסרים ונותנים שירותים במגוון רחב מאוד של תחומי עיסוק, למשל תכנות, עיצוב, ייעוץ, קידום, שיווק, בנייה, חשבונאות, ראיית חשבון, פרסום, תוכן ועוד ועוד. עבודה כעצמאי מספקת יתרונות גדולים, כגון האפשרות לבחור את הפרויקטים המתאימים והלקוחות הנכונים, בחירת זמני העבודה, חיסכון בניהול עסק וכדומה.


עם זאת, שלא כמו עובדים שכירים אשר זכויותיהם מוגנות בשורה ארוכה של חוקים המחייבים את מעסיקיהם, עובדים עצמאים צריכים לדאוג בעצמם לזכויותיהם, וזאת באמצעות הסכם עבודה מקיף וכולל. מה חשוב לכלול במסגרת הסכם ההתקשרות? להלן מדריך מפורט.


חוזה עבודה עצמאי: מה כולל הפרויקט, כיצד מוגדרות המשימות ומה קורה במקרה של הפרת החוזה?


חשוב לכלול בהסכם תיאור כללי של טיב השירות אשר ניתן, על איזה פרויקט מדובר והאם מדובר בחוזה לתקופה זמנית או בעבודה שוטפת. כדאי להגדיר באופן מדויק מהם תפקידיו של נותן השירות ומהו סוג העבודה שהוא מבצע. כדאי לכתוב בשפה פשוטה ומובנת ולפרט ככל שניתן מה העבודה כוללת.


אם הגדרות התפקידים או המשימות אינם ברורים דיים כבר במסגרת ההסכם, עלולות להיווצר מחלוקות בשלב מאוחר יותר, והפרילנסר עלול למצוא עצמו משקיע עבודה וזמן נוספים מבלי לקבל עבורם תמורה.


כמו כן, כדאי לקבוע מראש כיצד ייפתרו מחלוקות בין נותן השירות למקבל השירות, במקרה שבעתיד יצוצו מחלוקות או אי הסכמות. באמצעות קביעת מנגנון בוררות מוסכם מראש כבר בשלב החוזה, ניתן לחסוך סכסוכים משפטיים נרחבים בהמשך.


יש להקדיש סעיף מיוחד הכולל הסכמות לגבי מקרים של הפרת החוזה על ידי אחד הצדדים, אילו סנקציות כספיות יוטלו, האם ניתן יהיה להאריך את תקופת העבודה לצורך תיקון בעיות ותקלות וכדומה.


מה כולל התשלום, ובאילו מועדים הוא יתקבל?


כאשר קובעים את התשלום, חשוב שהוא יגלם מלבד השכר עבור העבודה עצמה גם רכיבים שונים כגון הפרשות לפנסיה, ימי חופשה או תשלומים למס הכנסה וביטוח לאומי. מסיבה זו בדרך כלל שכרו של עובד פרילנסר יהיה גבוה יותר משכר של עובד שכיר, אשר זכאי לזכויות סוציאליות שונות במסגרת תלוש המשכורת.


יש לקבוע האם התשלום ניתן עבור כל הפרויקט באופן גלובלי או על פי שעות העבודה. בכל מקרה חשוב לקבוע מנגנון לתשלום במקרה שהפרויקט מתארך, כאשר העבודה בפועל לוקחת יותר זמן מההערכה הראשונית ולא עקב עבודתו של העצמאי.


ניתן לדרוש שהתמורה תועבר במספר תשלומים, כאשר התשלום הראשון יועבר מראש עוד בתחילת העבודה, ואילו התשלום האחרון יועבר בתום הפרויקט.


היכן העבודה מבוצעת ואיך שומרים על זכויות הקניין הרוחני?


חשוב מאוד לקבוע בהסכם העבודה את המקום שבו העבודה מבוצעת בפועל, בין שהיא מבוצעת במשרדו של הלקוח או בביתו של הפרילנסר. זאת כדי למנוע עלויות הקשורות בנסיעות או לקביעת המקום שבו יתבררו סכסוכים בהליכים משפטיים, ככל שיהיה צורך בכך.

 

יש לך שאלה?

פורום חוזה עבודה


מלבד זאת, חשוב לחתום על הסכם שיגן על זכויות הקניין הרוחני הן של מקבל השירות והן של העובד העצמאי. חשוב לציין בחוזה האם מותר או אסור להשתמש בזכויות כגון סודות מסחריים או רשימת לקוחות במסגרת העבודה. כמו כן, עובד עצמאי יכול לדרוש במסגרת ההסכם כי יינתן לו קרדיט עבור עבודתו, תלוי כמובן בסוג העבודה שהוא מבצע.