אזרחי ישראל משלמים באופן קבוע למוסד לביטוח לאומי, אשר אחראי לספק קצבאות ותשלומים למי שנזקק לכך, וזאת בעקבות פגיעות גופניות, נזקי גוף שנגרמו כתוצאה מתאונות או מצבים רפואיים חמורים.


גובה הפיצויים או הזכויות הכלכליות בביטוח הלאומי נקבעים על פי שיעורי הנכות, אשר ועדות רפואיות מטעם הביטוח הלאומי קובעות, וזאת בהתאם לחוק הביטוח הלאומי.


כלומר, קביעת הוועדות הרפואיות בביטוח הלאומי משליכות באופן משמעותי על זכאותם של החולים ובעלי הנכות לקצבאות ומענקים. איך ניתן למצות את הזכויות הרפואיות בביטוח הלאומי, ואילו סוגי קצבאות קיימים?


מיצוי זכויות מול ביטוח לאומי: באילו מקרים ניתן להגיש תביעה לקבלת קצבה?


מחלות כרוניות רבות או מצבים רפואיים קשים מאפשרים לקבל זכויות שונות בביטוח הלאומי, למשל סוכרת, מחלות בדרכי הנשימה, מחלות אונקולוגיות, תסמונות רפואיות שונות, מחלות אוטואימוניות ועוד ועוד.


גם נפגעי פיגועי טרור או פעולות איבה זכאים לקבל קצבה חודשית ומענק חד פעמי, בהתאם לשיעור הנכות שנקבע להם. מי שנגרמו לו נזקי גוף בעקבות מחלת מקצוע או תאונת עבודה, זכאי לקבל דמי פגיעה עבור אובדן השכר בתקופת אי הכושר ולאחר מכן. במקרה של נכות קבועה שנותרה כתוצאה ממחלת מקצוע או תאונת עבודה, זכאי הנפגע לקבל גמלה חודשית.


מי שנפגע בתאונת דרכים זכאי לקבל החזרים ומימון עבור הטיפולים הרפואיים וההוצאות הרפואיות שלו, לקבל פיצויים עקב אובדן כושר עבודה ועוד. במקרה כזה, ניתן לקבל פיצויים גם מחברות הביטוח. חולים ובעלי נכות אשר זכאים לקבל קצבת נכות בביטוח הלאומי, זכאים לזכויות כלכליות נוספות כגון הנחות בתשלומי מס הכנסה, בארנונה, בנסיעות, במגורים ועוד.


אילו קצבאות ניתן לקבל מהביטוח הלאומי?


קצבת נכות כללית ניתנת למי שנקבעו לו שיעורי נכות של 60% לכל הפחות, או למי שנקבעו לו שיעורי נכות עבור מספר בעיות רפואיות, וזאת עד פרישתו של מקבל הקצבה לגמלאות. שיעור הנכות נקבע בוועדה רפואית מטעם המוסד לביטוח לאומי, כאשר גובה הקצבה תלוי גם בגובה הכנסותיו של מקבל הקצבה מעבודה.


קצבת ניידות ניתנת למי שסובל ממגבלת ניידות בעקבות פגיעות ברגליהם, כגון בעלי שיתוק, קטועי רגליים ובעלי גפיים קצרות. קצבת הניידות מכסה את הוצאות הרכב של בעל המוגבלות, מאפשרת רכישת רכב בהלוואה משתלמת, מזכה בתו חניה ועוד.


קצבת שירותים מיוחדים ניתנת למי שנקלע למצב סיעודי לפני הפרישה לפנסיה, וזקוק לסיוע מהזולת בביצוע פעולות היומיום כגון לבוש, אכילה וכדומה, וכן נזקק להשגחה צמודה. ואולם, במרבית המקרים מי שמקבל קצבת ניידות או מאושפז במוסד סיעודי אינו זכאי לקבל קצבה לשירותים מיוחדים.


מי שסובל מליקויים גופניים כתוצאה ממחלת הפוליו לפני שנת 1970, זכאי לקבל מענק או גמלה חודשית מהמוסד לביטוח לאומי, אשר גובהם ייקבע בהתאם לשיעור המוגבלות ושיעור הנכות. מענק או פיצוי חד פעמי יכול להגיע עד סכום של 120 אלף שקלים, ואילו הגמלה החודשית הגבוהה ביותר שוות ערך לסכום של כ-4,000 שקלים מדי חודש.


מלבד זאת, במקרים רבים מעניק המוסד לביטוח לאומי קצבאות שנועדו לשיקום מקצועי, או מסייע במימון הכשרות או לימודים, זאת כדי לאפשר לנפגעים לשוב ולעבוד בהתאם ליכולתם.

 

יש לך שאלה?

פורום מימוש זכויות רפואיות כספיות


ישנן קצבאות וזכויות נוספות, כגון גמלת סיעוד, קצבת נכות מעבודה ועוד. בשל מורכבות הנושא, רצוי להיוועץ עם בעל מקצוע כגון עורך דין הבקיא בנושא מיצוי זכויות רפואיות, וזאת כדי להבטיח את קבלת מלוא הזכויות הכלכליות המגיעות לכם.