בשנת 2014, אישה כבת 30 אשר עבדה כמנהלת קשרי לקוחות עבור מרפאת שיניים, ליוותה את אחד המטופלים אל רכבו. בתוך הרכב נישק אותה הגבר על שפתיה ואחז בה בניגוד גמור לרצונה. בעקבות מעשיו הוגש כנגדו כתב אישום פלילי, והוא הורשע בהטרדה מינית. במסגרת גזר הדין הטיל עליו בית המשפט עונש שכלל ארבעה חודשי מאסר על תנאי וכן תשלום פיצויים לאישה שהוטרדה בסכום של 5,000 שקלים.


כעת, בתביעה אזרחית נגררת לפלילים שהגישה נגדו האישה בעקבות ההרשעה, היא תבעה ממנו פיצויים נוספים בטענה שנגרמו לה בין היתר אי שקט ומצוקות נפשיות בעקבות ההטרדה עצמה וההליך הפלילי שהתנהל, אשר גרמו לירידה משמעותית בתפקודה. בית משפט השלום בפתח תקווה קיבל את תביעתה ופסק כי לאחר ניכוי הפיצויים שכבר שולמו לה במסגרת ההליך הפלילי, האישה זכאית לקבל פיצויים בסך של 141,500 שקלים, בצירוף כ-33 אלף שקלים עבור שכר טרחת עורכי דין.


בית המשפט: הנתבע לא יכול לערער על הרשעתו בהליך פלילי באמצעות טענות המטילות בכך ספק במסגרת ההליך האזרחי


כדי להוכיח את טענותיה על מצבה הנפשי, צירפה האישה אל כתב התביעה חוות דעת רפואית מהתחום הנפשי, אשר לפיה נותרה לה נכות נפשית צמיתה בשל תסמינים של מצוקה נפשית וחרדה, כגון הפרעות בשינה, עיוות קוגניטיבי, זיכרונות חוזרים מההטרדה ועוד.


הנתבע טען להגנתו כי כל מטרתה של התביעה נובעת ממניעים פסולים ומניסיון להתעשר על חשבונו. לטענתו, ניסיונה של האישה לייחס את מצבה הנפשי לטראומה הוא לא פחות מאבסורדי. עוד טען כי חוות הדעת הרפואית שצירפה דווקא מטילה ספק באמינות טענותיה, וזאת משום שבחרה להזמין חוות דעת פרטית ולא פנתה לביטוח הלאומי כדי לקבוע אחוזי נכות בגין הנזקים שהיא טוענת שנגרמו לה.


בתחילת דבריה בחרה השופטת להתייחס לעובדה שהנתבע ניסה לערער על מה שנקבע בהליך הפלילי, שבו כאמור הורשע בהטרדה מינית, והבהירה כי אין מקום לדון מחדש בעובדות שלפיהן כבר הורשע בפלילים, וכי יש לראות בו כאחראי למעשים שבגינם הורשע.


מבחינת סוגיית הנזק שנגרם לאישה, אימצה השופטת את חוות הדעת הרפואית שהגישה, אשר לא נסתרה על ידי ההגנה באמצעות חוות דעת נגדית. בניגוד לטענתו של הנתבע כי נפלו באותה חוות דעת פגמים כאלה ואחרים, השופטת לא מצאה כל מקום להתערב במסקנותיה של הרופאה.


מאחר שמצבה הנפשי שהתדרדר בעקבות ההטרדה המינית פגע ביכולתה להמשיך לעבוד עוד בתפקידים אשר כרוכים בקשר ישיר עם אנשים, והיא נאלצה למצוא עיסוק אחר, קבעה השופטת פיצויים עבור הפסדי השתכרות עתידיים, בסכום של 76,500 שקלים. נוסף על כך, עבור כאב וסבל פסקה פיצויים בסך של 70 אלף שקלים.

 

יש לך שאלה?

פורום הטרדה מינית - פגיעה מינית


אחרי קיזוז הפיצוי שקיבלה האישה במסגרת ההליך הפלילי בסך של 5,000 שקלים, סך כל הפיצויים שנפסקו עבורה בהליך האזרחי עמד על 141,500 שקלים. נוסף על כך חויב הנתבע לשאת בהוצאות המשפט ובשכר טרחת עורכי הדין בסך של כ-33 אלף שקלים.


ת"א 35248-05-16
 


עודכן ב: 13/05/2018