לאחר 32 שנות שירות ככבאי, וכעשר שנים לאחר שפרש מעבודתו, אובחן כבאי לשעבר בגיל 75 עם סרטן שלפוחית השתן. הוא הגיש תביעה למוסד לביטוח לאומי כדי שיכיר בו כנפגע עבודה, היות שנחשף במשך שנים רבות לחומרים מסוכנים במסגרת עבודתו. אולם תביעתו נדחתה בטענה שלא הוכיח את הקשר הסיבתי הנדרש בין העבודה לבין המחלה.


לאור דחיית תביעתו בביטוח הלאומי, הגיש הכבאי תביעה כנגד הביטוח הלאומי בבית הדין האזורי לעבודה בתל אביב. בשל נסיבותיו המיוחדות של המקרה, לרבות התקופה הארוכה שבה נחשף לחומרים מסוכנים במסגרת שנות עבודתו ואופייה האינטנסיבי של העבודה, הוחלט להכיר בקשר שבין תנאי העבודה להתפתחות הסרטן בשלפוחית השתן. התביעה התקבלה ובית הדין הורה למוסד לביטוח לאומי להכיר במחלתו כפגיעה בעבודה.


עבודתו האינטנסיבית של התובע כללה הקפצות וכוננויות, והוא טיפל בשריפות באופן יומיומי. כתוצאה מכך היה חשוף לתוצרי השריפה הכוללים חומרים מסוכנים במשך שעות רבות, הן בשטחים פתוחים והן בשטחים סגורים. הוא לא תמיד השתמש במסכת מגן, וכן נהג לעשן במשך שנים רבות.


בית הדין לעבודה קיבל את התביעה למרות חוות הדעת הרפואית שייחסה משקל קטן לרקע התעסוקתי כגורם להתפרצות המחלה


בית הדין מינה מומחה רפואי לצורך בדיקת הקשר הסיבתי בין תנאי העבודה למחלת הסרטן. בחוות הדעת הרפואית העיר הרופא כי מדובר במחלה שכיחה אצל גברים, וכי עישון מעלה את שיעור הסיכון ללקות בה בשיעור ניכר. כמו כן, מדובר במחלה שכיחה מאוד בגילאים מבוגרים.


עוד צוין בחוות הדעת כי הספרות הרפואית הכירה בעובדה שכבאים נחשפים לחומרים מסוכנים אשר עלולים לגרום לתחלואה ולסרטן במסגרת עבודתם. מדובר בכל סוגי מחלת הסרטן, לרבות סרטן שלפוחית השתן, כאשר הסיכון שיתפתחו אצל כבאים גבוה פי 3. לסיכום כתב הרופא בחוות הדעת כי קיימת סבירות של יותר מ-50% כי קיים קשר סיבתי בין העבודה לבין מחלתו של התובע, אך עם זאת גילו המבוגר והעובדה שעישן מהווים גורמים נסיבתיים משמעותיים יותר.


למרות חוות הדעת הרפואית, השופטת קבעה כי קיים קושי לאמץ את מסקנותיה באשר למידת הקשר הסיבתי בין סביבת העבודה של התובע לבין התפרצות המחלה. זאת בין היתר בשל אי מתן יחס מספק למוצאו של התובע בצפון אפריקה, כאשר על פי המחקרים קיים מיעוט מקרי תחלואה בקרב אנשים מאותו מוצא.


כמו כן, התקופה שבה המחלה הייתה עשויה להתחיל ולקנן בגופו החלה לאחר שכבר החל לעבוד ככבאי. כלומר, ככל הנראה התובע לקה בסרטן שלפוחית השתן עוד בזמן שעבד ככבאי, ועוד לפני שהמחלה אובחנה אצלו בגיל מבוגר. מלבד זאת ציינה השופטת כי דווקא בניגוד לנאמר בחוות הדעת ולפי הספרות הרפואית, סרטן שלפוחית השתן אינו שכיח כלל, ומהווה רק 2% ממכלול סוגי הסרטן.

 

יש לך שאלה?

פורום ועדה רפואית


בסופו של דבר ולאור נסיבותיו המיוחדות של המקרה, לרבות התקופה הממושכת שבה עבד התובע ככבאי, במסגרת עבודה תובענית ואינטנסיבית שבה נחשף לחומרים מסוכנים רבים, לאור הספרות הרפואית המצביעה על סיכון גבוה לתחלואה בסרטן בקרב כבאים, ומאחר שסוג הסרטן שהתפרץ אצלו אינו שכיח, הוחלט לקבל את התביעה ולקבוע כי יש להכיר בתובע כנפגע עבודה.

 

ב"ל 6231-07-14
 


עודכן ב: 13/05/2018