בן ממשיך הוא ילד או נכד של בעלי משק חקלאי, אשר מינו אותו כבן ממשיך או הורישו לו את המשק החקלאי. באופן עקרוני ועל פי קביעת רשות מקרקעי ישראל, לא ניתן למנות יותר מצאצא אחד כבן ממשיך, וזאת כדי שהנחלה לא תפוצל אלא תישאר בשלמותה.


מינוי הבן הממשיך תלוי בסוג הסכם החכירה אשר חל במושב החקלאי שבו נמצאת הנחלה, אשר מגדיר מיהם השותפים לזכויות בקרקע. זה יכול להיות הסכם חכירה ישיר בין רשות מקרקעי ישראל לבין חבר האגודה החקלאית השיתופית - כלומר המושב, הסכם דו צדדי בין רשות מקרקעי ישראל והאגודה החקלאית, או הסכם משולש בין רשות מקרקעי ישראל, האגודה החקלאית והסוכנות היהודית.


כיצד ממנים בן ממשיך בנחלה במושב?


כאשר מדובר על מושב חקלאי אשר הסכם החכירה בו הוא הסכם משולש עם הסוכנות היהודית ורשות מקרקעי ישראל, כדי למנות בן ממשיך בעלי הנחלה צריכה לחתום על התחייבות ועל מסמך המצהיר מיהו הבן הממשיך שבו בחרו, והבן עצמו צריך לחתום אף הוא על מסמכי הצהרה ועל הסכמתו למינוי.


את המסמכים המאומתים יש להעביר לאגודה החקלאית, אשר תשלח אותם לאישור הסוכנות היהודית עם המלצה על מינוי הבן הממשיך. אחרי אישור הסוכנות היהודית, נרשמת התחייבות בעלי הנחלה ברשות מקרקעי ישראל.


כאשר מדובר על מושב אשר הסכם החכירה בו הוא דו צדדי, בין רשות מקרקעי ישראל והאגודה השיתופית, על בעלי הנחלה להודיע לאגודה על מינוי בן ממשיך במשק. הבן יתקבל כחבר באגודה השיתופית, וימונה כבן ממשיך באישור האסיפה הכללית.


חשוב לדעת כי ניתן להעביר את הזכויות בנחלה לבן ממשיך בירושה, במקרים שבהם לא מונה מראש בן ממשיך לפני פטירת בעל הנחלה. במקרה כזה, מינוי הבן הממשיך יבוצע על פי הוראות חוק הירושה, אשר קובע בין היתר כי במקרה של מספר יורשים שאינם מסכימים ביניהם מי ימונה לבן ממשיך כדי להמשיך ולקיים את הנחלה, ואילו פיצוי יקבלו יתר היורשים, ההחלטה תינתן לבית המשפט בהתאם לנסיבות כל מקרה ומקרה.


מהן זכויותיו של הבן הממשיך בנחלה החקלאית והאם אפשר לבטל את מינויו באופן רטרואקטיבי?


למעשה, רק לאחר שבעלי הנחלה החקלאית הולכים לעולמם, מוסדרות זכויותיו של הבן הממשיך בנחלה והוא הופך לבעל הנחלה. לפני כן מדובר רק בהתחייבות בעלי המשק כלפיו, אולם לא בהעברת הזכויות הקנייניות על המשק.


מינוי בן ממשיך במשק חקלאי לאחר אישור כל הגורמים הנוגעים בדבר כגון הסוכנות היהודית, האגודה החקלאית השיתופית ורשות מקרקעי ישראל, מהווה החלטה סופית. לא ניתן להתחרט על מינוי הבן הממשיך או לשנות את זהותו של הבן הממשיך, מאחר שהתחייבות בעלי המשק כלפיו נחשבת להתחייבות בלתי חוזרת.


עם זאת, במקרים שבהם בעלי הנחלה כבר חתמו על התחייבות למינוי בן ממשיך אולם טרם התקבלו כל האישורים מהגופים השונים והליך המינוי עדיין לא הושלם, עדיין ניתן לבטל אותו.

 

יש לך שאלה?

פורום דיני מושבים וקיבוצים אגודות שיתופיות | בן ממשיך


כמו כן חשוב לזכור כי כאשר ממונה בן ממשיך, בן או בת זוגו יהיו זכאים לקבל אף הם זכויות במשק החקלאי בהתאם לחזקת השיתוף אשר חלה על בני זוג שנישאו. לאור מורכבות העניין, חשוב מאוד לקבל ייעוץ משפטי מתאים לפני שמחליטים על מינוי בן ממשיך או על האפשרות לבטל את המינוי.