אלפי חברות נקלעות למשברים פיננסיים חריפים מדי שנה, ועובדים שכירים רבים מוצאים עצמם ללא ביטחון תעסוקתי, לעתים שכרם לא משולם והחברה שבה הועסקו במשך תקופה ארוכה אף אינה מעבירה להם את פיצויי הפיטורין המגיעים להם.


כאשר המעסיק אינו מאוגד כחברה ונקלע לקושי כלכלי, הוא יכול להיכנס להליך פשיטת רגל. במקרה כזה, העובדים זכאים לקבל פיצויי פיטורין מלאים.


כאשר מדובר בחברה, היא נכנסת להליך פירוק שבמסגרתו ימונה עבורה מפרק, אשר בין יתר תפקידיו אחראי גם לשלם לעובדים את החובות שצברה החברה כלפיהם, לרבות שכר עבודה, זכויות סוציאליות שונות ופיצויי פיטורין. לעובדי החברה קיימת עדיפות בכל הנוגע לקבלת כספים. כלומר, תחילה יועברו אליהם התשלומים השונים ורק לאחר מכן שאר הנושים יזכו לפרוע את חובם.


זכויות עובדים בפירוק חברה בביטוח הלאומי: מה ניתן לעשות במקרה של הלנת שכר בעקבות פירוק החברה?


לא פעם חל עיכוב של ממש בתשלום המשכורות ופיצויי הפיטורין לעובדים במסגרת הליך פירוק החברה, למרות הקדימות הניתנת להם על פני נושים אחרים של החברה. אף שבאופן עקרוני, במקרה של הלנת שכר מגיעים לעובדים פיצויים עבור אי קבלת השכר, המפרק מוסמך לבטל את חובת תשלום הפיצויים מהחברה אך לקבוע כי נוסף על השכר שישולם, יועברו לעובדים גם הריבית והפרשי ההצמדה שהתווספו לשכר.


נוסף על כך, עובדים שמעסיקיהם נכנסו להליך פשיטת רגל או להליך פירוק, יכולים לפנות למוסד לביטוח לאומי לקבלת הסכומים שמגיעים להם, הן עבור שכר עבודה, הן עבור הפרשת לפנסיה, קופות גמל וביטוח מנהלים, והן עבור פיצויי פיטורין, דמי הודעה מוקדמת וזכויות סוציאליות שונות כגון דמי חופשה ומחלה, דמי הבראה ועוד.


פיצויי הפיטורין נקבעים על פי מועד צו הפירוק או פשיטת רגל. כדי לפנות לביטוח הלאומי, יש להציג במסגרת התביעה את צו הפירוק או הצו המאשר את הליך פשיטת הרגל. אם החברה יכולה לשלם את חובותיה לעובדים באמצעות מימוש נכסיה, אין צורך לפנות לביטוח הלאומי, אשר למעשה משלם את חובות המעסיק רק אם אין באפשרותו לשלם את הסכומים הללו.


מה צריך להוכיח כדי לקבל את שכר העבודה מהחברה שנמצאת בהליך פירוק לפני יתר הנושים?


כאשר חברה נכנסת לפירוק, כל אדם או עסק אשר מעוניין לקבל את כספו מהחברה צריך להגיש תביעת חוב, כאשר עובדים שכירים זכאים לקבל תחילה את חובם. לצורך קבלת התשלומים בדין קדימה, על העובדים להוכיח כי עבדו כשכירים וכי התקיימו יחסי עבודה בינם לבין המעסיק. כלומר, שלא הועסקו על בסיס פרילנס או באמצעות חברת כוח אדם.


לא תמיד עבודה תמורת חשבונית או עבור שכר שעתי או אפילו חוזה בין העובד למעסיק שלפיו הוא מוגדר כעובד עצמאי מהווים הוכחה לכך שלא מדובר בעובד שכיר. כדי לקבוע האם התקיימו יחסי עובד מעביד, ייבחנו יחסי העבודה האמיתיים בין הצדדים ואופן השתלבותו של העובד בעסק.


כמו כן ייבחן האם לאחר פיטוריו, קיים העובד קשרים עסקיים נוספים או מקבילים שיכולים להעיד על עבודה במתכונת פרילנס, או שלא הייתה לו עוד כל עובדה נוספת.

 

יש לך שאלה?

פורום הלנת שכר - זכויות עובדים בפירוק או סגירת עסק / חברה


מכל מקום, גם כאשר מתברר שחברה עומדת לפני הליך פירוק, ועתידם של העובדים אינו ברור, חשוב לזכור כי קיימות לעובדים זכויות כלכליות רבות, הם זכאים לקבל את הכספים המגיעים להם לפני נושים אחרים של העסק ואף יכולים לקבל את הכספים מהמוסד לביטוח לאומי. כדאי לקבל ייעוץ מקיף כדי להבין כיצד ניתן לקצר את התהליכים עד לקבלת הכספים ואיך ניתן לממש את מלוא הזכויות באפיקים השונים.