המוסד לביטוח לאומי עוסק בין היתר בביטוח תעסוקתי והבטחת הכנסה והענקת גמלאות וקצבאות לזכאים. כולל: סיוע לנפגעי תאונות עבודה, תשלום דמי אבטלה, גמלת ילד נכה, קצבת שירותים מיוחדים, קצבת ניידות, קצבת אזרח ותיק, גמלת סיעוד, קצבת שאירים ועוד.

 

הוועדה הרפואית של ביטוח לאומי

 

כדי לקבל תגמולים וקצבאות שונות מביטוח לאומי עקב תאונת עבודה, תאונת דרכים או מחלת מקצוע, יש לעבור בשלב ראשוני בוועדה הרפואית. הוועדה קובעת על פי בדיקות רפואיות קודמות ועל סמך התלונות והטיעונים של הנפגע, האם הוא זכאי לתשלומים ובהתאם לאחוזי הנכות נקבע גובה הפיצויים והסיוע הנחוץ.

 

מדובר במפגש קצר שאורך דקות ספורות, אשר קובע את דרגת הנכות ובהתאם לכך את סכום דמי הפגיעה, הפיצויים או הקצבאות. על כן חשוב להתכונן היטב, להכין מראש את כל המסמכים הרפואיים הרלוונטיים, להצטייד בתעודה מזהה, לרשום על דף את התלונות בדיוק רב, להגיע במועד הזימון ולהיות ענייניים ומתומצתים ככל הניתן.

 

הוועדה מורכבת מרופא מומחה או מספר רופאים מומחים ומזכיר מטעם ביטוח לאומי. המזכיר מופקד על תקינות מהלך הוועדה ואחראי על תיעוד ורישום הפגישה. הרופא בוחן את המסמכים הרפואיים, מקשיב לטיעונים ומחליט האם יש צורך בביצוע בדיקה גופנית, או שאפשר לקבוע את אחוזי הנכות ללא בדיקה נוספת.

 

בסיום הפגישה, הוועדה מסכמת את הדיון וקובעת את דרגת הנכות. בהמשך נשלחת הודעה בדואר הכוללת את הפרוטוקול וההחלטה שהתקבלה. אדם שאינו מרוצה או אינו מסכים עם ההחלטה רשאי לערער על התוצאות ודרגות הנכות לוועדת ערר.

 

זכאות לקצבת אזרח ותיק

 

קצבת אזרח ותיק משולמת לתושבי ישראל על ידי ביטוח לאומי, לגברים מגיל 70 ולנשים מגיל 65 והלאה. קצבת זקנה חודשית מורכבת מקצבה בסיסית ומתוספות המותנות במספר השנים שבהן מקבל הקצבה היה מבוטח ובמספר בני משפחה החיים עמו.

 

תוספת השלמת הכנסה משולמת מגיל הפרישה לזכאים בהתקיים תנאי זכאות נוספים, בגיל 67 לגברים וגיל 62 לנשים, זאת על פי גובה ההכנסות, לפני גיל הזכאות המוחלט, שבו קבלת הקצבה אינה תלויה בשאר ההכנסות.

 

לקראת הגעה לגיל הפרישה, שולח ביטוח לאומי מכתב המיידע את הזכאים לגבי הקצבה המגיעה להם. טופס התביעה לקבלת קצבת זקנה נשלח אוטומטית לביתם של הזכאים, בהתאם לכתובת שמופיעה במשרד הפנים.

 

כדי לקבל קצבת אזרח ותיק, יש להגיש כחודש לפני ההגעה לגיל המזכה, תביעה לסניף ביטוח לאומי הקרוב למקום המגורים של המבוטח. ניתן להגיש את הטופס בדואר, בפקס, בתיבת השירות של הסניף, או באופן מקוון באתר האינטרנט של ביטוח לאומי. אל טופס התביעה יש לצרף אישורים על ההכנסות, כולל: תלוש משכורת, חוזה שכירות, ריבית או דיבידנד וכל מקור הכנסה נוסף. אישה נשואה נדרשת לצרף אישורים על תקופות עבודה מגיל 18, או משנת עלייתה ועד למועד הגשת התביעה.

 

גמלת סיעוד מביטוח לאומי

 

אנשים שהגיעו לגיל פרישה, וזקוקים לסיוע בפעולות יומיומיות או להשגחה בבית יכולים להגיש תביעה לגמלת סיעוד. לצורך קביעת זכאות לגמלה יש לעבור בדיקת תפקוד, הכוללת בחינת ביצוע פעולות יומיומיות, כמו: הלבשה, רחצה, אכילה, ואף יש לעמוד במבחן הכנסות.

 

יש לך שאלה?

פורום ועדה רפואית

 

גמלה קבועה משולמת בהתאם למידת תלותו של המבוטח בזולת או דרגת ההשגחה שהוא זקוק לה, גמלת סיעוד ברמה א' היא גמלה הנמוכה ביותר בשיעור של 91%, אשר מקנה 9.75 שעות שבועיות של מטפל אישי. גמלת סיעוד רמה ב' מקנה 16 שעות טיפול שבועיות, וגמלת סיעוד רמה ג' היא הגמלה הגבוה ביותר, ששוויה 18 שעות טיפול שבועיות. במקרה של החמרה במצב התפקודי, ניתן לבקש בדיקה מחדש לצורך הגדלת שיעור זכאות, באמצעות טופס תביעה לבדיקה מחדש של זכאי.