האפשרות לעבוד מספר שנים בחו"ל עבור חברה ישראלית או בינלאומית קוסמת לישראלים רבים. בכל שנה יוצאות אלפי משפחות ישראליות לרילוקיישן בכל רחבי הגלובוס בעקבות הפרנסה ובתקווה להגשים את החלום, לחוות תרבות אחרת ושונה ולזכות בהכנסות גבוהות, בהטבות סוציאליות שונות ובתנאי מחיה טובים ומשופרים.


כמובן, המעבר למדינה זרה כרוך גם בקשיים רבים, ודורש טיפול בנושאים רבים כגון השגת ויזת עבודה, איתור מקום מגורים, מציאת מסגרות לילדים ותעסוקה לבן הזוג וכדומה. נוסף על כך, חשוב להבין מראש מהם היבטי המיסוי וכיצד הם יכולים להשליך על גובה הרווחים והתשלומים השונים הן בישראל והן במדינה הזרה שאליה עוברים למשפר שנים.


האם תושבי ישראל נדרשים לשלם מס הכנסה וביטוח לאומי גם כאשר הם עובדים ומתגוררים בחו"ל?


מס ההכנסה ודמי הביטוח הלאומי הם תשלומי חובה עבור כל ישראלי, כאשר גובה התשלום מבוסס על גובה ההכנסות השנתיות. שיטת המיסוי היא פרסונלית, ולכן כל תושב ישראלי חייב לדווח ולשלם מסים על מלוא הכנסותיו, גם ההכנסות שיצר בחו"ל וגם ההכנסות שהפיק בישראל. כל עוד אדם נחשב לתושב ישראל על פי הגדרות רשויות המיסוי, עליו להמשיך ולשלם מס הכנסה וביטוח לאומי בישראל, גם אם הוא מתגורר ומועסק במדינה אחרת.


עם זאת, ישראל חתומה על אמנות מס עם רבות ממדינות העולם, ומרבית המדינות המפותחות אשר אליהן עוברים ישראלים למשך מספר שנים לצורך עבודה. אמנות אלו נועדו בין היתר למנוע מצבים של תשלום כפל מס בשתי המדינות. כאשר הרילוקיישן מתבצע למדינה שאינה חתומה על אמנת מס עם ישראל, שתי המדינות ידרשו תשלום מס עבור ההכנסות. כמו כן, ישנן אמנות שונות לביטוח הלאומי ולמס הכנסה, וחשוב לשים לב לעובדה זו.


בכל הקשור לתשלום מס הכנסה, המס אשר משולם במדינה שבה עובד ומתגורר תושב ישראל יקוזז מתשלום המס שעליו לשלם בישראל. ואולם, מבחינה כלכלית, לעתים משתלם לנתק את התושבות מישראל כדי לא לשלם כלל מס הכנסה בארץ.


האם ישראלי שעובד ומתגורר במדינה זרה עדיין נחשב תושב ישראל לצורך מס?


כדי לקבוע האם אדם נותר תושב ישראל או לא, מתבצעת הערכת מרכז החיים שלו והיכן הוא מתגורר, וזאת בין היתר על פי מספר הימים שבהם שהה בישראל. מעבר למקום שבו הוא מתגורר בפועל, רשות המסים תבחן האם הוא מחזיק בבית בישראל, היכן חשבונות הבנק שלו, היכן הוא בוחר לבצע השקעות ועוד. לעתים, גם אם על פי חוקי המס הישראליים אדם נחשב תושב ישראל, הוא לא ייחשב תושב ישראל לפי אמנת המס.


מבחינת ביטוח לאומי, תושב ישראל ברילוקיישן יכול להמשיך ולשלם סכום חודשי מינימלי לביטוח הלאומי כדי לשמור על זכויותיו בישראל, או שיוגדר כי אינו תושב לצורך ביטוח הלאומי. ואולם, חשוב לדעת כי כאשר מנתקים תושבות לעניין הביטוח הלאומי, הזכאות לקבלת שירותי רפואה בישראל תינתן רק בתום תקופת המתנה שיכולה להגיע עד חצי שנה.


מהם הקריטריונים לאי תשלום מס בישראל בעקבות רילוקיישן?


לאחרונה פורסמה החלטת מיסוי מקדמית, אשר קובעת כי ישראלי אשר עובד בחו"ל במדינה החתומה על אמנה עם ישראל, ייחשב לתושב חוץ בכל הנוגע לתשלום המס. זאת כל עוד עבד והתגורר במדינה הזרה במשך שלוש שנים לכל הפחות, ובני משפחתו התגוררו עמו באותה מדינה במשך 30 חודשים לכל הפחות.


בעוד בעבר ניתן היה לשהות בישראל עד תקופה של 65 ימים כדי לשמור על הגדרת תושב חוץ ולהימנע מתשלום מס הכנסה בישראל, החלטת המיסוי קובעת כי כעת ניתן לשהות במשך תקופה של 75 ימים בישראל.

 

יש לך שאלה?

פורום מיסוי בינלאומי | גילוי מרצון | העברת כספים מחו"ל | רילוקיישן


אם בתוך שישה חודשים מהמועד שבו עבר הישראלי להתגורר בחו"ל, יש לו בית באותה מדינה אך אין לו בית בישראל, ניתוק התושבות ייחשב מהמועד שבו הוא נחשב לתושב אותה מדינה, או מהמועד שבו עברו לאותה מדינה בני משפחתו. במקרה שיש לו בית בישראל, מועד הניתוק מהארץ ייקבע כעבור שנה מהמועד שבו עבר להתגורר במדינה הזרה, או קרובי משפחתו, לפי המועד המאוחר מהם.