הרכב של שלושה שופטים בבית המשפט המחוזי מרכז-לוד דן בערעורם של סבים אשר חויבו להשתתף במזונות עבור ארבעת נכדיהם הקטנים, לאחר שבנם התגרש. במסגרת פסק הדין שניתן בבית המשפט לענייני משפחה בפתח תקווה, חויבו הוריו של האב לשלם 1,200 שקלים בחודש, ונוסף על כך לשלם 250 שקלים לכל ילד פעמיים בשנה לצורך רכישת בגדים בראש השנה ובפסח.


בית המשפט המחוזי הותיר את מרבית קביעותיו של פסק הדין הקודם על כנן, והחליט לבטל את חיובם של הסבא והסבתא בתשלומי רכישת הבגדים בלבד, וכן להפחית 200 שקלים מהתשלום החודשי. בנסיבות העניין ולאור קבלת הערעור שהוגש באופן שולי בלבד, הוחלט שלא להוציא צו לחיוב מי מהצדדים בהוצאות המשפט.


האב אינו מסוגל לשלם מזונות לילדים בשל מצב נפשי קשה


ארבעת הילדים נולדו במשך עשר שנות הנישואין של הוריהם, לפני שהתגרשו. ככל הנראה, הרקע לפרידתם היה התדרדרות ניכרת במצבו הנפשי של האב עם השנים, שבסופו של דבר הביאה לכך שאינו מסוגל לעבוד, וכיום הוא מתקיים אך ורק מקצבת נכות מהביטוח הלאומי.


לאחר שהאם הגישה תביעה לחיוב האב בתשלום מזונות הילדים, הם חתמו על הסכם גירושין אשר קיבל אישור ותוקף של פסק דין בבית המשפט. במסגרת הסכם הגירושין נקבעו ביניהם הסכמות גם בנושא המזונות עבור ארבעת ילדיהם, אשר כוללות העברת תשלומים חודשיים על ידי האב בסכום של 4,500 שקלים.


כמו כן נקבע כי קצבת הילדים תועבר על ידי המוסד לביטוח לאומי לידי האם, נוסף על תשלומי המזונות. האב ויתר על זכויותיו בדירת המגורים לצורכי דיור הילדים, ונקבע כי יישא גם במחצית תשלומים עבור החינוך.


ואולם, לאור מצבו הנפשי החמור של האב והעובדה שהפסיק לשלם לה את המזונות על פי הסכם הגירושין, הגישה האם תביעה לחיוב מזונותיו כנגד הוריו. האם שטענה כי מצבה הכלכלי אינו טוב דרשה שהסבים יעבירו לה את דמי המזונות כפי שבנם מחויב.


הסבים עצמם טענו כי האם מקבלת את קצבת הנכות וקצבת התלויים המגיעות לאב ישירות מהמוסד לביטוח לאומי, ואף משתכרת מספיק כדי לשאת בהוצאות הילדים, כך שחיוב המזונות למעשה מכוסה.


הסבים דרשו שהאם תמכור את דירת המגורים כדי לעמוד בהוצאות גידול הילדים


בית המשפט לענייני משפחה קבע כי נטל גידול ארבעת הילדים, בשל מצבו של האב, נופל על כתפיה של האם במלואו. כמו כן קבע כי דמי המזונות שנקבעו בהסכם הגירושין הם מינימליים, וכי הסבים משני הצדדים נדרשים לסייע מבחינה כלכלית. בסופו של דבר קבע כי הוריו של האב יישאו כאמור בתשלום 1,200 שקלים מדי חודש עבור ארבעת הנכדים, וכן ברכישת בגדים בסך של 250 שקלים לכל ילד פעמיים בשנה.


במסגרת הערעור טענו הסבים שוב כי חיוב המזונות משולם לידי האם במלואו על ידי המוסד לביטוח לאומי, אשר מעביר לה את הקצבאות המיועדות לאב. כמו כן טענו כי יכולתה הכלכלית של האם גבוהה מכפי שנפסק, וכי בית המשפט אף התעלם מכך שהיא מחזיקה בדירה אשר יכולה לספק את המזונות.


במסגרת הדיון קבעו השופטים כי לא מצאו עילה להתערב בקביעותיו של פסק הדין הקודם, בכל הנוגע לגובה ההכנסות של האב, האם או הסבים. כפי שנקבע שם, משכורתה של האם אינה גבוהה ועומדת על סכום של כ-4,500 שקלים, האב אינו מסוגל להשתכר כלל ואילו הוריו מרוויחים מדי חודש כ-17 אלף שקלים. כמו כן נקבע כי האם נזקקת לעזרה כלכלית שוטפת מהוריה כדי לכלכל את עצמה ואת ילדיה.


השופטים בחנו את צורכי הילדים מעבר לסכום המזונות הבסיסי, אשר הוכח כי האם מקבלת על ידי הביטוח הלאומי מכספי הקצבאות אשר מגיעות לאב, לרבות הוצאות חינוך, חוג לכל ילד, הוצאות על קייטנות בקיץ והשתתפות בתנועת נוער עבור כל ילד, שיעורים פרטיים, הוצאות חינוך מיוחדות והוצאות רפואיות חריגות לרבות טיפולים נפשיים או טיפולים בלקויות למידה.


מדובר בהוצאות הכרחיות אשר כוללות הוצאות עבור רפואה וחינוך, הדגישו השופטים, אשר הגיעו למסקנה כי ההורים אינם יכולים לעמוד בהם. על כן מרבית טענותיהם של המערערים לא התקבלו, והשופטים אף השמיעו ביקורת על דרישתם של הסבים כי האם תמכור את הדירה ותשכור דירה חלופית.

 

יש לך שאלה?

פורום תביעת מזונות - הערך סיכוייך!


על פי החישוב החדש שנעשה, הוחלט כי הסבים יעבירו לאם 1,000 שקלים מדי חודש עבור ארבעת נכדיהם, במקום 1,200 השקלים שנקבעו בפסק הדין הקודם. כמו כן בוטל חיובם ברכישת בגדים לנכדים פעמיים בשנה.


עמ"ש 20319-03-17