חוזה העסקה אישי הוא אחד מההסכמים הנפוצים ביותר במקומות העבודה בישראל. במרבית מקומות העבודה הפרטיים, מערכת היחסים שבין העובדים והמעסיקים תוסדר באמצעות חוזה עבודה אישי. בדרך כלל חותמים על החוזה כאשר מתחילים לעבוד במקום חדש, אולם פעמים רבות העובדים לא משקיעים את תשומת הלב הדרושה, או שחסר להם הידע הנדרש כדי להבין בדיוק על מה הם חותמים, והאם כל זכויותיהם נשמרות.


באופן עקרוני, החוזה האישי שנחתם בין העובד והמעסיק, נועד הן להגן על שני הצדדים והן להסדיר את מסגרת העבודה ויחסי העבודה ביניהם. ישנם סעיפים שיופיעו בכל חוזה עבודה אישי, וישנם סעיפים שיותאמו באופן ספציפי למקום העבודה, לסוג התפקיד וכדומה. במקרה שייווצרו בין הצדדים סכסוכים בעתיד, הם יוכלו למנוע מצבים של אי בהירות באמצעות חוזה שמנוסח באופן מפורט וברור.


האם חובה לחתום על חוזה עבודה אישי במקום העבודה?


אמנם חובתו של המעסיק להודיע לכל עובד חדש מהם תנאי העסקתו וזאת בתוך חודש ימים ממועד תחילת העבודה, בהתאם לחוק הודעה לעובד, אולם אין חוק שמחייב את הצדדים לחתום על חוזה העסקה. עם זאת, המעסיק מחויב לפרט לעובד על פי חוק מה יהיה שכרו, מהן שעות העבודה, מהו השכר עבור שעות נוספות, מהן ההטבות הסוציאליות המגיעות לו ועוד.


לפני שחותמים על החוזה, חשוב לדעת כי זכויות רבות של עובדים מוסדרות במגוון חוקי העבודה שחוקקו כדי להגן על זכויות אלו. קיומו של חוזה עבודה אישי עם המעסיק אינו יכול לבטל או למחוק אף אחת מהזכויות הללו, לרבות כאשר הזכויות מוקנות לעובד מכוח צו הרחבה או הסכם קיבוצי.


עם זאת, החוזה בהחלט יכול להרחיב את זכויותיו של העובד, להוסיף זכויות נוספות ולהבהיר מהם תנאי העבודה. למעשה, כאשר מדובר במקום עבודה אשר חל בו הסכם עבודה או צו הרחבה, לחוזה העבודה האישי ניתן משקל מופחת.


אחרי שחותמים על החוזה, הצדדים למעשה מחויבים לפעול על פי ההסכמות שנקבעו ביניהם. כדי לשנות את החוזה או אחד מסעיפיו, נדרשת הסכמה של שני הצדדים. אמנם עדיף שהחוזה יעלה על הכתב וייחתם על ידי העובד והמעסיק, אולם גם הסכמה בין הצדדים בעל פה או באמצעות התנהגות מהווה למעשה תנאי מוסכם ביניהם, אשר לא ניתן יהיה לשנותו בהחלטת צד אחד.


אילו סעיפים נכללים בחוזה עבודה אישי ומהי משמעותם?


בכל חוזה עבודה אישי יכולים להיכלל סעיפים שונים אשר רלוונטיים למקום העבודה ותנאי העבודה הספציפיים. אך ישנם גם סעיפים שצריכים להופיע בכל חוזה עבודה, וכוללים את הגדרת שעות העבודה, השכר והתפקיד, לרבות היקף העבודה, אופי התפקיד, גובה המשכורת, אופן התשלום ומועד התשלום, כמה שכר יקבל העובד עבור שעות נוספות ועוד.


כמו כן, נהוג לקבוע במסגרת הסכם ההעסקה מהן הזכויות הנלוות לשכר, מעבר לזכויות הסוציאליות המינימליות שלהן זכאי העובד בהתאם לחוקי העבודה, צווי ההרחבה וההסכמים הקיבוציים, כגון משכורת 13, זכאות ליותר ימי חופשה וכדומה.


מצדו של המעסיק, הוא יכול להוסיף סעיפים שנועדו להגן עליו, כגון קביעת תקופת צינון בתום תקופת העבודה, שמירה על הסודות המסחריים של העסק, סעיף אי תחרות, דרישה לעבודה במשך פרק זמן מינימלי ועוד.


האם חוזה העבודה האישי מוגבל בזמן, ומהם התנאים לסיומו של החוזה?


ישנם חוזי עבודה אשר מפרטים את פרק הזמן שבו המעסיק מתחייב להעסיק את העובד החדש, או שקובעים תקופת ניסיון אשר בסופה ייקבע האם העובד ימשיך בתפקידו. כאשר החוזה מוגבל לתקופה מסוימת, יש לקבוע מה קורה בתום התקופה, האם ניתן להאריך את התקופה ומהי תקופת ההודעה המוקדמת במקרה שמחליטים שלא להאריך את החוזה.


כמו כן יפרט החוזה מה יקרה בסיום התפקיד, והאם העובד מחויב להעביר חפיפה לעובד אשר יחליפו.


החוזה יגדיר מהי תקופת ההודעה המוקדמת, או במילים אחרות, כמה זמן צריך להודיע מראש על התפטרות או פיטורין. לא ניתן לקבוע תקופת הודעה מוקדמת אשר קצרה יותר מהוראות החוק, אשר קובע תקופה שיכולה לנוע בין יום אחד ועד 30 ימים בהתאם לוותק שצבר העובד, אולם בהחלט ניתן לקבוע תקופת הודעה מוקדמת שתימשך יותר מכך.


הגדרות התפקיד, הגדרות השכר ושעות העבודה: מהם הסעיפים שחייבים להיכלל בחוזה?


ישנן הגדרות הכרחיות בכל חוזה עבודה אישי, כאשר במסגרת הגדרת תפקידו של העובד, יש לפרט אילו משימות עליו לבצע ובאיזו תדירות. סעיף שעות העבודה צריך לכלול את מספר השעות הבסיסי בעבודה אשר משליכות על חישוב שכר הבסיס של העובד. אם העובד יעבוד בפועל מעבר לשעות שנקבעו, מדובר בשעות נוספות שעליהן יקבל שכר בהתאם.


במסגרת הגדרת השכר, יש לפרט מהו גובה השכר לפני ניכויים, באיזה מועד הוא יתקבל, ומהן התוספות לשכר. כמו כן יש לפרט לכמה ימי חופשה זכאי העובד, כאשר המספר המינימלי קבוע בחוק ולא ניתן לקבוע מספר הקטן מכך, אולם אפשר לקבוע יותר ימי חופש בשנה. מלבד זאת יש לפרט כמה זמן מראש על העובד להודיע על יציאה לחופשה ולמי עליו להודיע.


נוסף על כך, יפורט מספר ימי המחלה שלהם זכאי העובד, כמה שכר מגיע לו בימי המחלה על פי דרישות החוק והאם הוא יכול לצבור ימי מחלה או חופשה.


סעיף נוסף שצריך להיכלל הוא גובה דמי הנסיעות. אם החוזה אינו מפרט זאת, אזי דמי הנסיעות שישולמו לעובד יהיו בהתאם לצו ההרחבה בעניין זה.


האם צריך לפרט את הזכאות לפיצויי פיטורין במסגרת חוזה עבודה אישי, ומהי משמעותו של סעיף 14?


לא בכל מקרה מפורטים זכאותו של העובד לפיצויי פיטורין או סכום הפיצויים שיקבל ובאילו תנאים. מכל מקום, זאת אחת מזכויות הבסיס של העובד בסיום יחסי העבודה. עם זאת, לפי חוק פיצויי פיטורין, מי שעבד במשך פחות משנה במקום העבודה או התפטר מיוזמתו, לא יהיה זכאי לקבל פיצויי פיטורין. גובה הפיצויים נקבע באופן עקרוני בהתאם לגובה המשכורת האחרונה ומספר שנות הוותק.


אם העובד חותם על סעיף 14 לחוק פיצויי פיטורין במסגרת חוזה העבודה, משמעות הדבר שיהיה זכאי לקבל פיצויים בין שהתפטר או בין שפוטר. אמנם היתרון הגלום בכך הוא שהעובד יקבל בכל מקרה פיצויים, אולם אם יפוטר - יקבל למעשה פחות כסף.


אילו סעיפים בחוזה עלולים להיות מנוגדים לחוקי העבודה ולכן אינם קבילים?


לעתים חותם העובד על סעיפים בחוזה אשר פוגעים בזכויותיו החוקיות. במקרה כזה, גם חתימתו של העובד אינה מחייבת אותו והוא יהיה זכאי לקבל את מלוא זכויותיו. למשל, במקרים שבהם החוזה מבטל או מפחית את זכויות העובד שנקבעו בהתאם לצו הרחבה או הסכם קיבוצי, מדובר בחוזה לא חוקי שאין לו תוקף. העובד אינו יכול להסכים בחתימתו על ויתור על זכויות אלו, ולוויתור כזה אין תוקף משפטי.


כמו כן, החוזה אינו יכול לפגוע בזכותו של העובד להתארגן במסגרת ועד, או לאסור על העובד לפנות לבית הדין לעבודה. מלבד זאת, אין תוקף משפטי לסעיפים אשר כוללים את השעות הנוספות בשכר הבסיס, אולם ניתן לקבוע סעיף נפרד לשעות נוספות גלובליות.

 

יש לך שאלה?

פורום חוזה עבודה


סעיף אי תחרות או סעיף המטיל מגבלות על חופש העיסוק של העובד אינו תקף באופן עקרוני, וזאת מלבד מקרים מיוחדים כגון כאשר מדובר בשימוש בסוד מסחרי, כאשר העובד מקבל תמורה עבור הגבלת עיסוקו ועוד. מכל מקום, הגבלת חופש העיסוק צריכה להיות מינימלית.