אישה כבת 65 המתגוררת בשכונת סילוואן בירושלים הגישה תביעה לפיצויים כנגד עיריית ירושלים, בטענה שהתרשלותה של הרשות המקומית באחזקת המדרגות הציבוריות המובילות לביתה, גרמה לכך שמעדה על המדרגות המשובשות ונגרמו לה נזקים בקרסול.


בית משפט השלום בירושלים קיבל את התביעה, וקבע כי העירייה אכן לא דאגה לתקן את המדרגות במשך פרק זמן ארוך, אף על פי שהתקבלו במוקד העירוני פניות ובקשות רבות לתיקון המפגע.


עם זאת ייחס בית המשפט אשם תורם בשיעור של 30% לאישה עצמה, מכיוון שמעדה על המדרגות מספר צעדים ממפתן ביתה, כך שהייתה אמורה להיות מודעת לשיבושים במדרגות ולנהוג ביתר זהירות.


בסופו של דבר ולאחר קיזוז סכום הפיצוי בשל חלקה של התובעת עצמה באחריות לתאונה, חויבה העירייה לשלם לה פיצויים בסכום של 15,400 שקלים, וכן לשאת בשכר טרחת עורכי הדין ובהוצאות המשפט בסך של 3,000 שקלים.


תושבי השכונה התלוננו בפני עיריית ירושלים על המדרגות המשובשות שנים רבות לפני התאונה


על פי טענתה של האישה, היא יצאה מביתה ומעדה על המדרגות בשל השברים והליקויים הקשים בהן. באופן יותר ספציפי, טענה כי רגלה נתקלה בשבר במדרגה, וזו הייתה הסיבה לתאונה.


היא צירפה לתביעתה תמונות של מקום התאונה, שבהן ניתן היה לראות מדרגות משובשות וישנות לרוחבה של סמטה צרה במדרון, המתעקלת בין בתי הרחוב. התמונות הראו כי אין מעקה, וכי הריצוף של המדרגות אינו אחיד, חלקו שבור, וכמו כן אין אחידות בגובה המדרגות.


מלבד זאת, צירפה האישה לתביעתה מכתב תלונה שנשלח לעיריית ירושלים כ-11 שנים לפני שנפלה במדרגות, שבו הלינו תושבי השכונה וועד ההורים בבית הספר השכונתי על מצבן הרעוע של המדרגות ועל הסכנה שהן מהוות לעוברים והשבים.


העירייה זימנה לעדות מטעמה עובד במוקד העירוני, אשר לטענתו מדי יום מטופלות כ-1,000 תלונות של תושבים במוקד. התלונות ממוינות ומועברות להמשך טיפול במחלקות העירייה השונות באופן ממוחשב. על פי התלונות שהגיעו למוקד הנוגעות לשכונת סילוואן, הגיעו תלונות רבות הנוגעות לשיבושים ומפגעים במדרגות ציבוריות. בכל התלונות נכתב כי הן טופלו או שהמפגעים יטופלו בהמשך.


התלונות שהתקבלו במוקד העירוני העלו את הרושם שלא ניתן להבין בקלות את מיקומן המדויק של המדרגות המדוברות


קושי של ממש עלה בניסיון להבין היכן בדיוק ממוקמות המדרגות הציבוריות המשובשות, כך שהשופטת הבינה מדוע התקשתה התובעת לתאר היכן בדיוק מעדה ונפצעה.


גם המפקח האזורי של העירייה העיד כי כאשר התבקש על ידי הרשות לאתר את המפגע, הוא נתקל בקשיים. בעדותו בבית המשפט אמר כי אכן ראה מדרגות הדורשות תיקון, והוא הפנה את הטיפול למחלקה הרלוונטית, אולם אינו יודע לומר בוודאות אם מדובר במדרגות שבהן נפלה התובעת. כלומר, הוא למעשה הודה שקיימות מדרגות ציבוריות בשכונה שיש לתקנן.


העירייה: התובעת לא הוכיחה כי נפלה במדרגות ציבוריות


אמנם הרשות המקומית הכחישה את טענת התביעה כי המדרגות שבהן נפלה האישה הן מדרגות ציבוריות הנמצאות באחריות העירייה, אולם היא לא הציגה כל ראיה לכך שמדובר במדרגות פרטיות. מנגד, התמונות שהציגה האישה ועדותה, הוכיחו כי מדובר במדרגות ציבוריות אשר עוברות בין בתים רבים.


כמו כן, אף על פי שנכתב בכל התלונות במוקד העירוני כי הן טופלו או כי לא נמצא מפגע, קבעה השופטת כי המדרגות למעשה לא תוקנו באופן מספק עד עצם היום הזה.


השופטת הזכירה כי חלה חובה חוקית על עירייה או רשות מקומית לוודא שהשטחים הציבוריים בתחום אחריותה, לרבות כבישים, מדרגות או מדרגות ציבוריות, נקיים ממפגעים ומתוחזקים בצורה שמונעת סיכונים מהעוברים והשבים.


מאחר שהבעיה במדרגות המדוברות לא טופלה עדיין, אף על פי שיש לבצע בהן תיקון יסודי, קבעה השופטת כי קיים כשל משמעותי מצדה של העירייה, וכי היא התרשלה. לכן נקבע כי היא אחראית לנזקי הגוף שנגרמו לתובעת.


עם זאת, השופטת התייחסה לכך שהתובעת נפלה ממש קרוב למפתן ביתה, במקום שהיא מכירה ועוברת בו באופן יומיומי. כלומר, היה עליה להיזהר במדרגות מכיוון שידעה כי הן משובשות. לכן היא הטילה עליה אשם תורם בשיעור 30% לקרות התאונה.

 

יש לך שאלה?

פורום תאונות כלליות - בבית, ברחוב, שטח ציבורי, מתקני ספורט, פיצויים ועוד


סכום הפיצויים נקבע בין היתר גם על בסיס הנזק שנגרם לה, אשר כלל נקע בקרסול, קיבוע בגבס וטיפולי פיזיותרפיה. מסכום הפיצויים שהגיע ל-22 אלף שקלים, הופחת שיעור האשם התורם של התובעת עצמה, כך שלבסוף חויבה הרשות המקומית לשלם לה פיצויים בסך של 15,400 שקלים, וכן לשלם לה את שכר הטרחה עבור עורכי הדין בסכום של 3,000 שקלים.


ת"א 55491-06-14