נהיגה במהירות מופרזת היא עבירה שמוגדרת כחמורה בחוקי התעבורה, וזאת בשל הסיכון המוגבר לתאונות דרכים קטלניות. היא אחת מעבירות התעבורה הנפוצות היותר בישראל, הן מבחינת ביצוע העבירה על ידי נהגים רבים והן מבחינת אכיפת החוק על ידי המשטרה ובתי המשפט.


דוחות רבים מחולקים בגין נהיגה במהירות העולה על המהירות המותרת בדרכים עירוניות ובינעירוניות, ולא פעם מתנהלים משפטים כנגד נהגים שביצעו עבירת מהירות בבתי המשפט לתעבורה. מלבד הקנס הכספי, נהיגה במהירות מופרזת עלולה להוביל לרישום נקודות לחובתו של הנהג ואף לפסילת רישיון הנהיגה לתקופות שונות, בהתאם לחומרת העבירה.


מהי המהירות המותרת בחוק, וכיצד המשטרה אוכפת עבירות מהירות?


על פי תקנות התעבורה, מהירות נסיעה העולה על 50 קמ"ש בכביש עירוני מהווה מהירות מופרזת, מלבד מקרים שבהם יש שלט המאפשר נסיעה במהירות גבוהה יותר. כאשר מדובר בדרך בינעירונית, מלבד מקרים שבהם קיימים שלטים עם הוראות אחרות, אסור לנסוע במהירות העולה על 80 קמ"ש בכביש ללא גדר הפרדה, או 90 קמ"ש בכביש עם גדר הפרדה.


כאשר מדובר בכביש מהיר, ניתן לנסוע במהירות שלא עולה על 110 קמ"ש. כאשר ישנם שלטים עם הוראות אחרות - ניתן לנהוג במהירות המותרת על פי השילוט.


עבירות המהירות נאכפות על ידי המשטרה באמצעות מכשירים שונים - מד מהירות לייזר (ממל"ז), מד מהירות אלקטרוני לרכב מולטי-נובה (ממא"ל) ומכשיר הדבורה. כמו כן מוצבות מצלמות מהירות בצדי הדרכים אשר מתעדות רכבים הנוסעים במהירות גבוהה, ובמקרים אלה תישלח הודעת הקנס ישירות אל ביתו של הנהג באמצעות הדואר.


מהם העונשים הניתנים עקב נהיגה במהירות העולה על המהירות המותרת בכביש עירוני?


תחילה חשוב להבהיר כי הענישה הוחרפה החל בשנת 2017, אז החליטה ועדת הכלכלה בכנסת להחמיר את הענישה בכל הנוגע לעבירות מהירות מופרזת מבחינת גובה הקנס. כך, נהיגה בדרך עירונית הגבוהה ב-31 ועד 40 קמ"ש מהמהירות המותרת בחוק, עלולה לגרור קנס בסכום של 1,500 שקלים. נהיגה בכביש בינעירוני במהירות העולה על 41 ועד 50 קמ"ש מהמהירות המקסימלית המותרת, תוביל גם היא לתשלום קנס במדרגה החדשה שנקבעה בסך של 1,500 שקלים.


באופן כללי, חומרת העונשים שיוטלו בגין עבירות מהירות מופרזת תהיה תלויה בחומרת העבירה, ובהתאם לנסיבות המקרה הספציפי שבהן היא בוצעה. הענישה משתנה גם על פי מיקום ביצוע העבירה - האם היא בוצעה בכביש עירוני או בכביש בינעירוני.


כאשר מדובר במקרה של נהיגה בכביש עירוני במהירות העולה על המהירות המותרת של לא יותר מ-20 קמ"ש מהמותר, יוטל דוח כספי בסכום של 250 שקלים. גובה הקנס גדל ככל שהמהירות עולה על המהירות המותרת. כאשר מדובר במהירות של 21 ועד 30 קמ"ש מעבר למהירות המותרת, גובה הקנס יהיה 750 שקלים.


בכל מקרה ניתנת אפשרות לכל נהג שקיבל קנס על נהיגה במהירות מופרזת לכפור באשמה ולבקש להגיע למשפט בבית משפט לתעבורה. כמו כן, כתב אישום בגין נהיגה במהירות מופרזת יוגש כנגד נהג שנסע במהירות הגבוהה ביותר מ-40 קמ"ש מהמהירות שמאפשר החוק. במקרה של עבירת מהירות חמורה, בסמכותו של קצין המשטרה לפסול את הרישיון לחודש ימים בפסילה מנהלית.


נוסף על כך, כאשר מדובר בעבירת מהירות בדרך עירונית של בין 21 ועד 30 קמ"ש מעל המותר, יירשמו לחובתו של הנהג שמונה נקודות. מהירות העולה על 30 קמ"ש מהמותר תגרור רישום של עשר נקודות.


האם הענישה שונה בגין עבירות מהירות בכביש בינעירוני?


הענישה שונה במקצת כשמדובר בכביש בינעירוני, וזאת מכיוון שהמהירות המותרת בדרכים בינעירוניות גבוהה יותר. נהיגה במהירות העולה על המהירות המותרת של עד 25 קמ"ש, תוביל לתשלום קנס בסכום 250 שקלים. בעבירת מהירות של בין 26 ועד 40 קמ"ש מעבר למהירות שמאפשר החוק, הקנס יתפח לסך של 750 שקלים. אם המהירות גבוהה יותר ועד 50 קמ"ש מעבר למהירות המותרת, הקנס שיוטל יהיה בסכום של 1,500 שקלים.


כתב אישום יוגש כנגד נהג שביצע עבירת מהירות העולה על 50 קמ"ש מעבר למהירות שמתיר החוק, וכן רישיון הנהיגה שלו יכול להיפסל במסגרת פסילה מנהלית על ידי קצין משטרה לתקופה של חודש ימים.


מלבד זאת, שמונה נקודות יירשמו לנהג שביצע עבירת מהירות העולה על 25 ועד 40 קמ"ש, ועשר נקודות יירשמו במשרד הרישוי למי שנסע במהירות העולה על 40 קמ"ש מהמותר על פי חוק.


נהג שצבר יותר מ-12 נקודות חשוף להגבלות וסנקציות שונות, לרבות החובה להתייצב בקורס נהיגה מונעת. 36 נקודות יובילו לפסילה אוטומטית של הרישיון למשך פרק זמן של 90 יום.


מי שמוגש נגדו כתב אישום בגין עבירת מהירות חמורה, חשוף לעונשים רבים ומגוונים הכוללים שלילת רישיון הנהיגה, פסילה על תנאי, קנסות גבוהים, התחייבות כספית להימנע מעבירות תנועה נוספות, ובנסיבות חריגות אף מאסר על תנאי ומאסר בפועל.


באילו מקרים עדיף לשלם את הקנס, ומתי כדאי להגיש בקשה להישפט?


כאשר מתקבל דוח על נהיגה במהירות העולה על המהירות המותרת, הנהג יכול לבחור האם לשלם את הדוח או להגיש בקשה להגיע למשפט. חשוב להבין שתשלום הקנס כמוהו כהודאה בביצוע עבירת המהירות.


כאשר מדובר בקנס המהווה זימון לבית המשפט, בכל מקרה יתנהל דיון בבית המשפט לתעבורה ושם תיקבע אשמתו או חפותו של הנהג, או לחלופין תיקבע ענישה במסגרת הסדר טיעון. כאשר מדובר על אישום בגין עבירת מהירות חמורה, נהג אשר רישיונו נפסל עוד לפני המשפט ל-30 ימים בפסילה מנהלית, רשאי להגיש בקשה לבית המשפט לביטול פסילת הרישיון המנהלית.


ההחלטה האם לשלם את הקנס או לבקש להישפט תלויה בנסיבות של כל מקרה ומקרה, לרבות מידת המהירות שעברה את המהירות המותרת, והאופן שבו נמדדה העבירה.


במקרים שבהם מדובר במצלמת מהירות, יש אפשרות להמיר את הקנס הכספי באזהרה בלבד, וזאת אם מדובר בעבירה לא חמורה ובנהג ללא עבר תעבורתי. ניתן אף לפעול לביטול הקנס אם אפשר להוכיח עילה מוצדקת לביטולו, למשל כאשר אין ודאות לגבי הרכב המצולם.


כאשר מדובר במהירות שנמדדה על ידי אחד ממכשירי המדידה של המשטרה כגון צילום לייזר או מכשיר דבורה, ניתן לערער על אמינות המדידה או על פגמים בעבודת המשטרה כדי לנסות ולבטל את הדוח.


באילו נסיבות ניתן להקל את הענישה בגין עבירות מהירות?


גם במקרים של עבירות מהירות חמורות כאשר הנהג מועמד לדין ומורשע בבית המשפט, חומרת הענישה תלויה במרכיבים רבים כגון העבר התעבורתי שלו, כמה שנים כבר יש לו רישיון ועוד. מלבד זאת ישנן נסיבות מקלות להמתקת העונש, כגון מצב חירום שהצדיק נסיעה במהירות מופרזת, כאשר פרנסתו של הנהג תלויה באפשרות שלו לנהוג, כאשר מדובר בעבירת תנועה ראשונה וכדומה.


בכל מקרה חשוב לזכור כי כל נהג שקיבל קנס או זומן למשפט עקב אישום בגין מהירות מופרזת, רשאי לכפור באשמתו ולערער על הקביעה כי נהג במהירות העולה על המהירות המותרת בחוק.

 

יש לך שאלה?

פורום מהירות מופרזת | תאונות קטלניות ותאונות פגע וברח


ניתן לערער על מהימנות ואמינות מכשירי המדידה, על האופן שבו נמדדה המהירות על ידי השוטרים, לבחון האם גורמים מפריעים כגון אנטנות סלולריות היו יכולים לשבש את המדידה, האם הדוח מולא כראוי על ידי השוטרים ועוד.