ד"ר רון אבני, מאוניברסיטת בן גוריון, ציין זה מכבר כי רעש אדמה חמור בישראל הוא רק עניין של זמן, והמליץ על היערכות מוגברת בכדי למנוע אפשרות של נזקים בקנה מידה עצום בהמשך.

 

מומחים רבים גם הם מצטרפים לטענה הזו ויחד עמם גורמים ממשלתיים מזהירים כי רעידת אדמה חזקה עומדת לפקוד את ארצנו ללא מועד מוגדר, וכי ההיערכות לכך הינה קריטית. בהתאם לזאת, הוקמה תכנית מתאר ארצית לחיזוק מבנים מפני רעידות אדמה הקרויה תמ"א 38.

 

סטטיסטית פעם במאה שנים פוקד את השבר הסורי אפריקני רעש אדמה ברמה הרסנית של מעל 6 דרגות בסולם ריכטר. כמו כן, ניתן לראות כי לאחרונה ישראל חוותה רעידות אדמה חזקות יותר מבעבר דבר המצביע על הצורך העז בהיערכות עתידית מהירה ביותר.

 

למעשה, תוכנית תמ"א 38 אמורה לטפל באותם מבנים אשר אינם עומדים על פי התקן הישראלי 413 ועלולים להיפגע בעת רעידת אדמה חזקה מהרגיל, רובם נבנו לפני שנת 1980. את התכנית יזמה המועצה הישראלית לתכנון ובנייה ואושרה בשנת 2005 על ידי ממשלת ישראל.
באחריותם של בעלי הדירות לדאוג לחיזוק המבנים אך נראה כי התכנית מתעכבת ביציאתה לפועל בהיקף הנרחב והנדרש, בשל העובדה כי עד 2008 לא התקיים תמריץ כלכלי מספק, הביורוקרטיה הינה מסובכת והתקיימו קשיים במתן בטחונות מתאימים למימון פרויקט בהיקף שכזה.


עידוד חיזוק המבנים ותמריצים לבעלי הדירות

 

על מנת לעודד את חיזוק המבנים ולתמרץ את בעלי הדירות והיזמים לפעול ביתר שאת, אושרו בשנת 2008 מספר תיקוני חקיקה המאפשרים פטור ממס שבח וממס מכירה, במכירה שתמורתה מושפעת מזכויות בנייה לפי תמ"א 38, פטור ממס שבח וממס רכישה במכירת זכות במקרקעין המוגדרת לפי אותו פרויקט, שיעור מופחת של היטל השבחה ואגרה, הוראות מקלות בעניין הרוב הדרוש לקבלת ההחלטה לביצוע הפרויקט ועוד.

 

למעשה, האפשרויות שהתוכנית טומנות בתוכה הן מגוונות אף יותר בעבור בעלי הדירות והיזמים, כאשר המועצה מאשרת בתוכנית אפשרות אחת או אף יותר מהאפשרויות המוצעות כמובן בהתאם למבנים, ובכדי להאיץ את ביצועם של הפרויקטים, כגון: חיזוק המבנים בלבד, חיזוק המבנים ושיפוצם והוספת מרפסת בכל דירה, הרחבת שטח הדירות והוספת חדר ממ"ד וחנייה ועוד.

 

כפי שכבר נאמר, האחריות לחיזוק אותם מבנים רובצת על כתפי בעלי הדירות אשר אינם מנוסים בהסכמים ובפרויקטים מעין אלה, ולכן חשוב כי יפנו לבעל מקצוע המומחה בתחום בכדי לקבל את ההכוונה הנכונה ביותר.

 

בשל העובדה כי מדובר לרוב באזורי פריפריה בהם מצויה, בדרך כלל, אוכלוסייה דלת אמצעים ואין ברשותה את הנדרש בכדי לממן בכוחות עצמה פרויקט בהיקף כלכלי ומורכב שכזה, ההעדפה תהיה בפנייה אל יזם אשר יממן את עלויות הפרויקט בתמורה לקבלת זכויות בנייה והקמת יחידות דיור נוספות בעבור עצמו.

 

גם בעת פנייה ליזם מוטלת החובה על הדיירים לדאוג ולשמור על זכויותיהם מולו, ולכן ראוי כי יפנו אל עורך דין מנוסה ומומחה בתחום אשר מסוגל לייצג אותם נאמנה אל מול היזם, ינהל בעבורם משא ומתן אודות ההסכם, וכן יוודא שביצוע הפרויקט מתנהל כשורה ושזכויותיהם נשמרות.

 

ככל שבעלי הדירות ימהרו ויפנו לבצע פרויקטים של תמ"א 38 באזורים המועדים לפורענות, כך יגנו על עצמם בעלי הדירות טוב יותר מתרחיש הזוועה העתידי והצפוי של רעידת אדמה הרסנית.