בשנים האחרונות נתקלנו במקרים רבים אשר הגיעו למשרדנו, שלפיהם חברת הביטוח "דקלה", אשר במסגרתה נערכות בין היתר פוליסות סיעוד למבוטחי "כללית שירותי בריאות", דוחה באופן שרירותי ובלתי מבוסס תביעות המוגשות על ידי מבוטחיה.


במרבית המקרים מדובר בקשישים סיעודיים אשר הוכרו על ידי המוסד לביטוח לאומי כסיעודיים, הזקוקים לתגמולי הביטוח לצורך העסקת עזרה סיעודית, שבלעדיה הם אינם מסוגלים לתפקד בחיי היום יום.


קשישים אלו משלמים במשך שנים רבות פרמיות ביטוח גבוהות בגין סיעוד, המגיעות אף למאות שקלים בחודש, למקרה שביום מן הימים יזדקקו לכך. ואולם, ב"זמן אמת" וכשהם זקוקים לכך, החברה מתנערת מהם ומותירה אותם לשאת לבד בעול התשלומים הגבוהים עבור סיעוד, ללא כל הצדקה.


המוסד לביטוח לאומי הכיר בקשיש כנכה הזקוק לסיעוד


במקרה אחד מיני רבים, א', קשיש בן 80, נפגע בשתי תאונות שבמסגרתן שבר את עצם הירך פעמיים. הוא עבר מספר ניתוחים ואושפז למשך תקופה ארוכה, לרבות אשפוז של חודשים ארוכים בבית חולים שיקומי.


עם שחרורו של הקשיש מהאשפוז והחזרה לביתו, ומאחר שהיה תלוי בעזרת הזולת לשם ביצוע כל תפקודי היום יום הבסיסיים, הוא נאלץ להעסיק עובדת זרה לצורך סיעודו. במקביל הוגשה בשמו תביעה לסיעוד למוסד לביטוח לאומי.


לאחר שנבדק, א' הוכר על ידי המוסד לביטוח לאומי כנכה שתלוי במידה רבה בעזרת הזולת ברוב פעולות היום יום, והחל לקבל קצבת סיעוד.


הקשיש ואשתו, אשר שילמו ל"דקלה" פרמיות ביטוח בגובה מאות שקלים בחודש, מדי חודש בחודשו במשך שנים רבות, סברו לתומם כי לכשיזדקקו לסיעוד יוכלו לקבל את תקבולי הביטוח בקלות רבה, אולם תיקו הרפואי עב הכרס של הקשיש והעובדה כי הוכר כנכה סיעודי התלוי בעזרת הזולת על ידי המוסד לביטוח הלאומי לא הספיקו ל"דקלה", אשר שלחה רופא מטעמה לבדוק אותו.


אף שהרופא מטעם "דקלה" קבע, לאחר בדיקה שערך, כי א' זקוק לעזרה קלה בעת מעבר מישיבה בכיסא לעמידה ובעת מעבר משכיבה לישיבה, וכן זקוק לעזרה רבה בהלבשת פלג גופו העליון והתחתון ובעת רחצת פלג גופו העליון והתחתון, דחתה "דקלה" את תביעתו לסיעוד בנימוק שהוא אינו עונה להגדרה של מצב סיעודי כפי שנקבע בפוליסה.


חברת הביטוח אישרה את הקצבה רק לאחר פנייה מעורכי הדין


הקשיש המאוכזב והמופתע מהחלטת "דקלה" פנה למשרד עורכי הדין לביא, אפרת ושות', כדי שייצג אותו בהליך מול "דקלה".


לאחר שעורכי הדין פנו ל"דקלה" והמציאו לה חוות דעת רפואית של אורתופד הקובע כי לא' נכות אורתופדית בשיעור של כ-60%, ולאחר שהמומחה, מנהל מחלקה אורתופדית באחד מבתי החולים בחיפה, קבע מפורשות כי בשל מצבו הוא זקוק לעזרה סיעודית במשך 24 שעות ביממה, השתכנעה "דקלה" ואישרה לקשיש את תשלום קצבת הסיעוד גם רטרואקטיבית, בנוגע לתקופה שבעבר דחתה את תביעתו.


הסכומים ש"דקלה" שילמה ותשלם לא' מכוח הפוליסה עולים על חצי מיליון שקלים במצטבר.


קשישים סיעודיים רבים זכאים לקצבה חודשית מכוח פוליסת סיעוד עם הגיעם למצב סיעודי. חלקם הגדול נדחה באופן שרירותי וללא כל הצדקה על ידי "דקלה". רק חלקם מגישים תביעה נגד "דקלה" ונלחמים על המגיע להם. לפיכך, חשוב לעמוד על זכויותיהם ולא לתת ל"דקלה" לצאת נשכרת מכך שמדובר בקשישים סיעודיים וחסרי ישע.