חופשת הפסח הארוכה והעובדה שהילדים אינם במסגרות, מוציאה מטיילים רבים, ביניהם משפחות עם ילדים, לגנים הלאומיים, לשמורות הטבע ולמסלולי הטיול.


במהלך הטיולים יש להקפיד על הליכה במסלולים המסומנים, להתאים את רמת הקושי ואת אופי המסלול הנבחר לכל בני המשפחה ולהקפיד על כללי הבטיחות.


משרדנו ייצג מספר תובעים אשר נפגעו במהלך טיולים בחיק הטבע, חלקם אף נפגעו באורח קשה. נסקור שניים מן המקרים להלן.


ח' יצאה לטיול עם בעלה במסגרת מאורגנת ובליווי מדריך מוסמך. במהלך הטיול תוכנן בין היתר ביקור במוזיאון. משהגיע אוטובוס המטיילים למוזיאון, הם נוכחו כי עלות הכניסה גבוהה מאוד. בשל התנגדות חלק מחברי הקבוצה, ויתרו המשתתפים על הביקור במוזיאון והוחלט לצאת לטיול בהר סמוך.


לאחר נסיעה של מספר דקות באוטובוס הגיעו המשתתפים להר שעליו התכוונו לטייל, והחלו לטפס רגלית לנקודת התצפית בפסגת ההר במסלול תלול, בוצי ולא מסומן.


במהלך הירידה מההר ובשל העובדה שמסלול ההליכה היה תלול ובוצי, החליקה האישה ונפגעה בקרסול רגלה. היא פונתה לבית החולים, שם אובחן כי היא סובלת משבר בקרסול, רגלה גובסה, היא נותחה ואושפזה למשך יותר משבועיים. בהמשך נאסר עליה לדרוך על הרגל והיא נעדרה מעבודתה משך חודשים רבים.


ח' הגישה תביעה באמצעות משרד לביא, אפרת ושות' עורכי דין, נגד החברה המארגנת את הטיול וחברת הביטוח שלה. במסגרת התביעה נקבע כי נותרה לה נכות לצמיתות וכי היא תסבול ממגבלה ברגלה למשך שארית חייה.


מארגני הטיול לא דאגו לביטחון המטיילים ובחרו מסלול שאינו מתאים לקבוצה


לאחר שמיעת העדויות, הן מטעמה של התובעת והן מטעם חברת הטיולים, בפסק הדין שניתן על ידי בית משפט השלום בנצרת נקבע כי מארגני הטיול אחראים לפציעתה, שכן לא דאגו לשלומה ולביטחונה, ולמסלול טיול בטיחותי ומתאים לכלל הקבוצה.


נוסף על כך קבע בית המשפט כי העדים מטעם חברת הטיולים הותירו עליו רושם שלילי, הם נמנעו ממתן תשובות ישירות והגיעו במטרה להגן על חברת הטיולים בכל מחיר. כמו כן נקבע כי בעדותו של אחד העדים התגלו סתירות מהותיות המערערות את אמינות גרסתו, אשר הייתה בלתי מהימנה בעליל. חברת הטיולים חויבה לפצות את ח' ולשלם את מלוא שכר טרחת עורכי דינה. בערעור שהוגש, אישר בית המשפט המחוזי את פסק הדין.


מקרה נוסף שבו טיפלנו הוא של ל', אשר יצאה לטיול במסגרת עבודתה. הטיול אורגן על ידי חברה מקצועית אשר נשכרה על ידי מעסיקתה של האישה, ומדריך מוסמך ליווה את הטיול.


בבוקר הטיול הוסעו משתתפי הטיול באוטובוס למקום תחילת המסלול, כפי שנקבע מראש. משתתפי הטיול הורדו מן האוטובוס, אולם בטרם הצעידה הוחלט על ידי מארגני הטיול ומנהליה של התובעת על שינוי המסלול למסלול אתגרי יותר, אשר אליו יש לנסוע נסיעה קצרה נוספת. משתתפי הטיול הועלו לאוטובוס ונסעו מספר קילומטרים נוספים אל המסלול החדש שנבחר.


הטיול נגמר בנפילה לבור ובחילוץ על ידי מסוק


במהלך הצעידה במסלול החדש שנבחר, נאלצו המשתתפים לצעוד במסלול צר מאוד אשר היה לח, ובצמוד לו בור עמוק. השביל הצר לא הספיק למעבר בטוח של הולכי רגל והמשתתפים לא הוזהרו לגביו, לפני או במהלך הטיול.


בעת המעבר בשביל הצר מעדה האישה, ובהיעדר אפשרות לאחיזה או תמיכה נפלה לבור מגובה של כ-3-2 מטרים ונחבלה באופן קשה בראשה. בעקבות התאונה היא איבדה את הכרתה, פרפרה והוציאה קצף מפיה. בשל מצבה החמור והקושי בחילוץ ממקום התאונה, הוזנק למקום מסוק אשר פינה אותה לבית החולים.


ל' הגישה באמצעות משרדנו תביעה נגד מעסיקתה ונגד חברת הטיולים המארגנת. מאחר שמדובר בתאונה שאירעה במסגרת טיול מהעבודה, התאונה הוכרה על ידי המוסד לביטוח לאומי כתאונת עבודה ונקבעו לה אחוזי נכות לצמיתות במספר תחומים.


ל' נותרה נכה ומוגבלת בתפקודה, נגרמו לה הוצאות רבות ושכרה נפגע משמעותית. במסגרת הסכם פשרה שנחתם, פיצו אותה הנתבעות בגין נזקיה והפסדיה. נוסף על כך, היא מקבלת ותקבל קצבת נכות עבודה מהמוסד לביטוח לאומי.

 

מאת עו"ד יסמין גודיס-דרור ממשרד לביא, אפרת ושות' עורכי דין